Weer ophef over vrachtvluchten tussen Maastricht en Luik (update)

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

Nederlandse Kamerleden stellen zich vragen bij de korte vrachtvluchten van Maastricht naar Luik. Vanuit ecologisch standpunt zijn ze niet wenselijk, maar er is wettelijk niets aan te doen, aldus de bevoegde minister. Dat zegt ook Liege Airport. 

Update 11 juni, 11.30 uur

Sinds begin dit jaar is al zeven keer een lege Boeing 747 overgevlogen van Maastricht naar Luik. De Nederlandse minister van Infrastructuur van Nieuwenhuizen reageerde in de Kamer dat die korte vluchten – 38 kilometer – ecologisch niet wenselijk zijn, maar economisch wel te verdedigen. Een particulier bedrijf chartert bijvoorbeeld een vliegtuig naar Maastricht om daar de vracht te lossen, waarna het vliegtuig naar een andere luchthaven vertrekt om nieuwe goederen op te halen. Dikwijls is dat Liege Airport. Volgens de minister is er geen wettelijke grondslag om die korte vluchten te verbieden. 

Korte baan

Daarbij komt dat de baanlengte op de luchthaven van Maastricht begrensd is op 2.500 meter. Hierdoor kunnen sommige vrachtvliegtuigen niet volledig geladen vertrekken naar de volgende bestemming, waardoor Luik vaak de gekozen luchthaven is. De Nederlandse kamerleden wierpen op dat Frankrijk het onlangs wel voor elkaar kreeg om een vliegverbod voor korte routes op te leggen, maar dat zijn binnenlandse vluchten.  

Herpositionering

“Het gaat hier inderdaad over vluchten tussen twee landen, Nederland en België. Dat is iets voor de federale overheid. Als luchthaven hebben we daar niets over te zeggen”, zegt Christian Delcourt, woordvoerder van Liege Airport. “Die vluchten zijn heel zeldzaam. Als een klant 200 ton goederen heeft, dan kan hij die niet met een boot of met een vrachtwagen naar Luik vervoeren. Dat lukt alleen met het vliegtuig. Vaak is het ook een kwestie van herpositionering. Denk maar aan de vrachtvlucht van Qatar Airways tussen Maastricht en Luik, zo’n anderhalf jaar geleden. Omdat de startbaan in Maastricht niet lang genoeg was om het vliegtuig met volle lading naar Mexico te laten doorvliegen, vloog het door naar Luik om daar extra cargo te laden. Hier hebben we wel een start- en landingsbaan voor langeafstandsvluchten.”

Verbod niet mogelijk 

Eind 2019 slaagde de Waalse minister Van Luchthavens Jean-Luc Crucke erin om een akkoord te bereiken met Qatar Airways.“Die korte vluchten zijn een aberratie, maar de herpositioneringsvluchten zijn noodzakelijk en onze instrumenten zijn, juridisch gezien, beperkt”, zegt woordvoerster Stéphanie Wyard. “Een algemeen verbod op korteafstandsvluchten is alleen mogelijk voor twee locaties op Waals grondgebied en kan alleen maar als onregelmatig bestempeld worden wanneer de materie wordt geregeld door Europees recht of internationaal recht via bilaterale luchtvaartovereenkomsten met de betrokken landen. Het gaat hier niet om een regionale bevoegdheid, maar om een federale.”

Het kabinet van minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) reageert later. 

Melanie De Vrieze