Alfapass: pionier in digitale identificatie en authenticatie

Interview, Havens
Te gast
Alfapass
Alfapass © Alfapass

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht Alfapass de mogelijkheden over fysieke en digitale authenticatie toe.

Iedereen in de haven kent het en velen hebben hem nodig om te gaan werken: de Alfapass Smartcard. Met ’MyAlfapass’ krijgt men er een bijkomend token bij om zijn identiteit te bewijzen. Zo kan men met één identiteit zich zowel fysiek als digitaal authentificeren.

“Alfapass werd opgericht in 2004 en telt vandaag meer dan 47.000 gebruikers”, lichten operations manager Nicky Lambrechts en business development manager Els Desloovere toe. Het gelijknamige bedrijf beveiligt de assets van kritische omgevingen zoals havens en doet dat met toepassingen voor identificatie en authenticatie. “Intussen werken er zo’n 40 terminals met de Alfapass. Er zijn 4 uitgiftekantoren, waaronder een in de Waaslandhaven en een in Zeebrugge.”

Onder die gebruikers tal van havenarbeiders en andere havenmedewerkers, maar ook circa 30.000 truckers. “Alfapass is geëvolueerd van een tool om toegang te krijgen tot een uitgebreid identificatieplatform. Dat omvat niet alleen onze Alfapass Smartcard, de badge die algemeen is ingeburgerd, maar ook ‘MyAlfapass’. Deze tool heeft dezelfde functionaliteiten als de smartcard, maar kan naast fysieke toegangscontrole ook digitale toegang faciliteren. Voor bepaalde online applicaties zou je dan ook Alfapass kunnen gebruiken.”

Biometrie

Recent verkreeg Alfapass ook een certificatie om gebruik te maken van biometrie, zoals bijvoorbeeld vingerafdrukken. “Er is nu ook een wetgevend kader waarbinnen we hier gebruik van kunnen maken. Zo staat in de wet dat biometrie mag worden toegepast als het doel is om onbevoegden toegang tot faciliteiten of tot informatiesystemen te ontzeggen. Zo wordt identiteitsfraude een pak moeilijker”, zegt Lambrechts.

“De biometrische gegevens worden overigens niet bewaard door ons, maar wel door de drager (smartcard of mobiel toestel) die in het bezit is van de eigenaar van de biometrische gegevens. Wanneer men bijvoorbeeld een vingerafdruk moet achterlaten, wordt deze niet opgeslagen maar alleen vergeleken met de gegevens op de drager.”

Alle oplossingen zijn dus GDPR-compliant en onderworpen aan de hoogste standaarden. Uniek voor Alfapass is ook het onboardingproces volgens de hoogste standaarden, dit mede dankzij de ‘in person-onboarding’. “Elke persoon dient zich persoonlijk aan te melden, waarbij de identiteit wordt gecontroleerd. Ter plaatse wordt er een foto genomen en die wordt vergeleken met de digitale foto op het identiteitsdocument. Daarnaast worden ook de biometrische gegevens verzameld en wordt het geheel gecontroleerd door een daartoe opgeleide Alfapass medewerker.”

Prean

Daarnaast beschikt Alfapass met Prean ook over een vooraanmeldingssysteem voor bezoekers. “Bedrijven kunnen met Prean hun bezoekers voor schepen of locaties op voorhand aanmelden en Prean brengt de nodige data in kaart en toont deze op een duidelijke manier”, zegt Lambrechts. “Bovendien kan de gebruiker ook regels opleggen en kan er gelinkt worden naar Alfapass.”

“Waar vroeger de focus lag op zeeschepen, evolueren we nu naar één systeem voor alles, dat wil dus zeggen ook voor de binnenvaart. Volgend jaar zetten we verder in op ‘MyAlfapass’ en Prean voor gebruik in de binnenvaart, want we geloven heel sterk in een meer online en mobiel verhaal in combinatie met een biometrische factor”, besluit Nicky Lambrechts.

Alfapass: pionier in digitale identificatie en authenticatie – Flows

Alfapass: pionier in digitale identificatie en authenticatie

Interview, Havens
Te gast
Alfapass
Alfapass © Alfapass

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht Alfapass de mogelijkheden over fysieke en digitale authenticatie toe.

Iedereen in de haven kent het en velen hebben hem nodig om te gaan werken: de Alfapass Smartcard. Met ’MyAlfapass’ krijgt men er een bijkomend token bij om zijn identiteit te bewijzen. Zo kan men met één identiteit zich zowel fysiek als digitaal authentificeren.

“Alfapass werd opgericht in 2004 en telt vandaag meer dan 47.000 gebruikers”, lichten operations manager Nicky Lambrechts en business development manager Els Desloovere toe. Het gelijknamige bedrijf beveiligt de assets van kritische omgevingen zoals havens en doet dat met toepassingen voor identificatie en authenticatie. “Intussen werken er zo’n 40 terminals met de Alfapass. Er zijn 4 uitgiftekantoren, waaronder een in de Waaslandhaven en een in Zeebrugge.”

Onder die gebruikers tal van havenarbeiders en andere havenmedewerkers, maar ook circa 30.000 truckers. “Alfapass is geëvolueerd van een tool om toegang te krijgen tot een uitgebreid identificatieplatform. Dat omvat niet alleen onze Alfapass Smartcard, de badge die algemeen is ingeburgerd, maar ook ‘MyAlfapass’. Deze tool heeft dezelfde functionaliteiten als de smartcard, maar kan naast fysieke toegangscontrole ook digitale toegang faciliteren. Voor bepaalde online applicaties zou je dan ook Alfapass kunnen gebruiken.”

Biometrie

Recent verkreeg Alfapass ook een certificatie om gebruik te maken van biometrie, zoals bijvoorbeeld vingerafdrukken. “Er is nu ook een wetgevend kader waarbinnen we hier gebruik van kunnen maken. Zo staat in de wet dat biometrie mag worden toegepast als het doel is om onbevoegden toegang tot faciliteiten of tot informatiesystemen te ontzeggen. Zo wordt identiteitsfraude een pak moeilijker”, zegt Lambrechts.

“De biometrische gegevens worden overigens niet bewaard door ons, maar wel door de drager (smartcard of mobiel toestel) die in het bezit is van de eigenaar van de biometrische gegevens. Wanneer men bijvoorbeeld een vingerafdruk moet achterlaten, wordt deze niet opgeslagen maar alleen vergeleken met de gegevens op de drager.”

Alle oplossingen zijn dus GDPR-compliant en onderworpen aan de hoogste standaarden. Uniek voor Alfapass is ook het onboardingproces volgens de hoogste standaarden, dit mede dankzij de ‘in person-onboarding’. “Elke persoon dient zich persoonlijk aan te melden, waarbij de identiteit wordt gecontroleerd. Ter plaatse wordt er een foto genomen en die wordt vergeleken met de digitale foto op het identiteitsdocument. Daarnaast worden ook de biometrische gegevens verzameld en wordt het geheel gecontroleerd door een daartoe opgeleide Alfapass medewerker.”

Prean

Daarnaast beschikt Alfapass met Prean ook over een vooraanmeldingssysteem voor bezoekers. “Bedrijven kunnen met Prean hun bezoekers voor schepen of locaties op voorhand aanmelden en Prean brengt de nodige data in kaart en toont deze op een duidelijke manier”, zegt Lambrechts. “Bovendien kan de gebruiker ook regels opleggen en kan er gelinkt worden naar Alfapass.”

“Waar vroeger de focus lag op zeeschepen, evolueren we nu naar één systeem voor alles, dat wil dus zeggen ook voor de binnenvaart. Volgend jaar zetten we verder in op ‘MyAlfapass’ en Prean voor gebruik in de binnenvaart, want we geloven heel sterk in een meer online en mobiel verhaal in combinatie met een biometrische factor”, besluit Nicky Lambrechts.