Ontwikkeling logistieke zone Eiland Zwijnaarde in stroomversnelling

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De zone wordt omringd door de R4, de E40 en de Ringvaart. Ze is 35 hectare groot. Daarvan gaat 18 hectare naar logistieke en distributiebedrijven, die gebruik maken van de binnenvaart als dat mogelijk is. Een paar bedrijven is er al gevestigd, waaronder Mainfreight, die er vorig jaar een crossdokinstallatie opende. Een vierde van het volledige terrein blijft groen en natuur.

De logistieke terreinen zijn onderverdeeld in twee zones aan weerszijden van de E40. Zone Noord wordt ontwikkeld door De Vlaamse Waterweg. “Die bouwt er langs de Ringvaart een kade waar binnenschepen van 2.750 ton kunnen aanmeren. Dat is het equivalent van 120 trucks. In een tweede fase wordt in het kader van het project Seine-Schelde de kade bereikbaar gemaakt voor schepen van 4.500 ton of het equivalent van 220 trucks. De achterliggende terreinen zijn in concessie gegeven aan Groep Heylen en Groep Verhelst”, zegt Barbara Dubaere van stadsontwikkelingsbedrijf Sogent. Zij gaan er een groot logistiek complex ontwikkelen.

Meer ruchtbaarheid

De Zone Zuid wordt ontwikkeld door de joint venture Eiland Zwijnaarde nv. Die bestaat uit Alinso Group, het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf Sogent, POM Oost-Vlaanderen en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV.

“Voorlopig is daar enkel Mainfreight gevestigd. De opening van Eiland Zwijnaarde was onder meer bedoeld om meer ruchtbaarheid te geven aan de inplantingsmogelijkheden voor transport- en logistiekbedrijven”, zegt Piet Baeke, communicatieverantwoordelijke van POM Oost-Vlaanderen. “Binnenkort start POM er met de bouw van het test- en opleidingscentrum Fabriek Logistiek, dat in het najaar van 2020 opengaat”, voegt hij toe.

“Ook Alinso is een terrein bouwklaar aan het maken voor de Waterfront Hub, een bedrijfsgebouw voor watergebonden bedrijven”, zegt Baeke nog.

Philippe Van Dooren