Veerboot ‘Marnix’ officieel ingehuldigd op Linkeroever

Reportage, Logistiek
Michiel Leen
Van links naar rechts: Frank Aerssens - Erica Caluwaerts - Nathalie Balcaen - Lydia Peeters - Graaf John II de Marnix
Van links naar rechts: Frank Aerssens – Erica Caluwaerts – Nathalie Balcaen – Lydia Peeters – Graaf John II de Marnix © Agentschap MDK

Veel schoon volk op de aanlegsteiger van Antwerpen-Linkeroever. Vlaams minister Lydia Peeters en verschillende andere prominenten tekenden present voor de doopplechtigheid van de nieuwe, duurzame veerboot ‘Marnix van Sint-Aldegonde’.

De veerboot ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ vaart al sinds mei op de halfuurlijkse veerdienst tussen de Antwerpse linker- en rechteroever, maar werd vanochtend officieel gedoopt. Daartoe zakte een gezelschap van prominenten af naar de aanlegsteiger aan de Thonetlaan (Linkeroever.) Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters tekende present, net als Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK, Antwerps schepen Erica Caluwaerts (Open Vld), doopmeter van de ‘Marnix’, en zelfs graaf John II de Marnix, nazaat van de illustere Antwerpse ‘buitenburgemeester’ uit de 16e eeuw aan wie de nieuwe veerpont zijn naam ontleent.

5,4 miljoen 

Minister Peeters ziet de nieuwe veerboot als een cruciale schakel in de modal shift voor het personenvervoer in de Antwerpse regio. Nu gebeurt 65% van de verplaatsingen per auto, dat moet op termijn 50% worden. In 2021 zette de veerdienst ter hoogte van Sint-Anna maar liefst 340.000 passagiers over. De ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ kan 200 passagiers in een keer vervoeren, van wie 75 fietsers. Het schip is voorzien van de modernste aandrijving en heeft zonnepanelen, die de elektriciteitsproductie overnemen van de scheepsmotoren. Een modern rompontwerp dringt het brandstofverbruik terug. Prijskaartje: 4,3 miljoen euro. “Maar als deze boot even lang meegaat als de huidige, de 90 jaar oude Simon Stevin, is dat wel te doen,” lacht Peeters. MDK neemt eind 2022 overigens ook een elektrische veerboot in ontvangst voor de dienst op de Schelde. 

Geschiedenis

Erica Caluwaerts ziet de nieuwe veerboot als een verbinding die de bewoners van de beide Scheldeoevers weer dichter bij elkaar brengt. Dat het water tussen linker- en rechteroever soms diep is, wijt ze aan het historische verdrag van Verdun (843) waardoor elk van beide oevers in een ander koninkrijk terechtkwam. “Ook vandaag is de scheiding tussen beide oevers aanwezig. Maar de bewoners van beide oevers willen met elkaar in verbinding staan. De ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ staat voor een betere verbinding tussen beide oevers, een betere band met onze rivier en met onze geschiedenis als wereldhaven. Wie een vinger in de Schelde steekt, staat in verbinding met de hele wereld.” 

Meer veerboten

De inzet van een nieuwe veerboot wil overigens niet zeggen dat je nu sneller de veerboot kunt nemen. De frequentie blijft voorlopig op een afvaart per halfuur. “De nieuwe veerboot betekent dat we nu een extra reserveveerboot hebben. Wanneer de renovatiewerken aan de Sint-Anna-voetgangerstunnel van start gaan, valt te verwachten dat de tunnel regelmatig niet gebruikt kan worden. Een extra veerboot geeft ons de gelegenheid om de frequentie te verhogen, maar daar komen ook andere aspecten bij kijken, zoals extra bemanningen en een eventuele extra aanlegsteiger, want ook de Waterbus meert hier aan. MDK onderzoekt momenteel de mogelijkheden. We willen bekijken hoe we de frequentie kunnen verhogen, zeker in de piekuren,” zegt minister Peeters aan Flows. 

Werken Sint-Annatunnel

En de werken in de Sint-Annatunnel, wanneer gaan die van start? “De tunnel is sinds 1997 een geklasseerd monument, wat betekent dat renoveren niet evident is. De aanbesteding voor de werken is opgedeeld in verschillende aanbestedingen en we hebben er goed oog in dat het in orde komt. Tijdens de werken aan roltrappen en liftkokers zal de tunnel tijdelijk buiten gebruik zijn. Daarom willen we de frequentie van de overzetboten verhogen. De werken zouden in het najaar van dit jaar beginnen en voortduren tot het voorjaar van 2022.”

Mag de 90 jaar oude ‘Simon Stevin’ met pensioen? Niet meteen: hij blijft dienst doen als reserveoverzetboot. 

Michiel Leen