Transportsector boos over zwaardere boetes in verboden zones

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Verbod zwaar vervoer
Verbod zwaar vervoer © UPTR

Er is een nieuwe wet in werking getreden vandaag donderdag 1 juli die vrachtwagenchauffeurs zwaarder bestraft als ze zich in een zone verboden voor vrachtverkeer begeven. Beroepsfederatie UPTR noemt de maatregel disproportioneel en onrechtvaardig.

Concreet betekent de nieuwe wet dat het negeren van het verkeersbord C23 (‘Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor vervoer van zaken’ – zie foto) een overtreding van de derde graad wordt. Dat komt overeen met hogere strafmaatregelen: het bedrag van onmiddellijke inning verdrievoudigt tot 174 euro. Daarnaast kan het rijbewijs worden ingetrokken voor een periode van acht dagen tot zelfs vijf jaar.

Fout snel gemaakt

Beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector UPTR is allesbehalve opgezet met de wijziging. “Uiteraard is verkeersveiligheid in stadscentra van groot belang,” vertelt Ronald Tiebout, juridisch adviseur en woordvoerder bij UPTR. “Het is logisch dat gemeentebesturen zich inzetten om hun stad of dorp leefbaar te houden, maar het groter geheel gaat hier verloren. De verhoogde strafmaatregelen zijn disproportioneel en onrechtvaardig. Hoe vaak gebeurt het niet dat signalisaties voor wegenwerken zonder aankondiging worden aangebracht op de wegen. Door de vele werken en omleidingen is een fout snel gemaakt. Met een zwaar voertuig is het ook veel moeilijker om rechtsomkeer te maken dan met een personenwagen. Als een rijbewijs wordt ingetrokken, heeft dat een serieuze impact op de werking van vervoersondernemingen, en op de inkomsten van de chauffeur of zelfstandige zelf.”

Waze

De nationale beroepsfederatie richt zich zowel tot de vervoersondernemingen als de controlediensten. “We roepen vervoersondernemingen op hun chauffeurs voldoende te sensibiliseren over de tonnagebeperkingen en niet al te veel te vertrouwen op applicaties zoals Waze of Google Maps, die niet geschikt zijn voor zwaar verkeer. Maar tegelijkertijd vragen we controlediensten en het parket om rekening te houden met de impact van dergelijke zware administratieve straffen en hun twijfelachtige efficiëntie”, besluit Tiebout.

Yannick De Spiegeleir

LEES OOK