Telex: E17 Gentbrugge, NxtPort, DSV, coke, autocarriers en tankers

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Ann Vrancken
Ann Vrancken © Ann Vrancken

België en Nederland hebben Spanje verdrongen als belangrijkste route voor cocaïnesmokkel naar Europa, vanaf 9 september geldt een nieuwe verkeerssituatie op het E17-viaduct in Gentbrugge en het aantal nieuwbouworders voor tankers breekt records.

E17 GENTBRUGGE – 

Vanaf 9 september geldt een nieuwe verkeerssituatie op het E17-viaduct in Gentbrugge. Het Agentschap Wegen en Verkeer start dan met de herstellingswerken in de rijrichting Kortrijk. Hierdoor wisselt het verkeer van kant en gaat ook de afrit Gentbrugge komende van Antwerpen dicht. De oprit Gentbrugge blijft afgesloten voor wie naar Antwerpen wil. De voorziene einddatum van de totale renovatiewerken blijft zoals gepland in november. Tijdens de wissel (van 8 september 20.00 uur tot donderdag 9 september ’s ochtends) zal er maar 1 rijstrook in iedere richting beschikbaar zijn. (PhVDo) 

NXTPORT INTERNATIONAL –

De internationale tak van NxtPort is een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Smartflow. NxtPort zal de applicatie van Smartflow, die de internationale veiligheidschecklist voor olietankers en -terminals ISGOTT 6 digitaliseert, beschikbaar maken op zijn digitale marktplaats. De applicatie is beschikbaar vanaf 1 oktober 2021. (JVB)

PORT OF ANTWERP – 

Ann Vrancken (zie foto) is na een jaar als ‘directrice SSEQ’ (Sécurité, Santé, Environnement et Qualité) et Projets Transversaux’ in de haven van Cotonou (Benin) teruggekeerd naar de haven van Antwerpen. Sinds begin september 2021 is ze opnieuw aan de slag als manager port projects voor Port of Antwerp International (PAI), dochterbedrijf van het Havenbedrijf Antwerpen. (JD)

AUTOCARRIERS –

De toename van auto’s op elektrische batterijen dwingt de rederijen tot ongeziene investeringen in bijkomende scheepscapaciteit. Deze auto’s wegen 20% zwaarder dan conventionele wagens waardoor de bestaande schepen er minder kunnen meenemen. Tegelijk namen ook de staalprijzen toe. Volgens het Britse bureau voor marktanalyse VesselsValue is er dit jaar in dit segment voor ruim 2,71 miljard euro nieuwbouw besteld, meer dan in de zes voorgaande jaren samen. Op Japanse scheepswerven betaal je nu voor een autoschip gemiddeld 84 miljoen euro, maar liefst 10% meer dan vorig jaar. De Chinese werven houden het bij gemiddeld 75 miljoen euro. Ook de prijzen voor tweedehands en chartertarieven swingen de pan uit. (RJ)

TANKERS – 

Het aantal nieuwbouworders voor tankers is op zijn sterkste niveau in zes jaar tijd. Aframaxen en VLCC’s (very large crude carriers) behoren tot de populairste orders tot nu toe in 2021, meldt dataplatform Affinity Shipping. Zo’n 188 miljoen dwt aan nieuwbouwschepen die tussen 2021 en 2025 worden opgeleverd, zullen tankers zijn. Zo bleek eerder dit jaar uit een rapport van Lloyd’s List Intelligence Shipbuilding Outlook. (JD)

DSV – 

De kogel is door de kerk: de naam van DSV Panalpina A/S wordt zoals verwacht per onmiddellijke ingang gewijzigd in DSV A/S. Het besluit om terug te keren naar de vorige naam van de groep werd vandaag goedgekeurd door de aandeelhouders tijdens een buitengewone algemene vergadering. “De wijziging moet na de formele integratie van GLI (Agility) zorgen voor merkconsistentie in alle markten en activiteiten”, zegt het bedrijf. De naam DSV Panalpina wordt wel behouden als ‘secundaire’ naam, naast De Sammensluttende Vognmænd, de oorspronkelijke naam van DSV. 

GOLDEN RAY – 

Het verwijderen van het wrak ‘Golden Ray’ in de haven van Brunswick (VS) nadert zijn einde. De heavyliftcatamaran ‘VB-10.000’, de grootste kraan in de VS, startte in november 2020 met het gekapseisde autoschip in acht stukken te snijden en heeft nu de laatste snede voltooid. De opruiming van de ‘Golden Ray’ heeft heel wat tegenslagen gekend waaronder een stillegging van de operaties door COVID-19 en het orkaanseizoen, olielekkages en een enorme brand die in mei 2021 het wrak vanbinnen in de as legde. (JD)

COCAÏNE – 

België en Nederland zijn de belangrijkste hubs voor de cocaïnesmokkel naar Europa en hebben Spanje verdrongen als belangrijkste route, zo blijkt uit een rapport van Europol. “Het epicentrum van de cocaïnemarkt in Europa is naar het noorden verschoven”, meldt Europol. “Criminele organisaties profiteren van het toegenomen aanbod van coke, vooral uit Colombia, en gebruiken de havens van Rotterdam, Hamburg en vooral Antwerpen om de drugs Nederland binnen te brengen vanwaaruit ze door heel Europa worden vervoerd. In 2020 werd in Antwerpen in totaal 65,6 ton coke in beslag genomen. (JD)