Eindelijk witte rook voor Noord-Zuidverbinding Limburg

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Toekomstbeeld van het toekomstige tracé dat Noord en Zuid-Limburg vlotter met elkaar moet verbinden
Toekomstbeeld van het toekomstige tracé dat Noord en Zuid-Limburg vlotter met elkaar moet verbinden © Noord-Zuid Limburg

Belangrijk nieuws voor de logistiek sector: er is eindelijk een voorkeursalternatief gekend voor de Noord-Zuidverbinding in Limburg. Het ontbreken van het tracé is al jaren een handicap om de logistiek in de regio Noord-Limburg te bevorderen.

Het dossier sleepte al jaren aan. Na een uitgebreid onderzoek en een dialoog met een grote groep belanghebbenden, is geopteerd voor het voorkeursscenario ‘Ay’. In het alternatief Ay volgt de regionale wegverbinding N74 het tracé van de Grote Baan. Twee tunnels halen het doorgaande noord-zuidverkeer uit de kernen van Houthalen en Helchteren. “Het voorkeursalternatief zorgt in de eerste plaats voor een vlotte en veilige verbinding voor het doorgaande noord-zuidverkeer. Je zal met andere woorden zonder één onderbreking van Noord-Limburg naar de E314 en omgekeerd kunnen rijden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Gebrekkige ontsluiting

Dat de kogel nu eindelijk door de kerk is, vormt een belangrijk nieuws voor de logistieke sector. Noord-Limburg is een van de weinige regio’s in Vlaanderen waar nog logistieke terreinen te vinden zijn, maar de gebrekkige ontsluiting hield de ontwikkeling van de gronden tegen. Daar moet nu dus verandering in komen. “De Noord-Zuidverbinding is één van de belangrijkste mobiliteitsdossiers in onze provincie. Na meer dan 40 jaar er over praten, is er eindelijk zicht op een concrete oplossing”, zegt minister Peeters die het akkoord en bijhorende voorontwerp samen met omgevingsminister Zuhal Demir (N-VA) agendeert op de ministerraad.

Schop in de grond

Minister Peeters zegt dat de schop ‘weldra’ al in de grond gaat. “We starten binnenkort al met de werken aan de fietsbrug in Helchteren-Noord en vanaf het voorjaar van 2022 gaan we al een aantal voorbereidende werken langs de Grote Baan uitvoeren.” In 2026 zou de aanleg van de tunnels beginnen. Tegen 2030 moet de Noord-Zuidverbinding klaar zijn. Om de verbinding mogelijk te maken, dienen wel 200 omwonenden onteigend te worden.

Yannick De Spiegeleir

LEES OOK