Shipit realiseert modal shift met nieuwe trafiek Gent – haven Brussel

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Multimodaal operator Shipit startte begin dit jaar het Brussels Construction Consolidation Center (BCCC), een overslagcentrum langs de Havenlaan en het Vergotedok in de haven van Brussel. Het project loopt in samenwerking met het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB), de VUB, Urbantz en de Brusselse Confederatie Bouw. Het overslagcentrum richt zich op de last mile binnen de bouwsector en lost naast schepen ook vrachtwagens die er baat bij hebben om zo snel mogelijk Brussel terug te verlaten. Het functioneert als een ‘living lab’. Shipit heeft een langlopende concessie. De site beschikt over een kade van 160 meter, 9.000 m² buitenopslag en 3.000 m² binnenopslag.

Door te consolideren kan Shipit het aantal lege kilometers en het aantal vrachtwagenbewegingen aanzienlijk terugdringen. Bouwmaterialen vertegenwoordigen tot 30% van het vrachtverkeer binnen de Brusselse Ring.

Tweede groot contract

Shipit was al pionier voor het vervoer van bouwmaterialen op palletten via de haven van Brussel in samenwerking met Knauf. “We hebben nu een tweede groot contract met Marlux voor het transport van straattegels vanuit de haven van Gent naar de haven van Brussel”, zegt Mark Goossenaerts van Shipit.

Het kraanschip ‘Oorderdam’ van de operator loste deze dinsdagmorgen een eerste lading van 1.000 ton straattegels. De tegels zijn bestemd voor de verschillende Brusselse werven van Eurovia, een onderdeel van de Vinci Group. Een schip laadt het equivalent van 40 tot 60 vrachtwagens. “Op jaarbasis gaat het om een trafiek van zo’n 10.000 ton. Dat is een modal shift van 2.500 vrachtwagenkilometers”, zegt Goossenaerts.

Koen Heinen