Michiel Flier: van Vesta Terminals naar Gunvor Antwerpen en Rotterdam

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Michiel Flier
Michiel Flier © Gunvor

Michiel Flier is begin juni gestart als bestuurder en terminalmanager van grondstoffentrader Gunvor in de havens van Antwerpen en Rotterdam. “Een grote beslissing die we moeten nemen, is of we de Antwerpse raffinaderij al dan niet heropstarten.”

2020 was een bewogen jaar voor Gunvor. Het internationale handelshuis legde eind juni de raffinaderij in Antwerpen stil en voerde behoorlijke herstructureringen door. “We willen nu vooral een gezond toekomstperspectief uittekenen”, vertelt Flier. “Met het nog te nemen definitief besluit over het voortbestaan van de raffinaderij op de agenda, zetten we de bestaande infrastructuur nu al optimaal in als opslagterminal voor verschillende commodities.”

Transitie supplychains

Flier zal de komende maanden mee zijn schouders zetten onder de verdere uitbouw van de sites in Antwerpen en Rotterdam. “Het zijn twee zeer strategische locaties om binnen de huidige brandstoffenmix en de energietransitie nieuwe projecten te ontwikkelen”, vertelt hij. “Gunvor handelt in allerlei brandstoffen, waaronder biofuels en lng en zal daarom ook – als je kijkt naar de toekomstige energiestromen – een belangrijke rol kunnen spelen in de transitie en het efficiënter maken van de supplychains.”

Geen typisch Nederlands product

Momenteel werkt Flier voornamelijk vanuit Rotterdam, maar hij pendelt regelmatig naar Antwerpen. Hij heeft met die stad een persoonlijke band. “Ik spreek Nederlands, maar mijn moeder is in België geboren. In dat opzicht ben ik geen typisch Nederlands product”, lacht hij. “De voorbije vijftien jaar ben ik ook vooral in België actief geweest.”

Als afgestudeerd scheepsbouwkundig ingenieur met een master business administration op zak, startte hij zijn logistieke carrière in 2001 bij Vopak. Via de grootste distributeur van brandstoffen in Noordwest-Europa, Varo Energy, kwam hij in 2014 terecht bij Vesta Terminals. Daar was hij actief als managing director van de terminals in Antwerpen en Vlissingen.

Hoger niveau

“Ik heb alle facetten van de business doorlopen: van technische tot commerciële functies”, vertelt hij. “De opslagsector voor vloeibare bulk is een fascinerende wereld. Die wordt soms ietwat gezien als conservatief, maar dat is niet terecht. Ik heb in 21 jaar veel zien veranderen. De zorg voor veiligheid en milieu zijn naar een veel hoger niveau getild en de komende decennia zullen nieuwe brandstoffen alsmaar meer hun intrede doen om onze energievoorziening duurzamer te maken. De positie van de Antwerpse haven in het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen, red.) heeft zich ook enorm versterkt en biedt toekomstgericht veel mogelijkheden om de industrie en het achterland duurzaam draaiende te houden.”

Divers

Flier is trouw aan de sector. “De dagen zijn heel divers wat mijn job zo dynamisch en leuk maakt”, vertelt hij. “We kunnen van een vergadering over verzekeringen overstappen naar iets puur operationeel, een groot ontwikkelingsproject of een commerciële onderhandeling. De combinatie van de stillegging van de Antwerpse raffinaderij en diens strategische positie binnen de haven en de groeipotentie, zie ik als een mooie uitdaging. Samen met het hele Gunvorteam wil ik maken dat de locatie weer een mooie toekomst krijgt.”

Julie Desmet