Aandeel binnenvaarttrafiek North Sea Port – achterland stijgt tot 60%

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
Binnenvaart North Sea Port
Binnenvaart North Sea Port © Danser Group

In North Sea Port blijft het vervoer van goederen naar het achterland via de binnenvaart verder toenemen. In vijf jaar tijd steeg dat van 54% tot 60%. Dat blijkt uit het vijfde onderzoek dat de haven uitvoerde bij bedrijven in het havengebied.

Als multimodale haven zet North Sea Port sterk in op duurzaam vervoer. Voor de vijfde maal voerde de haven onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven in 2022 gebruiken om goederen (aan- en afvoer) naar het achterland te vervoeren. Daaruit blijkt dat 60% van de goederen via binnenvaartschepen wordt vervoerd. Dat is een toename met 6% op vijf jaar tijd. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen.

Daarnaast neemt het aandeel van het wegvervoer 28% in. Het spoor blijft bestendigd op een aandeel van 10%, ondanks kostenverhogingen. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus – transhipment – staat voor 2%.

“De echte vooruitgang voor duurzaam transport zit hem in het aandeel van de binnenvaart. 60% is best wel uniek te noemen. Deze cijfers uit het modal-splitonderzoek laten zien dat de bedrijven en rederijen in North Sea Port verder inzetten op vervoer via binnenvaart”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

Modal shift

North Sea Port gaat zo tegen een tendens in, want de modal shift verloopt moeizaam. Zo stelde de Mobiliteitsraad MORA in 2022 vast dat er amper groei is voor spoor en binnenvaart in de modal split in Vlaanderen ondanks financiële stimuli en beleidsmaatregelen. Het gecombineerd vervoerd in Europa tekende recent voor het derde kwartaal op rij een negatieve groei op.

Voor zijn sterke prestaties op het vlak van de omslag naar binnenvaart verwijst North Sea Port naar haar beleid. “North Sea Port zet actief in op een ‘modal shift’ richting duurzaam transport via de binnenvaart en het spoor. Het grensoverschrijdende havengebied beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het ligt immers op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden via binnenvaart, spoor- en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van North Sea Port.

Danser

Danser Group bedient diverse terminals in North Sea Port: in onder andere Gent, Vlissingen, Terneuzen, Westdorpe en Hoek. In 2020 rondde de binnenvaartrederij nog de kaap van 200.000 teu. “Ook de afgelopen jaren hebben we verdere groei opgetekend. Er is ook een tendens om bepaalde ladingsoorten opnieuw per container te vervoeren”, zegt Michel Bot, CCO bij Danser Group.

“North Sea Port heeft vanaf dag één sterk ingezet op binnenvaart en plukt daar de vruchten van. Door ladingen te bundelen, bereiken we goederenvolumes die voldoende groot zijn om ze te kunnen afvaren naar diepzeeterminals in de havens van Antwerpen en Rotterdam, maar ook naar het verdere achterland binnen ons intermodale netwerk”, aldus Bot.

Seine-Scheldeproject

Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van het Seine-Scheldeproject waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen. Wat spoorontwikkelingen betreft, werkt de haven samen met spooroperatoren ProRail en Infrabel aan onder meer een nieuwe verbinding op de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate, een nieuwe zuid-oostboog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug en de ontsluiting naar het noorden van de spoorbundel aan het Kluizendok.

Aandeel binnenvaarttrafiek North Sea Port – achterland stijgt tot 60% – Flows

Aandeel binnenvaarttrafiek North Sea Port – achterland stijgt tot 60%

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
Binnenvaart North Sea Port
Binnenvaart North Sea Port © Danser Group

In North Sea Port blijft het vervoer van goederen naar het achterland via de binnenvaart verder toenemen. In vijf jaar tijd steeg dat van 54% tot 60%. Dat blijkt uit het vijfde onderzoek dat de haven uitvoerde bij bedrijven in het havengebied.

Als multimodale haven zet North Sea Port sterk in op duurzaam vervoer. Voor de vijfde maal voerde de haven onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven in 2022 gebruiken om goederen (aan- en afvoer) naar het achterland te vervoeren. Daaruit blijkt dat 60% van de goederen via binnenvaartschepen wordt vervoerd. Dat is een toename met 6% op vijf jaar tijd. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen.

Daarnaast neemt het aandeel van het wegvervoer 28% in. Het spoor blijft bestendigd op een aandeel van 10%, ondanks kostenverhogingen. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus – transhipment – staat voor 2%.

“De echte vooruitgang voor duurzaam transport zit hem in het aandeel van de binnenvaart. 60% is best wel uniek te noemen. Deze cijfers uit het modal-splitonderzoek laten zien dat de bedrijven en rederijen in North Sea Port verder inzetten op vervoer via binnenvaart”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

Modal shift

North Sea Port gaat zo tegen een tendens in, want de modal shift verloopt moeizaam. Zo stelde de Mobiliteitsraad MORA in 2022 vast dat er amper groei is voor spoor en binnenvaart in de modal split in Vlaanderen ondanks financiële stimuli en beleidsmaatregelen. Het gecombineerd vervoerd in Europa tekende recent voor het derde kwartaal op rij een negatieve groei op.

Voor zijn sterke prestaties op het vlak van de omslag naar binnenvaart verwijst North Sea Port naar haar beleid. “North Sea Port zet actief in op een ‘modal shift’ richting duurzaam transport via de binnenvaart en het spoor. Het grensoverschrijdende havengebied beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het ligt immers op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden via binnenvaart, spoor- en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van North Sea Port.

Danser

Danser Group bedient diverse terminals in North Sea Port: in onder andere Gent, Vlissingen, Terneuzen, Westdorpe en Hoek. In 2020 rondde de binnenvaartrederij nog de kaap van 200.000 teu. “Ook de afgelopen jaren hebben we verdere groei opgetekend. Er is ook een tendens om bepaalde ladingsoorten opnieuw per container te vervoeren”, zegt Michel Bot, CCO bij Danser Group.

“North Sea Port heeft vanaf dag één sterk ingezet op binnenvaart en plukt daar de vruchten van. Door ladingen te bundelen, bereiken we goederenvolumes die voldoende groot zijn om ze te kunnen afvaren naar diepzeeterminals in de havens van Antwerpen en Rotterdam, maar ook naar het verdere achterland binnen ons intermodale netwerk”, aldus Bot.

Seine-Scheldeproject

Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van het Seine-Scheldeproject waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen. Wat spoorontwikkelingen betreft, werkt de haven samen met spooroperatoren ProRail en Infrabel aan onder meer een nieuwe verbinding op de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate, een nieuwe zuid-oostboog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug en de ontsluiting naar het noorden van de spoorbundel aan het Kluizendok.