ChatGPT geeft raad bij incidenten aan boord van schepen P&O

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
De 'Topaz Endurance' van P&O Maritime Logistics
De ‘Topaz Endurance’ van P&O Maritime Logistics © P&O Maritime Logistics

P&O Maritime Logistics (P&OML) ontwikkelde een veiligheidsassistent op basis van artificiële intelligentie. De applicatie AISA wordt aangestuurd door ChatGPT en ondersteunt medewerkers bij vragen over HSSEQ (gezondheid, veiligheid, beveiliging, klimaat en kwaliteit).

“AISA helpt de productiviteit te verbeteren en zorgt daarnaast voor heel wat efficiëntie op het vlak van workload en tijd”, zegt Benjamin Neal, hoofd HSSEQ van P&OML, aan het Britse nieuwsplatform Riviera. “Het helpt ons bij het ontwikkelen van HSE-campagnes en trainingen en geeft 24 op 7, onmiddellijk en in elke taal een antwoord op vragen. Het is alsof je een veiligheidsassistent in je broekzak hebt.”

Neal begon al in november 2022 met het testen van ChatGPT en onderzocht de potentiële toepassingen ervan in HSSEQ. In mei 2023 werd AISA vervolgens uitgerold bij P&OML. Sindsdien zijn er al een viertal upgrades van het systeem verschenen.

200 vragen per week

Sinds de lancering behandelt de applicatie zo’n tweehonderd vragen per week van bemanning en personeel. “Dit zijn vragen waar de bemanning anders veel tijd in moet steken om ze op te zoeken. Antwoorden van het HSSEQ-team aan de wal zijn vaak vertraagd”, zegt Neal. “Nu kan de bemanning direct HSSEQ-ondersteuning krijgen, op elk moment van de dag en in elke taal.”

Voorheen werd deze informatie opgeslagen in een centrale bibliotheek van HSE-handboeken, procedures, posters, video’s en andere media. Hoewel er inspanningen werden geleverd voor snelle toegang, overtreft AISA ze allemaal.

Bedrijfsbot

“We zullen nu samenwerken met Microsoft en een volledige bedrijfsbot bouwen. Dit project heeft ook de volledige steun van het topmanagement omdat het ons technologiegedreven leiderschap toont.” P&OML verfijnt de applicatie voortdurend. Het team bekijkt op regelmatige basis de feedback op zowel de vragen als de antwoorden. “Het was veel werk om dit op te starten en te laten werken en vooral om de gegevens te trainen, maar nu alles loopt moeten we alleen nog maar nog verder opvolgen en bijsturen”, zegt Neal.

P&OML wil deze technologie nu ook verder inzetten. Zo zijn er al plannen om een soortgelijke assistent te bouwen om bijvoorbeeld bemanningen te ondersteunen bij scheepsonderhoud en andere functies binnen P&OML.

ChatGPT geeft raad bij incidenten aan boord van schepen P&O – Flows

ChatGPT geeft raad bij incidenten aan boord van schepen P&O

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
De 'Topaz Endurance' van P&O Maritime Logistics
De ‘Topaz Endurance’ van P&O Maritime Logistics © P&O Maritime Logistics

P&O Maritime Logistics (P&OML) ontwikkelde een veiligheidsassistent op basis van artificiële intelligentie. De applicatie AISA wordt aangestuurd door ChatGPT en ondersteunt medewerkers bij vragen over HSSEQ (gezondheid, veiligheid, beveiliging, klimaat en kwaliteit).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login