Half miljard euro subsidie voor volgende fase Seine-Schelde

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Het nieuwe sluizencomplex op de Leie in Harelbeke
Het nieuwe sluizencomplex op de Leie in Harelbeke © THV Leieland

Voor de volgende fase van de Seine-Scheldeverbinding trekt de Europese Commisie 506 miljoen euro uit. Het gaat om de aansluiting van de Seine- en Scheldebekkens op de bekkens van de Maas en de Rijn. Het hele project moet tegen 2030 rond zijn.

In totaal trekt de Europese Commissie 6,2 miljard uit voor zo’n 107 projecten rond vervoersinfrastructuur, meldt Belga. Een van die projecten is de grensoverschrijdende Seine-Scheldeverbinding. Door ook de aansluiting op de bekkens van de Rijn en de Maas te garanderen, wordt een netwerk van 1.100 kilometer aan goed bevaarbare waterwegen gecreëerd in het hart van Europa.

De Seine-Scheldeverbinding bestaat onder meer uit de bouw van een nieuw, 107 kilometer lang kanaal ‘Seine-Nord’ en de opwaardering van het aansluitende vaarwegennet in Vlaanderen en Wallonië. Het Seine-Nordkanaal moet tegen 2028 klaar zijn. De werken in Vlaanderen, met onder meer de opwaardering van de Leie (foto), en Wallonië zijn al voor een groot deel afgerond.

Binnenhavens en spoor

Naast Seine-Schelde gaat een deel van de Europese middelen naar de modernisering van enkele binnenhavens op de Donau en de Rijn en naar enkele belangrijke grensoverschrijdende spoorverbindingen. Het gaat onder meer om de nieuwe Brenner-basistunnel tussen Italië en Oostenrijk en het Rail Baltica-project dat de Baltische staten en Polen met de rest van Europa moet verbinden.

Half miljard euro subsidie voor volgende fase Seine-Schelde – Flows

Half miljard euro subsidie voor volgende fase Seine-Schelde

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Het nieuwe sluizencomplex op de Leie in Harelbeke
Het nieuwe sluizencomplex op de Leie in Harelbeke © THV Leieland

Voor de volgende fase van de Seine-Scheldeverbinding trekt de Europese Commisie 506 miljoen euro uit. Het gaat om de aansluiting van de Seine- en Scheldebekkens op de bekkens van de Maas en de Rijn. Het hele project moet tegen 2030 rond zijn.

In totaal trekt de Europese Commissie 6,2 miljard uit voor zo’n 107 projecten rond vervoersinfrastructuur, meldt Belga. Een van die projecten is de grensoverschrijdende Seine-Scheldeverbinding. Door ook de aansluiting op de bekkens van de Rijn en de Maas te garanderen, wordt een netwerk van 1.100 kilometer aan goed bevaarbare waterwegen gecreëerd in het hart van Europa.

De Seine-Scheldeverbinding bestaat onder meer uit de bouw van een nieuw, 107 kilometer lang kanaal ‘Seine-Nord’ en de opwaardering van het aansluitende vaarwegennet in Vlaanderen en Wallonië. Het Seine-Nordkanaal moet tegen 2028 klaar zijn. De werken in Vlaanderen, met onder meer de opwaardering van de Leie (foto), en Wallonië zijn al voor een groot deel afgerond.

Binnenhavens en spoor

Naast Seine-Schelde gaat een deel van de Europese middelen naar de modernisering van enkele binnenhavens op de Donau en de Rijn en naar enkele belangrijke grensoverschrijdende spoorverbindingen. Het gaat onder meer om de nieuwe Brenner-basistunnel tussen Italië en Oostenrijk en het Rail Baltica-project dat de Baltische staten en Polen met de rest van Europa moet verbinden.