(Nieuwjaarsreeks) Nathalie Van Impe (Port of Antwerp-Bruges)

Interview, Mensen
Te gast
Nathalie Van Impe, Chief Comunication and Marketing Officer van Port of Antwerp-Bruges.
Nathalie Van Impe © Port of Antwerp-Bruges

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Nathalie Van Impe, chief communication and marketing officer van Port of Antwerp-Bruges, deelt vandaag haar visie met ons.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?

Daar moet ik niet lang over nadenken: de fusie van Antwerpen en Zeebrugge om samen Port of Antwerp-Bruges te vormen. We zijn eind april een nieuw pad ingeslagen met onze haven. Een pad dat resoluut kiest voor duurzame groei, transitie en veerkracht. We zijn ervan overtuigd dat we samen sterker staan om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Ik wil van deze gelegenheid gebruikmaken om mijn team te danken voor het ongelofelijke werk dat ze verricht hebben in de aanloop naar de fusie. Het lijkt allemaal evident, maar naast alle voorbereidingen voor een stevig communicatieplan en stevige evenementen, werden de meeste logo’s op dag 1 aangepast, was er een nieuwe website, een nieuwe brand movie, en zoveel meer. Daar kruipt veel tijd en werk in en op die uitdaging hebben de teams in Antwerpen en in Zeebrugge zich met veel overgave gesmeten.

2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Het KMSKA. Na een lange en moeilijke renovatie staan ze er weer helemaal. En hoe! Wereldtop is het enige woord dat het kan vatten. Het KMSKA is, net als de haven, een wereldspeler, met een fantastische uitstraling. Vooral het innovatieve, de ambitie, de durf en het vooruitdenken vallen op. Het KMSKA heeft door voor een volledige vernieuwing te kiezen, de lat hoog gelegd. Niet de makkelijkste weg, maar het zal het museum hoger positioneren op internationaal niveau. Nu al wordt het museum bekroond met prijzen in binnen- en buitenland.

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

De negatieve framing van de actualiteit. Dat is een trend die al langer aan de gang is, maar sinds covid stijgende is. De open brief die een groep CEO’s onlangs in de Tijd publiceerde, verwoordt het mooi: “Vooruitgang ontstaat in het hoofd van optimisten die geloven dat het anders kan. Als je die mensen de pas afsnijdt met wanhopige berichten over het einde van de wereld, zet je een rem op creativiteit en innovatie. Veerkracht en weerbaarheid delen dan in de klappen.” Dus bij deze een oproep: laat ons de vele positieve zaken die elke dag weer gebeuren, ook benoemen.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Voor mij is dat Remco Evenepoel. Na zijn val in 2020 en (te?) snelle terugkeer met torenhoge verwachtingen, dachten velen dat hij nooit de hoop van de wielernatie zou kunnen inwilligen. Remco heeft echter uit deze tegenslagen de kracht geput om met nog meer focus en doorzettingsvermogen zijn pad verder te zetten. Hij won aan maturiteit, toonde verantwoordelijkheid en leiderschap naar zijn team en ging opvallend ontspannen om met pers en verwachtingen. Ik vond het een indrukwekkend staaltje veerkracht. En bovendien ben ik als streekgenoot telkens weer gecharmeerd door zijn Pajots accent, zowel in het Nederlands als in het Frans …

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Ik ben eerlijk gezegd gestopt met goede voornemens. Geluk zit voor mij in de kleine dingen van elke dag waar je, ondanks de vele uitdagingen, zeer bewust mee moet omgaan. Groots opgezette plannen met voornemens zijn dus niet aan mij besteed. Of het moest mijn voornemen van elke dag zijn: sta bewust in het leven, wees jezelf en geniet van elk moment.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Brussels Airport Cargo.