Werken E19 tussen Meer en Nederland vanaf 6 september

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

Het gaat over de rijrichting Nederland en over de afslagstrook richting 1A Transportzone Meer. De stalen vangrails van de middenberm worden verwijderd en vervangen door betonnen rijbaanafscheiders. Het wegdek zal een nieuwe onder- en toplaag krijgen in asfalt. Tijdens de werkzaamheden zijn er verschillende regelingen voor de nacht (van 21.00 uur tot 6.00 uur) en voor de dag (weekdagen vanaf 6.00 uur tot 21.00 uur). In de weekends geldt de nachtregeling.

Eerste fase

Tijdens de eerste fase, van 6 tot 20 september, verloopt het verkeer richting Antwerpen volledig normaal. Het verkeer richting Nederland rijdt overdag over de linker- en rechterrijstroken. Maar het verkeer richting Nederland rijdt ’s nachts en in het weekend uitsluitend over de pechstrook.

Tweede fase

Van 17 tot 30 september worden de rijstroken richting Antwerpen versmald en komt er aan die kant van de snelweg een versmalde rijstrook richting Nederland bij. Hiervoor worden er voor en na de zone van de werkzaamheden doorsteken voorzien. Het verkeer richting Nederland zal overdag bovendien een rijstrook kunnen gebruiken in de normale rijrichting, namelijk de pechstrook of de linkerrijstrook. ’s Nachts en in de weekends worden alleen de rijstroken aan de kant richting Antwerpen gebruikt, dus twee richting Antwerpen en één richting Nederland.

Bereikbaarheid industriezone Hazeldonk

De afrit richting 1a Transportzone Meer zal alleen afgesloten zijn tussen 20 en 30 september en dan alleen ’s nachts en in het weekend. Dan moet het verkeer een omleiding volgen via Nederland, namelijk langs de A58, waar bij af- en oprit Ulvenhout terug kan worden gereden richting knooppunt Galder. De oprit vanuit de transportzone richting E19 blijft de hele tijd normaal geopend. In de drie afbeeldingen bij dit artikel ziet u de situatie tijdens respectievelijk fase 1 en 2, en van de omleiding voor het industriegebied Hazeldonk. Het agentschap Wegen en Verkeer heeft de werken zodanig gepland dat een verkeerschaos tijdens de werken grotendeels vermeden kan worden. Maar veel chauffeurs kunnen ook hun steentje bijdragen door dit stuk E19 te vermijden en vanaf de Moerdijkbruggen via de A17 en de A4 naar de A12 te rijden.

Sven Josten