Vereniging neemt jonge professionals op sleeptouw bij het netwerken

Flowsmagazine, Havens
Philippe Van Dijck
YoungShip op bedrijfsbezoek in het droogdrok van EDR in Antwerpen © YoungShip

In ons meest recente Flowsmagazine bekijken we de uitdagingen rond opleiding en carrière. Netwerken blijkt niet eenvoudig, zeker niet voor jonge professionals die net op de arbeidsmarkt komen. YoungShip Belgium wil jonge professionals uit de sector samenbrengen en verbinden.

Voor startende professionals is het niet eenvoudig om te netwerken. Op recepties zijn ze vaak de jongste deelnemers. Ondanks hun jeugdig enthousiasme zijn er vaak weinig raakvlakken met bedrijfsleiders of mensen met heel wat jaren op de teller. “YoungShip Belgium probeert hier een oplossing voor te bieden”, zegt Keshia Janssens, de Belgische voorzitster. “Het is een non-profitvereniging met als doel om jonge professionals uit de maritieme en havenwereld samen te brengen en netwerkactiviteiten te organiseren.”

Jongerenvereniging

Jongerenverenigingen zijn meestal georganiseerd per sector en willen de banden tussen bedrijven binnen bepaalde beroepsgroepen versterken. “YoungShip wil de vereniging zijn van alle jonge professionals uit de sector, ongeacht hun beroep, opleiding, werkgever of nationaliteit”, legt Janssens uit. “De voertaal is Engels, zodat ook de expats in België zich welkom voelen.”

De enige voorwaarde voor lidmaatschap is professioneel actief zijn in de maritieme of havensector en de leeftijd van 39 jaar nog niet bereikt hebben.”

De aanpak van YoungShip Belgium slaat aan bij de maritieme jongeren. De vereniging werd opgericht in 2016 en groeide stilaan uit tot een volwaardige en actieve vereniging met een indrukwekkend ledenbestand van ongeveer driehonderd leden uit alle gelederen van de maritieme- en havensector. Ook het bestuur van de vereniging is divers, met verschillende beroepsgroepen vertegenwoordigd.

Lidgeld is er voorlopig niet. “We slagen erin om de meeste activiteiten gratis te maken door sponsoring”, zegt Janssens. “Voor sommige events vragen we een kleine bijdrage, die vooral bedoeld is om te vermijden dat mensen niet komen opdagen. Sommige evenementen zijn maar voor een kleine groep beschikbaar en op die manier zijn zeker alle plaatsen gevuld.”

Diversiteit centraal

Wat ook opvalt, is dat YoungShip Belgium afwijkt van de klassieke netwerkformules. Een nieuwjaarsreceptie en een lezing behoren tot hun vaste activiteiten, maar  deze worden afgewisseld met andere interessante en veelzijdige activiteiten. “We organiseerden al een dag zeilen op de Noordzee, een museumbezoek, een businessgame, een zwerfvuilopruimactie langs de oevers van de Schelde, een bedrijfsbezoek of deelname aan het Ocean Film Festival, een kortfilmfestival over de oceaan”, vertelt Janssens. “YoungShip Belgium probeert met die veelzijdigheid aan activiteiten te bewijzen dat netwerken voor jonge professionals niet saai of moeilijk hoeft te zijn.”

Internationale samenwerking

YoungShip Belgium is geen Belgische uitvinding, maar maakt deel uit van een groter internationaal geheel. Het concept ontstond ongeveer tien jaar geleden in Noorwegen en werd inmiddels succesvol uitgerold in 33 landen over de hele wereld. De meest recente toevoegingen zijn YoungShip Venezuela, Egypte en Ivoorkust.

Om de violen gelijk gestemd te houden, worden alle afdelingen overkoepeld door een internationaal bestuur, waar ook een Belgische stem in is vertegenwoordigd.

“YoungShip probeert die internationale samenwerking maximaal te benutten”, legt Janssens uit. “We wisselen ideeën uit, de webinars zijn gratis toegankelijk voor andere afdelingen en YoungShip Belgium organiseerde al een paar events samen met YoungShip Rotterdam. Het komende jaar wil YoungShip Belgium nog verder gaan en een eerste studiereis organiseren naar (en in samenwerking met) YoungShip Cyprus.”

Ieder jaar komen alle afdelingen samen op een groot meerdaags YoungShip-congres genaamd “ShipCon”, dat ook ieder jaar steeds groter wordt. De laatste editie vond plaats in Rotterdam en de volgende – in september 2023 – staat gepland in Helsinki. Er zijn plannen om het congres binnen een paar jaar naar Antwerpen te halen.

Internationaal adviesorgaan

YoungShip International heeft met al zijn afdelingen inmiddels al heel wat ervaring opgedaan en geloofwaardigheid opgebouwd in de sector. Maar de vereniging wil verder gaan en echt iets betekenen voor de sector in de ruimere zin van het woord. “Daarom heeft YoungShip International zich afgelopen jaar kandidaat gesteld als raadgevend orgaan bij de Internationale Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties (IMO)”, besluit Janssens. “De internationale ambitie is groot.”

Philippe Van Dijck

Vereniging neemt jonge professionals op sleeptouw bij het netwerken – Flows

Vereniging neemt jonge professionals op sleeptouw bij het netwerken

Flowsmagazine, Havens
Philippe Van Dijck
YoungShip op bedrijfsbezoek in het droogdrok van EDR in Antwerpen © YoungShip

In ons meest recente Flowsmagazine bekijken we de uitdagingen rond opleiding en carrière. Netwerken blijkt niet eenvoudig, zeker niet voor jonge professionals die net op de arbeidsmarkt komen. YoungShip Belgium wil jonge professionals uit de sector samenbrengen en verbinden.

Voor startende professionals is het niet eenvoudig om te netwerken. Op recepties zijn ze vaak de jongste deelnemers. Ondanks hun jeugdig enthousiasme zijn er vaak weinig raakvlakken met bedrijfsleiders of mensen met heel wat jaren op de teller. “YoungShip Belgium probeert hier een oplossing voor te bieden”, zegt Keshia Janssens, de Belgische voorzitster. “Het is een non-profitvereniging met als doel om jonge professionals uit de maritieme en havenwereld samen te brengen en netwerkactiviteiten te organiseren.”

Jongerenvereniging

Jongerenverenigingen zijn meestal georganiseerd per sector en willen de banden tussen bedrijven binnen bepaalde beroepsgroepen versterken. “YoungShip wil de vereniging zijn van alle jonge professionals uit de sector, ongeacht hun beroep, opleiding, werkgever of nationaliteit”, legt Janssens uit. “De voertaal is Engels, zodat ook de expats in België zich welkom voelen.”

De enige voorwaarde voor lidmaatschap is professioneel actief zijn in de maritieme of havensector en de leeftijd van 39 jaar nog niet bereikt hebben.”

De aanpak van YoungShip Belgium slaat aan bij de maritieme jongeren. De vereniging werd opgericht in 2016 en groeide stilaan uit tot een volwaardige en actieve vereniging met een indrukwekkend ledenbestand van ongeveer driehonderd leden uit alle gelederen van de maritieme- en havensector. Ook het bestuur van de vereniging is divers, met verschillende beroepsgroepen vertegenwoordigd.

Lidgeld is er voorlopig niet. “We slagen erin om de meeste activiteiten gratis te maken door sponsoring”, zegt Janssens. “Voor sommige events vragen we een kleine bijdrage, die vooral bedoeld is om te vermijden dat mensen niet komen opdagen. Sommige evenementen zijn maar voor een kleine groep beschikbaar en op die manier zijn zeker alle plaatsen gevuld.”

Diversiteit centraal

Wat ook opvalt, is dat YoungShip Belgium afwijkt van de klassieke netwerkformules. Een nieuwjaarsreceptie en een lezing behoren tot hun vaste activiteiten, maar  deze worden afgewisseld met andere interessante en veelzijdige activiteiten. “We organiseerden al een dag zeilen op de Noordzee, een museumbezoek, een businessgame, een zwerfvuilopruimactie langs de oevers van de Schelde, een bedrijfsbezoek of deelname aan het Ocean Film Festival, een kortfilmfestival over de oceaan”, vertelt Janssens. “YoungShip Belgium probeert met die veelzijdigheid aan activiteiten te bewijzen dat netwerken voor jonge professionals niet saai of moeilijk hoeft te zijn.”

Internationale samenwerking

YoungShip Belgium is geen Belgische uitvinding, maar maakt deel uit van een groter internationaal geheel. Het concept ontstond ongeveer tien jaar geleden in Noorwegen en werd inmiddels succesvol uitgerold in 33 landen over de hele wereld. De meest recente toevoegingen zijn YoungShip Venezuela, Egypte en Ivoorkust.

Om de violen gelijk gestemd te houden, worden alle afdelingen overkoepeld door een internationaal bestuur, waar ook een Belgische stem in is vertegenwoordigd.

“YoungShip probeert die internationale samenwerking maximaal te benutten”, legt Janssens uit. “We wisselen ideeën uit, de webinars zijn gratis toegankelijk voor andere afdelingen en YoungShip Belgium organiseerde al een paar events samen met YoungShip Rotterdam. Het komende jaar wil YoungShip Belgium nog verder gaan en een eerste studiereis organiseren naar (en in samenwerking met) YoungShip Cyprus.”

Ieder jaar komen alle afdelingen samen op een groot meerdaags YoungShip-congres genaamd “ShipCon”, dat ook ieder jaar steeds groter wordt. De laatste editie vond plaats in Rotterdam en de volgende – in september 2023 – staat gepland in Helsinki. Er zijn plannen om het congres binnen een paar jaar naar Antwerpen te halen.

Internationaal adviesorgaan

YoungShip International heeft met al zijn afdelingen inmiddels al heel wat ervaring opgedaan en geloofwaardigheid opgebouwd in de sector. Maar de vereniging wil verder gaan en echt iets betekenen voor de sector in de ruimere zin van het woord. “Daarom heeft YoungShip International zich afgelopen jaar kandidaat gesteld als raadgevend orgaan bij de Internationale Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties (IMO)”, besluit Janssens. “De internationale ambitie is groot.”

Philippe Van Dijck