Burkhard Eling (nieuwe CEO DACHSER): “Bedrijf moet wendbaarder”

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen
Burkhard Eling, CEO Dachser
Burkhard Eling, CEO Dachser © Dachser

Burkhard Eling nam begin dit jaar de fakkel over van Bernhard Simon als CEO bij logistiekspeler DACHSER. De COVID-pandemie dwingt een bedrijf als DACHSER ertoe om na te denken over meer snelheid, wendbaarheid en nabijheid.

Burkhard Eling is sinds 1 januari chief executive officer (CEO) en woordvoerder van de raad van bestuur bij logistiek dienstverlener DACHSER. Eling volgt Bernhard Simon op, die medio 2021 het voorzitterschap van de raad van commissarissen van het familiebedrijf zal overnemen. In een gesprek met Flows zet hij zijn visie voor de toekomst van het bedrijf uiteen. Voor toelichting over de specifieke plannen in de Benelux schuift managing director Benelux Aad van der Meer aan.

Zijn eerste honderd dagen heeft hij er intussen opzitten. “Die eerste weken zijn spannend geweest. In het afgelopen jaar werd ook de raad van bestuur uitgebreid en hebben we diep nagedacht over waar we in het komende decennium met Dachser naartoe willen. Enerzijds is er veel goeds waarop we kunnen voortbouwen, anderzijds moet er worden gewerkt aan bijvoorbeeld de verdere digitalisering, het verweven van onze wegtransport-, lucht- en zeevrachtactiviteiten en onder invloed van de pandemie: de groei van onze aanwezigheid in het b2c-segment. We willen meer inzetten op omnichanneloplossingen.”

Hoe heeft DACHSER de pandemie doorstaan tot nu toe? Is het bedrijf veranderd?

Eling: “Zoals wel meer bedrijven is onze manier van werken van de ene dag op de andere veranderd. We maakten dat we zo veel mogelijk mobiel konden werken. Digitalisering is ook een booster voor een aantal projecten rond optimalisatie. Op die manier heeft de pandemie voor ons een positieve impact gehad. Onze klanten in life sciences en healthcare hebben goede zaken gedaan, wat ook onze omzet ten goede kwam, vooral in de luchtvracht. De impact van de pandemie is niet zozeer sectoraal dan wel regionaal: vooral onze Zuid-Europese activiteiten leden heel erg in april en mei van vorig jaar. Elders, bijvoorbeeld in België en Nederland, viel de schade nog mee. In de tweede jaarhelft pikten de cijfers weer op.”

“Corona maakt duidelijk dat de klanten meer dan ooit belang hechten aan de kwaliteit van de dienstverlening. Ook in deze moeizame omstandigheden moesten de supplychains betrouwbaar blijven. Dankzij onze recente IT-systemen konden we op de noden van de klanten inspelen.”

Duurzaamheid wordt bij veel stakholders een belangrijk topic. Heeft DACHSER concrete plannen om te verduurzamen?

Eling: “We willen onze vloot van elektrische vrachtwagens voor binnenstadsleveringen uitbreiden in het kader van de elf “emission free delivery zones” die we in verschillende Europese steden afbakenden. Voor de lange afstand rekenen we vooral op waterstoftrucks en ondersteunen we ook onderzoek rond waterstofoplossingen. Het is wel afwachten tot de technologie matuur en beschikbaar genoeg is vooraleer wij er concreet mee aan de slag willen gaan. Het is moeilijk om termijnen te plakken op de transformatie van de vloot. We denken wel na over manieren om de CO2-uitstoot van de hele groep te reduceren.”

Hoe ziet u de continuïteit met uw voorganger, dr. Bernhard Simon? Wat zal u anders doen?

Eling: “Het gaat om de delicate balans tussen behoud van het goede en zoeken naar nieuwe oplossingen. We hebben een gevestigd Europees netwerk. Toch willen we werken aan meer reactiviteit en wendbaarheid om sneller aan de vragen van de klanten te voldoen. Ook op het vlak van technologie is een nieuwe aanpak nodig.”

“Onze kernprocessen moeten digitaliseren. Ook de digitale connectiviteit met onze klanten moet digitaal verlopen. Daarbij willen we ook dichter bij onze transportpartners staan. Veranderingen gaan steeds sneller, het is aan ons om de nieuwste technologieën te gebruiken om onze processen te verbeteren. Telematica kon ons bijvoorbeeld helpen om live data te krijgen van al ons rollend materieel. We moeten onze onderaannemers ook helpen om die digitale trein niet te missen. Een hele uitdaging, want we werken samen met transportpartners uit heel Europa.”

Welke rol speelt België in DACHSERs strategie?

Eling: “België is door zijn centrale ligging een belangrijke locatie voor ons bedrijf.”

Aat Van der Meer: “Leuk om te horen. (lacht) Er komen steeds meer samenwerkingen tussen de Belgische en Nederlandse vestigingen. We willen een échte Benelux-organisatie worden. In België openden we een eigen parking in Moeskroen en plannen we nog 3000 m² in onze vestiging in Willebroek. Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst een nieuw Belgisch filiaal openen.”

Het afgelopen jaar boomde de e-commerce. Heeft DACHSER van die trend geprofiteerd?

Eling: “Het is een groeiend gedeelte van onze activiteiten, al is het niet onze corebusiness. B2c-klanten maken tien tot twaalf procent van onze portfolio uit. Onze klanten vragen om meer mogelijkheden om met private eindklanten samen te werken. We onderzoeken hoe we onze procesefficiëntie kunnen opdrijven voor de klanten aan private zijde. Daarom onderzoeken we ook een omnichannelstrategie.”

Wat met de modal shift? Uw voorganger was geen grote voorstander van multimodaliteit. Heeft Dachser een multimodale strategie?

Eling: “We hebben een goed ontwikkeld netwerk in Europa, waarin transport per vrachtwagen de hoofdfocus is. Er zijn bijkomende treinconnecties, maar die zijn vandaag alleen in gebruik voor heel lange afstanden. We willen onze verschillende activiteiten – weg-, zee- en luchttransport – in Europa meer op elkaar afstemmen. Vooral tussen China en Europa zal de trein een grotere rol spelen. Die cijfers stijgen jaar na jaar.”

Van der Meer: “De treintrafieken vanuit China komen op kruissnelheid. Het heeft even geduurd voordat de trein kon wedijveren met de containervaart, maar de gestegen tarieven in die sector werken in het voordeel van de trein. We zullen natuurlijk trucks en bestelwagens nodig blijven hebben voor de levering aan de eindklant. We denken wel na over de mogelijkheden van de ‘road train’, die in Nederland en Duitsland al toegelaten zijn op bepaalde trajecten. Zo haal je vrachtwagens van de weg. Europa zou moeten nagaan of ze niet op meer plaatsen kunnen worden ingezet.”

Michiel Leen