Verkoop DB Schenker niet meer aan de orde

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Deutsche Bahn boekte in het eerste halfjaar bloedrode cijfers. Zonder DB Schenker, die wel een mooie winst boekte, was het plaatje nog slechter geweest. Daarom staat de logistieke dochter niet meer in de etalage.

Behalve DB Schenker leden alle onderdelen van Deutsche Bahn verlies. Het staatsbedrijf boekte een operationeel verlies van in totaal 975 miljoen euro in de eerste jaarhelft. Tegen het einde van het jaar zou het oplopen tot 2 miljard. Vooral de tak reizigersvervoer doet het slecht: in het eerste semester werden amper 27 miljoen mensen vervoerd. Dat was te wijten aan de pandemie. Ter vergelijking: in het eerste semester 2019 was dat cijfer 72 miljoen.

De expeditie- en logistiekdochter DB Schenker boekte daarentegen 627 miljoen euro winst (ebit), een recordresultaat. Ter vergelijking: voor het hele jaar 2020 bedroeg de winst 711 miljoen euro. Vooral de luchtvracht droeg bij aan dit prachtige resultaat: de volumes stegen met 43,8%. Het aantal zendingen in het landverkeer groeide met 9%. De containertrafieken groeiden amper (+0,8%). De betere winstcijfers waren vooral te danken aan de krappe capaciteit op de markt en meer bepaald in de luchtvracht.

Het goederenvervoer per spoor daarentegen, DB Cargo, leed opnieuw een verlies van meer dan 200 miljoen euro. Nochtans zijn de trafieken gestegen met 12,6% tot 43 miljard tonkilometer, onder meer omdat de vraag naar klimaatvriendelijk vervoer stijgt.

Schuldenberg

De DB-groep wil dit jaar alleen al 12,7 miljard euro investeren – de herstelkosten na de overstromingen niet meegerekend – terwijl de schulden blijven oplopen: eind juni waren ze gestegen tot boven de 30 miljard euro. Die schuldenberg baart het concern – en de Duitse regering – grote zorgen. Daarom werd al meermaals geopperd dat een verkoop van kroonjuweel DB Schenker soelaas moest brengen.

Uit etalage

Tijdens de presentatie van de cijfers zei financieel topman Levin Holle dat een verkoop van DB Schenker niet meer aan de orde is. Vermoedelijk speelt het feit dat de resultaten van de logistieke dochter het algemene plaatje minder dramatisch maakt, een rol. Maar ook zou de Duitse regering niet meer aandringen op een verkoop om de schuldenberg van de groep af te bouwen. Ze zou nu 10 miljard euro aanreiken enerzijds als Coronasteun en anderzijds als onderdeel van het klimaatpakket. Dat zou op een ‘njet’ van de Europese Commissie kunnen stoten, wegens mogelijke discriminatie van spoorwegconcurrenten.

De vraag is dan ook of op termijn een verkoop alsnog op tafel komt. Een andere mogelijkheid om geld binnen te rijven, is een beursgang van DB Schenker. Hierover zei Holle tijdens de presentatie niets.

Philippe Van Dooren