Ragnar Johansson (Wallenius SOL): “Trots een stap terug zetten”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Ragnar en Anette Johansson
Ragnar en Anette Johansson © Roel Jacobus

Na een maritieme loopbaan van 45 jaar zet CEO Ragnar Johansson van Wallenius SOL deze zomer een stap terug. Hij stichtte de succesvolle rorodienst tussen Antwerpen, Zeebrugge en de Botnische Golf. Zijn opvolger wordt de CEO van de haven van Göteborg.

De Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) richtten in 2019 een joint venture op om de Benelux met de groeiende industrie rond de Botnische Golf te verbinden. Dat is de noordelijke punt van de Baltische Zee. Die rorolijn verbindt een tiental Zweedse en Finse havens met Antwerpen, Zeebrugge en het Duitse Lübeck.

Wallenius SOL werd succesvol uitgebouwd onder impuls van Ragnar Johansson (62). Die kwam onlangs met het verrassende nieuws dat hij de komende zomer als CEO terugtreedt. Hij blijft deeltijds in de groep aanwezig in de afdeling businessdevelopment en zal daarnaast zijn tijd aan bestuursmandaten besteden. Als CEO van Wallenius SOL wordt hij opgevolgd door Elvir Dzanic, de huidige CEO van de haven van Göteborg.

Grootste schepen

“Ik trok naar zee toen ik 17 was en heb er dus een maritieme loopbaan van 45 jaar opzitten”, vertelt Johansson. Hij is van opleiding Master Mariner en heeft een masterdiploma in scheepvaarteconomie. “Ik was onder meer 22 jaar actief bij Stena Line, waarvan vijf jaar als officier en de laatste tien jaar als route director. In 2008 werd ik managing director van SOL North Europe Service en in 2014 CEO van de SOL Group.”

Vanaf 2019 nam hij bij Wallenius SOL de ontwikkeling van de rorodienst tussen Zeebrugge, Antwerpen en de Botnische Golf in handen. Wallenius SOL startte met charterschepen die gaandeweg in formaat opgedreven werden en pakte in het najaar van 2022 uit met het nieuwbouwduo ‘Botnia Enabler’ en ‘Baltic Enabler’. Dat zijn met 242 meter lengte de grootste multifuel-conroschepen in de hoogste ijsklasse. De ‘Baltic Enabler’ werd op 2 november 2022 feestelijk in Zeebrugge gedoopt.

In de sector blijven

“Ik ben trots op het trafieksysteem voor industriegoederen dat we konden opzetten. De introductie van de grote en efficiënte Enablers creëerde een frequente en stabiele maritieme verbinding waar het voorheen aan ontbrak. Dankzij de industriële investeringen in Noord-Scandinavië die we de komende jaren verwachten, is er nog een groot potentieel. Er zijn kansen voor zowel producten richting zuiden als voor goederen richting de industriële verwerkers in het noorden, zoals chemische producten en mineralen.”

“Het plan is dat ik deeltijds op het vlak van businessdevelopment actief blijf bij Wallenius SOL. Daarnaast ben ik bestuurder van enkele bedrijven in de scheepvaartsector. Dat zal ik blijven doen en misschien nog uitbreiden”, besluit Johansson.

Ragnar Johansson (Wallenius SOL): “Trots een stap terug zetten” – Flows

Ragnar Johansson (Wallenius SOL): “Trots een stap terug zetten”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Ragnar en Anette Johansson
Ragnar en Anette Johansson © Roel Jacobus

Na een maritieme loopbaan van 45 jaar zet CEO Ragnar Johansson van Wallenius SOL deze zomer een stap terug. Hij stichtte de succesvolle rorodienst tussen Antwerpen, Zeebrugge en de Botnische Golf. Zijn opvolger wordt de CEO van de haven van Göteborg.

De Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) richtten in 2019 een joint venture op om de Benelux met de groeiende industrie rond de Botnische Golf te verbinden. Dat is de noordelijke punt van de Baltische Zee. Die rorolijn verbindt een tiental Zweedse en Finse havens met Antwerpen, Zeebrugge en het Duitse Lübeck.

Wallenius SOL werd succesvol uitgebouwd onder impuls van Ragnar Johansson (62). Die kwam onlangs met het verrassende nieuws dat hij de komende zomer als CEO terugtreedt. Hij blijft deeltijds in de groep aanwezig in de afdeling businessdevelopment en zal daarnaast zijn tijd aan bestuursmandaten besteden. Als CEO van Wallenius SOL wordt hij opgevolgd door Elvir Dzanic, de huidige CEO van de haven van Göteborg.

Grootste schepen

“Ik trok naar zee toen ik 17 was en heb er dus een maritieme loopbaan van 45 jaar opzitten”, vertelt Johansson. Hij is van opleiding Master Mariner en heeft een masterdiploma in scheepvaarteconomie. “Ik was onder meer 22 jaar actief bij Stena Line, waarvan vijf jaar als officier en de laatste tien jaar als route director. In 2008 werd ik managing director van SOL North Europe Service en in 2014 CEO van de SOL Group.”

Vanaf 2019 nam hij bij Wallenius SOL de ontwikkeling van de rorodienst tussen Zeebrugge, Antwerpen en de Botnische Golf in handen. Wallenius SOL startte met charterschepen die gaandeweg in formaat opgedreven werden en pakte in het najaar van 2022 uit met het nieuwbouwduo ‘Botnia Enabler’ en ‘Baltic Enabler’. Dat zijn met 242 meter lengte de grootste multifuel-conroschepen in de hoogste ijsklasse. De ‘Baltic Enabler’ werd op 2 november 2022 feestelijk in Zeebrugge gedoopt.

In de sector blijven

“Ik ben trots op het trafieksysteem voor industriegoederen dat we konden opzetten. De introductie van de grote en efficiënte Enablers creëerde een frequente en stabiele maritieme verbinding waar het voorheen aan ontbrak. Dankzij de industriële investeringen in Noord-Scandinavië die we de komende jaren verwachten, is er nog een groot potentieel. Er zijn kansen voor zowel producten richting zuiden als voor goederen richting de industriële verwerkers in het noorden, zoals chemische producten en mineralen.”

“Het plan is dat ik deeltijds op het vlak van businessdevelopment actief blijf bij Wallenius SOL. Daarnaast ben ik bestuurder van enkele bedrijven in de scheepvaartsector. Dat zal ik blijven doen en misschien nog uitbreiden”, besluit Johansson.