Emmanuel Van Damme (WWS): “Nieuw tijdperk voor roro Zeebrugge”

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
20220329 Emmanuel Van Damme Wallenius Wilhelmsen
Emmanuel Van Damme © Roel Jacobus

De energietransitie brengt grote gevolgen voor de logistiek. Meer bepaald in ’s werelds grootste autohaven Zeebrugge breekt een nieuw tijdperk aan door de omschakeling naar elektrisch rijden, analyseert Emmanuel Van Damme van Wallenius Wilhelmsen.

De aanhoudende congestie op de Europese autoterminals markeert een omslag in de wereldwijde goederenstromen. “De rederijen en terminals maken ongeziene situaties mee, waarbij schepen soms een week voor de kust liggen te wachten om behandeld te worden. Dit verstoort de volledige wereldwijde logistiek”, zegt general manager terminal Emmanuel Van Damme van Wallenius Wilhelmsen Solutions (WWS) in Zeebrugge. Deze logistieke tak van de Scandinavische rorogroep Wallenius Wilhelmsen heeft in Zeebrugge de grootste vestiging van zijn wereldwijde netwerk. Nieuwe wagens zijn de voornaamste trafiek in deepsea en shortsea op de terminals Canadakaai (50 hectare) en Orcelle (49 hectare al gedeeltelijk ontwikkeld). De groep benut in Europa ook terminals in Bremerhaven en Southampton.

“Sinds het begin van 2022 kennen we in Zeebrugge een ongekende drukte, veroorzaakt door marktcorrecties naar aanleiding van de pandemie en de chiptekorten. Er werden recordvolumes behandeld en er werd een hoog aantal shiften gepresteerd. Ook nu staan onze terminals helemaal vol. Via onze groepswebsite informeren we over de congestiestatus van de Noord-Europese havens.”

Nieuwe kades en terminals

Deze gebeurtenissen kaderen in een grote evolutie, ziet Van Damme. “Er breekt een nieuwe tijdperk aan voor de roro in het platform Zeebrugge van Port of Antwerp-Bruges. Met name door de groeiende volumes uit Azië die gelinkt zijn aan de energietransitie, concreet door de elektrificatie van het wagenpark. Daarnaast is er ook export van elektrische voertuigen die in de EU geproduceerd worden, bijvoorbeeld door Volvo in Gent. De energietransitie heeft met andere woorden ook een belangrijke logistieke component. De terminals in Zeebrugge spelen daar een belangrijke rol in.”

“Het havenbestuur en de terminaloperatoren hebben daar in hun strategische ontwikkeling al enige tijd op ingespeeld via de bouw van nieuwe kades en terminals. Dit is ook voor Wallenius Wilhelmsen het geval met de Orcelle-terminal, genoemd naar het roro-zeilschip ‘Orcelle Wind’ dat we in de vaart zullen brengen. We moeten deze nieuwe infrastructuur zo snel mogelijk in gebruik nemen, anders komen we in de problemen om schepen te behandelen en cargo op te slaan.”

Nood aan havenarbeiders

Het belang van deze investeringen is niet min. “Het gaat over het futureproof maken van de haven. Zeebrugge is een succesvol logistiek platform geworden door met betrekking tot de infrastructuur te anticiperen op nieuwe volumes. Ook nu mogen we als havengemeenschap die boot niet missen. We moeten volop inzetten op de bouw van de nieuwe sluis.”

“Daarnaast moeten we samen het aanwerven en opleiden van werknemers optimaliseren. Want ook het tekort aan havenarbeiders is een structureel probleem. Als we niet de nodige mensen en infrastructuur kunnen aanbieden, dan zullen we trafieken moeten weigeren”, besluit Van Damme.