Luc Geysen (PSA/Portilog) gelooft in elektrificatie logistieke keten

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Luc Geysen
Luc Geysen © Luc Geysen

Luc Geysen is gepokt en gemazeld in de logistieke sector. Als general ganager PSA Cargo Solutions Belgium and hinterland heeft hij een drukke agenda, maar dat belet hem niet om zijn andere passie uit te oefenen: lesgeven. Sinds meer dan een jaar is hij ook aan de slag als programmacoördinator Logistiek bij Portilog.

De 48-jarige Luc Geysen werkt al meer dan twintig jaar in de logistieke sector. Eerst werkte hij als directeur bij grote logistieke bedrijven zoals DHL, Kuehne+Nagel en DFDS en sinds enkele maanden bij PSA Antwerp. Daar is Geysen voornamelijk bezig met de ontwikkeling van duurzame circulaire supplychains met focus op de EV battery sector (batterijen voor elektrische voertuigen). Ook bij Portilog zet hij in op duurzaamheid. “Vandaag heeft iedereen het erover, maar wij lichten toe wat je concreet kunt doen. De focus ligt daarbij uiteraard op duurzame logistiek.”

Is de opleiding een succes?

Luc Geysen (LG): “En of het een succes is. Er is bijzonder veel respons vanuit de sector, en er zijn nu zelfs al inschrijvingen voor de opleiding van volgend jaar in mei. Dat is toch een teken dat het echt leeft. Ook vanuit de haven zelf zie je dat het bewustzijn er is.”

Van opleiding bent u chemisch ingenieur en u behaalde eveneens een MBA aan de Londen Business School. Hoe bent u terechtgekomen bij Portilog?

(LG): “Heel precies weet ik dat niet meer, het is ook al zo lang geleden want ik geef al veertien jaar les bij Portilog. Het is destijds begonnen met een cursus om nieuwe mensen te introduceren in logistieke aspecten van de haven, en ik ben blijven lesgeven. Nu dus met focus op duurzaamheid in de logistiek.”

“Het is een aspect dat steeds belangrijker wordt. Enerzijds geloof ik heel sterk in een circulaire supplychain. Zelf probeer ik dat ook toe te passen in alles wat ik onderneem en ik zie dat stukje bij beetje iedereen meegaat in dat verhaal. Vroeger was duurzaamheid vaak nog een optie, maar nu is het standaard en is het echt overal in verweven. Het zal bovendien ook het hele logistieke landschap wijzigen, en dat is nu al duidelijk bezig. Kijk maar naar elektrificatie in transport, de e-trucks die hun weg naar de bedrijven beginnen vinden, of het inzetten op intermodale connecties. Dat is de toekomst.”

Hoe ziet u dat evolueren?

(LG): “Wat mij in het bijzonder boeit, is de link met technologie. Ik geloof heel hard in de vooruitgang door technologische innovaties. Vandaag rijden we rond met elektrische wagens die een actieradius hebben van maximaal 350 kilometer, maar over twee jaar zal dat veel meer zijn. De technologische vooruitgang gaat heel hard. Nog een mooi voorbeeld van dergelijke innovatie is het gebruik van de elektrische wagen als thuisbatterij. Of bijvoorbeeld ‘automatic park charging’ waarbij het voertuig tijdens stilstand wordt opgeladen door een laadstrip die in de baan verwerkt is. Die oplossing wordt momenteel getest binnen PSA Antwerp ”

“Zelf geloof ik ook heel sterk in de elektrificatie in heel de logistieke keten. De focus ligt daarbij op duurzaamheid en circulariteit, waarbij we zo min mogelijk impact willen hebben op het milieu. Het ultieme doen is een CO2 neutrale circulaire supplychain.

Heeft u naast uw drukke agenda nog tijd voor andere zaken?

(LG): “Je zult het niet geloven, en het past misschien wat minder binnen het verhaal van duurzaamheid, maar ik heb ook een passie voor oldtimers”, lacht Luc Geysen. “Ik heb er enkele staan, en mijn favoriete model is de Mercedes Bar 8. Die wagen is ongeveer even oud als ikzelf – drie weken ouder om precies te zijn, maar hij is wel in betere conditie …”

—-

Wie meer wil weten over de circulaire supplychain van EV-batterijen, kan terecht op de infosessie op 8 december. Met Liselot Paeleman, Flows Logistics Rookie 2022, en een gastspreker van een Europese EV-batterijproducent.
De avond wordt in goede banen geleid Luc Geysen, logistiek programma manager van Portilog. Meer info op www.portilog.be.

Luc Geysen (PSA/Portilog) gelooft in elektrificatie logistieke keten – Flows

Luc Geysen (PSA/Portilog) gelooft in elektrificatie logistieke keten

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Luc Geysen
Luc Geysen © Luc Geysen

Luc Geysen is gepokt en gemazeld in de logistieke sector. Als general ganager PSA Cargo Solutions Belgium and hinterland heeft hij een drukke agenda, maar dat belet hem niet om zijn andere passie uit te oefenen: lesgeven. Sinds meer dan een jaar is hij ook aan de slag als programmacoördinator Logistiek bij Portilog.

De 48-jarige Luc Geysen werkt al meer dan twintig jaar in de logistieke sector. Eerst werkte hij als directeur bij grote logistieke bedrijven zoals DHL, Kuehne+Nagel en DFDS en sinds enkele maanden bij PSA Antwerp. Daar is Geysen voornamelijk bezig met de ontwikkeling van duurzame circulaire supplychains met focus op de EV battery sector (batterijen voor elektrische voertuigen). Ook bij Portilog zet hij in op duurzaamheid. “Vandaag heeft iedereen het erover, maar wij lichten toe wat je concreet kunt doen. De focus ligt daarbij uiteraard op duurzame logistiek.”

Is de opleiding een succes?

Luc Geysen (LG): “En of het een succes is. Er is bijzonder veel respons vanuit de sector, en er zijn nu zelfs al inschrijvingen voor de opleiding van volgend jaar in mei. Dat is toch een teken dat het echt leeft. Ook vanuit de haven zelf zie je dat het bewustzijn er is.”

Van opleiding bent u chemisch ingenieur en u behaalde eveneens een MBA aan de Londen Business School. Hoe bent u terechtgekomen bij Portilog?

(LG): “Heel precies weet ik dat niet meer, het is ook al zo lang geleden want ik geef al veertien jaar les bij Portilog. Het is destijds begonnen met een cursus om nieuwe mensen te introduceren in logistieke aspecten van de haven, en ik ben blijven lesgeven. Nu dus met focus op duurzaamheid in de logistiek.”

“Het is een aspect dat steeds belangrijker wordt. Enerzijds geloof ik heel sterk in een circulaire supplychain. Zelf probeer ik dat ook toe te passen in alles wat ik onderneem en ik zie dat stukje bij beetje iedereen meegaat in dat verhaal. Vroeger was duurzaamheid vaak nog een optie, maar nu is het standaard en is het echt overal in verweven. Het zal bovendien ook het hele logistieke landschap wijzigen, en dat is nu al duidelijk bezig. Kijk maar naar elektrificatie in transport, de e-trucks die hun weg naar de bedrijven beginnen vinden, of het inzetten op intermodale connecties. Dat is de toekomst.”

Hoe ziet u dat evolueren?

(LG): “Wat mij in het bijzonder boeit, is de link met technologie. Ik geloof heel hard in de vooruitgang door technologische innovaties. Vandaag rijden we rond met elektrische wagens die een actieradius hebben van maximaal 350 kilometer, maar over twee jaar zal dat veel meer zijn. De technologische vooruitgang gaat heel hard. Nog een mooi voorbeeld van dergelijke innovatie is het gebruik van de elektrische wagen als thuisbatterij. Of bijvoorbeeld ‘automatic park charging’ waarbij het voertuig tijdens stilstand wordt opgeladen door een laadstrip die in de baan verwerkt is. Die oplossing wordt momenteel getest binnen PSA Antwerp ”

“Zelf geloof ik ook heel sterk in de elektrificatie in heel de logistieke keten. De focus ligt daarbij op duurzaamheid en circulariteit, waarbij we zo min mogelijk impact willen hebben op het milieu. Het ultieme doen is een CO2 neutrale circulaire supplychain.

Heeft u naast uw drukke agenda nog tijd voor andere zaken?

(LG): “Je zult het niet geloven, en het past misschien wat minder binnen het verhaal van duurzaamheid, maar ik heb ook een passie voor oldtimers”, lacht Luc Geysen. “Ik heb er enkele staan, en mijn favoriete model is de Mercedes Bar 8. Die wagen is ongeveer even oud als ikzelf – drie weken ouder om precies te zijn, maar hij is wel in betere conditie …”

—-

Wie meer wil weten over de circulaire supplychain van EV-batterijen, kan terecht op de infosessie op 8 december. Met Liselot Paeleman, Flows Logistics Rookie 2022, en een gastspreker van een Europese EV-batterijproducent.
De avond wordt in goede banen geleid Luc Geysen, logistiek programma manager van Portilog. Meer info op www.portilog.be.