Gefco gaat met ontslagen hoge kostenstructuur in Frankrijk te lijf

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Het herstructureringsplan werd vorige week  tijdens een ondernemingsraad voorgelegd aan de vertegenwoordigers van het personeel. Volgens een woordvoerder zouden de redenen voor de reorganisatie de verslechterende economische situatie, de steeds agressievere concurrentie, de neerwaartse druk op de prijzen en de evolutie van de autosector zijn. Gefco is voor een groot deel afhankelijk van automobiellogistiek.

De drie geviseerde activiteiten vertegenwoordigen samen 2.560 jobs. Zowat de helft van de afdankingen zou betrekking op het pakjes- en parcelvervoer, waar momenteel 1.393 mensen werken. Deze activiteiten kampen met structurele problemen, waardoor de verliezen oplopen. Eerdere actieplannen leverden niet het nodige resultaat op.

Kostenstructuur

De kostenstructuur van Gefco France blijft hoger dan het marktgemiddelde en dus ziet de groep een reorganisatie als enige oplossing voor een duurzame competitiviteit. Bedoeling is de organisatie aan te passen aan de reële en de te verwachten activiteitsvolumes.

Ook in de afdeling logistiek zijn afdankingen gepland. Van de 554 jobs zouden er 169 verdwijnen.

De onderneming benadrukt dat er geen sprake is van het sluiten van vestigingen. In april staat een nieuwe bijeenkomst gepland. Tegen dan moet duidelijk zijn welke sites door het herstructureringsplan getroffen worden. Ondertussen zal een sociaal begeleidingsplan uitgewerkt worden. De ontslagen zouden in het najaar plaatsvinden. Anderzijds wil de onderneming ook 167 nieuwe jobs creëren.

Gefco is voor 75% in handen van Russian Railways (RZD) en voor 25% van PSA Peugeot Citroën.