Havencentrum brengt met stakeholders haven dichter bij werkzoekenden

Flowsmagazine, Havens
Julie Desmet
Jongeren op excursie met het Havencentrum in de Antwerpse haven
Jongeren op excursie met het Havencentrum in de Antwerpse haven © Jesse Willems

Elke dag brengen we een artikel uit het recentste Flowsmagazine rond opleiding en carrière. Vandaag nemen we een kijkje in het Antwerpse Havencentrum, dat samen met Port of Antwerp-Bruges en VDAB een studie maakte over werken in de haven. 

“Samen met onze partners hebben we het marktonderzoeksbureau Ipsos onder de arm genomen om een bevraging van werkzoekenden en werkgevers uit te voeren. We voelden aan dat er een nood was naar meer duidelijkheid over werken in de haven”, vertelt Luk Lemmens, eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen en voorzitter van het Autonoom Provinciebedrijf Havencentrum. “Welke noden zijn er? Wat leeft er? We wilden kunnen inschatten of een overkoepelend initiatief over werken in de haven een toegevoegde waarde kan zijn en op welke manier dat complementair kan zijn aan bestaande initiatieven.”

Diversiteit aan jobs

Meer dan ooit geraken de vacatures niet ingevuld. Ook bedrijven in de haven ondervinden dat. “Niet alleen jongeren, maar ook bij een breder publiek is er niet het besef dat er een grote diversiteit aan jobs is. Het stereotype beeld dat er alleen havenarbeiders in de haven werken, primeert nog altijd. Zij zijn dan wel heel belangrijk, maar we willen alle jobkansen in de haven in de kijker zetten”, zegt Lemmens.

Zoektocht

De Ipsos-enquête bestond uit drie luiken: een kwalitatieve, kwantitatieve en exploratieve bevraging. “Enerzijds hebben we 32 werkzoekenden en zij-instromers uit de rand rond het havengebied bevraagd. Anderzijds hebben we 88 hr-managers en rekruteringsverantwoordelijken van havenbedrijven gesproken”, vertelt hij. “Bij werkzoekenden en zij-instromers wilden we polsen hoe hun zoektocht naar werk verloopt. Welke stappen nemen ze, welke kanalen gebruiken ze, welke drempels ervaren ze daarbij? En hoe zou een gemeenschappelijk initiatief over werken in de haven hen kunnen helpen? Bij de werkgevers hebben we hetzelfde in kaart willen brengen.”

Haven onbekend

Uit de bevraging is gebleken dat vooral de lage instroom werkgevers parten speelt. “Werkzoekenden geven daar als oorzaken onder meer de onbekendheid van de haven en de moeilijke bereikbaarheid aan. Ook komt de haven te weinig positief aan bod in de media. Zo is de druggerelateerde berichtgeving heel dominant aanwezig. Daar staat tegenover dat Port of Antwerp-Bruges voor maar liefst 74.000 jobs zorgt. De haven meer zichtbaar maken bij een groot publiek, zou een grote meerwaarde zijn. Door overkoepelend te werken kunnen we mensen laten beseffen dat er een grote diversiteit aan beroepen is.”

Werkzoekenden en zij-instromers geven duidelijk aan dat ze de verschillende beroepen in de haven niet kennen. “Daardoor is de haven niet top of mind wanneer ze werk zoeken. Maar, ze hebben wel interesse om de haven te leren kennen. Wat hen kan helpen, is één plek waar ze alle vacatures terugvinden. Ze willen in het straatbeeld, op sociale media en op plekken waar ze passeren, informatie krijgen over jobs in de haven. Ze willen de havenbedrijven leren kennen, bijvoorbeeld tijdens evenementen, en indien mogelijk een blik achter de schermen krijgen voor een duidelijk zicht op bepaalde beroepen”, legt Lemmens verder uit.

Onestopshop

Op de vraag of de resultaten van het onderzoek verrassend waren, antwoordt Antwerps havenschepen Annick De Ridder in klare taal. “Om eerlijk te zijn, neen. Maar dat is net goed. Ik klop al lang op deze nagel en ben al een hele tijd terug gesprekken beginnen aanknopen met alle mogelijke stakeholders om een overkoepelende samenwerking rond jobs in de haven te kunnen opstarten”, zegt ze. “Dit is immers niet het probleem van bedrijf x of y, het is een collectieve uitdaging voor alle actoren binnen de haven. Dat het Havencentrum het initiatief nam om dit onderzoek uit te voeren, past dan ook volledig in dit verhaal. Het onderzoek leverde heel wat input op en maakte duidelijk dat er absoluut nood is aan een onestopshop voor werkgelegenheid in de haven. Daar gaan we nu heel concreet werk van maken.”

Digitaal platform

Om werkgevers te helpen in hun rekruteringsstrategie, bundelen Port of Antwerp-Bruges, Voka Antwerpen-Waasland, Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO), VDAB, Stad Antwerpen en het provinciaal Havencentrum de krachten. “We focussen daarbij op de ontwikkeling van een digitaal platform en lanceren ook een wervende promotiecampagne. Eind april 2023 zullen we dat digitaal platform lanceren. Dat zal alle vacatures verzamelen die in de haven openstaan, zowel die van de industrie en de logistiek als de vacatures van de maritieme sector. Als kandidaat zal je op dat platform alle informatie vinden over welke mogelijkheden de haven biedt qua jobs en welke jobs aansluiten bij je profiel en voorkeuren. Daarnaast komt er een wervende promotiecampagne voor de haven als plaats van kansen en mogelijkheden voor iedereen, maar in het bijzonder voor jongeren en werkzoekenden. Kortom, voor iedereen die mee dé economische motor van Vlaanderen draaiende wil houden”, besluit De Ridder.

Havencentrum brengt met stakeholders haven dichter bij werkzoekenden – Flows

Havencentrum brengt met stakeholders haven dichter bij werkzoekenden

Flowsmagazine, Havens
Julie Desmet
Jongeren op excursie met het Havencentrum in de Antwerpse haven
Jongeren op excursie met het Havencentrum in de Antwerpse haven © Jesse Willems

Elke dag brengen we een artikel uit het recentste Flowsmagazine rond opleiding en carrière. Vandaag nemen we een kijkje in het Antwerpse Havencentrum, dat samen met Port of Antwerp-Bruges en VDAB een studie maakte over werken in de haven. 

“Samen met onze partners hebben we het marktonderzoeksbureau Ipsos onder de arm genomen om een bevraging van werkzoekenden en werkgevers uit te voeren. We voelden aan dat er een nood was naar meer duidelijkheid over werken in de haven”, vertelt Luk Lemmens, eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen en voorzitter van het Autonoom Provinciebedrijf Havencentrum. “Welke noden zijn er? Wat leeft er? We wilden kunnen inschatten of een overkoepelend initiatief over werken in de haven een toegevoegde waarde kan zijn en op welke manier dat complementair kan zijn aan bestaande initiatieven.”

Diversiteit aan jobs

Meer dan ooit geraken de vacatures niet ingevuld. Ook bedrijven in de haven ondervinden dat. “Niet alleen jongeren, maar ook bij een breder publiek is er niet het besef dat er een grote diversiteit aan jobs is. Het stereotype beeld dat er alleen havenarbeiders in de haven werken, primeert nog altijd. Zij zijn dan wel heel belangrijk, maar we willen alle jobkansen in de haven in de kijker zetten”, zegt Lemmens.

Zoektocht

De Ipsos-enquête bestond uit drie luiken: een kwalitatieve, kwantitatieve en exploratieve bevraging. “Enerzijds hebben we 32 werkzoekenden en zij-instromers uit de rand rond het havengebied bevraagd. Anderzijds hebben we 88 hr-managers en rekruteringsverantwoordelijken van havenbedrijven gesproken”, vertelt hij. “Bij werkzoekenden en zij-instromers wilden we polsen hoe hun zoektocht naar werk verloopt. Welke stappen nemen ze, welke kanalen gebruiken ze, welke drempels ervaren ze daarbij? En hoe zou een gemeenschappelijk initiatief over werken in de haven hen kunnen helpen? Bij de werkgevers hebben we hetzelfde in kaart willen brengen.”

Haven onbekend

Uit de bevraging is gebleken dat vooral de lage instroom werkgevers parten speelt. “Werkzoekenden geven daar als oorzaken onder meer de onbekendheid van de haven en de moeilijke bereikbaarheid aan. Ook komt de haven te weinig positief aan bod in de media. Zo is de druggerelateerde berichtgeving heel dominant aanwezig. Daar staat tegenover dat Port of Antwerp-Bruges voor maar liefst 74.000 jobs zorgt. De haven meer zichtbaar maken bij een groot publiek, zou een grote meerwaarde zijn. Door overkoepelend te werken kunnen we mensen laten beseffen dat er een grote diversiteit aan beroepen is.”

Werkzoekenden en zij-instromers geven duidelijk aan dat ze de verschillende beroepen in de haven niet kennen. “Daardoor is de haven niet top of mind wanneer ze werk zoeken. Maar, ze hebben wel interesse om de haven te leren kennen. Wat hen kan helpen, is één plek waar ze alle vacatures terugvinden. Ze willen in het straatbeeld, op sociale media en op plekken waar ze passeren, informatie krijgen over jobs in de haven. Ze willen de havenbedrijven leren kennen, bijvoorbeeld tijdens evenementen, en indien mogelijk een blik achter de schermen krijgen voor een duidelijk zicht op bepaalde beroepen”, legt Lemmens verder uit.

Onestopshop

Op de vraag of de resultaten van het onderzoek verrassend waren, antwoordt Antwerps havenschepen Annick De Ridder in klare taal. “Om eerlijk te zijn, neen. Maar dat is net goed. Ik klop al lang op deze nagel en ben al een hele tijd terug gesprekken beginnen aanknopen met alle mogelijke stakeholders om een overkoepelende samenwerking rond jobs in de haven te kunnen opstarten”, zegt ze. “Dit is immers niet het probleem van bedrijf x of y, het is een collectieve uitdaging voor alle actoren binnen de haven. Dat het Havencentrum het initiatief nam om dit onderzoek uit te voeren, past dan ook volledig in dit verhaal. Het onderzoek leverde heel wat input op en maakte duidelijk dat er absoluut nood is aan een onestopshop voor werkgelegenheid in de haven. Daar gaan we nu heel concreet werk van maken.”

Digitaal platform

Om werkgevers te helpen in hun rekruteringsstrategie, bundelen Port of Antwerp-Bruges, Voka Antwerpen-Waasland, Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO), VDAB, Stad Antwerpen en het provinciaal Havencentrum de krachten. “We focussen daarbij op de ontwikkeling van een digitaal platform en lanceren ook een wervende promotiecampagne. Eind april 2023 zullen we dat digitaal platform lanceren. Dat zal alle vacatures verzamelen die in de haven openstaan, zowel die van de industrie en de logistiek als de vacatures van de maritieme sector. Als kandidaat zal je op dat platform alle informatie vinden over welke mogelijkheden de haven biedt qua jobs en welke jobs aansluiten bij je profiel en voorkeuren. Daarnaast komt er een wervende promotiecampagne voor de haven als plaats van kansen en mogelijkheden voor iedereen, maar in het bijzonder voor jongeren en werkzoekenden. Kortom, voor iedereen die mee dé economische motor van Vlaanderen draaiende wil houden”, besluit De Ridder.