H. Ulburghs (Haven Genk): “Ruimte voor nieuwe productgroepen”

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Heinen
Heike Ulburghs
Heike Ulburghs © Koen Heinen

Begin 2025 verhuizen de containeractiviteiten van Haven Genk naar de overzijde van het Albertkanaal op de nieuwe terminal van Port of Limburg. Haven Genk zal zich dan meer toeleggen op breakbulk, zware lading, gewone bulk en spooroverslag.

Haven Genk heeft de voorbije jaren al geïnvesteerd in hallen voor diverse goederen gelegen vlak aan het water met rechtstreekse toegang tot water en spoor. “We willen de komende jaren nog bijkomende ruimte realiseren. We behandelen hier nu al diverse goederen zoals staal en coils, maar ook big bags en grote en zware stukken zoals windmolenelementen, kisten met machines en productiemodules voor bedrijven in de regio. We behandelen hier ook regelmatig grote kuipen op projectbasis. Die goederen komen per schip uit Antwerpen toe en wij stockeren ze hier voor verdere doorvoer. In de hallen kunnen we goederen opslaan die niet buiten mogen staan”, legt Heike Ulburghs, general manager van Haven Genk, uit.

500 meter kade extra

Wanneer in 2025 de containeractiviteiten worden overgeheveld naar Port of Limburg komt er in Haven Genk nog 500 meter kade vrij voor overslag van onder meer breakbulk. “De twee portaalkranen die er staan, kunnen zowel gebruikt worden voor buitenmaatse goederen als voor coils en big bags. Daarnaast beschikken we nog over een gewone overslagkraan voor andere types goederen. Zo hebben we in de haven verschillende locaties afhankelijk van het type project. De breakbulk wordt vanuit Haven Genk onder meer doorgevoerd naar Nederland en Duitsland. Grote en zware stukken zijn meestal bedoeld voor bedrijven in de omgeving die zo het transportgedeelte over de weg willen beperken”, zegt Heike Ulburghs.

Nieuwe productgroepen

“De toekomststrategie van Haven Genk bestaat uit een combinatie van uitbreiden in ruimte alsook naar nieuwe productgroepen. Zo zijn we onder meer aan het kijken naar het recyclageverhaal. Er vinden in die sector steeds meer investeringen plaats, onder meer in de haven van Antwerpen. Zo koesteren we heel wat verwachtingen als hub voor de circulaire economie.  Als neutrale terminal zijn wij altijd geïnteresseerd in partijen die hun overslag via de Haven van Genk willen doen. De markt van de breakbulk is momenteel iets kalmer en naar de toekomst toe willen we ruimte creëren voor nieuwe productgroepen zoals rollend materieel, kranen, bulldozers maar ook nieuwe auto’s voor export naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika en China.

Gewone bulk, silo’s en spoor

Naast het creëren van extra ruimte voor de behandeling van breakbulk, investeert Haven Genk ook in de afhandeling van gewone bulk, goederen in silo’s en vloeibare opslag in tanks. Bestaande installaties worden gerenoveerd.

In het algemeen wil Haven Genk zich ook toespitsen op het spoorvervoer. “Door de ruimte die vrijkomt, kunnen we ook meer treinen laden en lossen. We kunnen goederen overslaan van het water naar het spoor. Oversized goederen zijn moeilijk te vervoeren via het spoor”, besluit Heike Ulburghs.

H. Ulburghs (Haven Genk): “Ruimte voor nieuwe productgroepen” – Flows

H. Ulburghs (Haven Genk): “Ruimte voor nieuwe productgroepen”

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Heinen
Heike Ulburghs
Heike Ulburghs © Koen Heinen

Begin 2025 verhuizen de containeractiviteiten van Haven Genk naar de overzijde van het Albertkanaal op de nieuwe terminal van Port of Limburg. Haven Genk zal zich dan meer toeleggen op breakbulk, zware lading, gewone bulk en spooroverslag.

Haven Genk heeft de voorbije jaren al geïnvesteerd in hallen voor diverse goederen gelegen vlak aan het water met rechtstreekse toegang tot water en spoor. “We willen de komende jaren nog bijkomende ruimte realiseren. We behandelen hier nu al diverse goederen zoals staal en coils, maar ook big bags en grote en zware stukken zoals windmolenelementen, kisten met machines en productiemodules voor bedrijven in de regio. We behandelen hier ook regelmatig grote kuipen op projectbasis. Die goederen komen per schip uit Antwerpen toe en wij stockeren ze hier voor verdere doorvoer. In de hallen kunnen we goederen opslaan die niet buiten mogen staan”, legt Heike Ulburghs, general manager van Haven Genk, uit.

500 meter kade extra

Wanneer in 2025 de containeractiviteiten worden overgeheveld naar Port of Limburg komt er in Haven Genk nog 500 meter kade vrij voor overslag van onder meer breakbulk. “De twee portaalkranen die er staan, kunnen zowel gebruikt worden voor buitenmaatse goederen als voor coils en big bags. Daarnaast beschikken we nog over een gewone overslagkraan voor andere types goederen. Zo hebben we in de haven verschillende locaties afhankelijk van het type project. De breakbulk wordt vanuit Haven Genk onder meer doorgevoerd naar Nederland en Duitsland. Grote en zware stukken zijn meestal bedoeld voor bedrijven in de omgeving die zo het transportgedeelte over de weg willen beperken”, zegt Heike Ulburghs.

Nieuwe productgroepen

“De toekomststrategie van Haven Genk bestaat uit een combinatie van uitbreiden in ruimte alsook naar nieuwe productgroepen. Zo zijn we onder meer aan het kijken naar het recyclageverhaal. Er vinden in die sector steeds meer investeringen plaats, onder meer in de haven van Antwerpen. Zo koesteren we heel wat verwachtingen als hub voor de circulaire economie.  Als neutrale terminal zijn wij altijd geïnteresseerd in partijen die hun overslag via de Haven van Genk willen doen. De markt van de breakbulk is momenteel iets kalmer en naar de toekomst toe willen we ruimte creëren voor nieuwe productgroepen zoals rollend materieel, kranen, bulldozers maar ook nieuwe auto’s voor export naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika en China.

Gewone bulk, silo’s en spoor

Naast het creëren van extra ruimte voor de behandeling van breakbulk, investeert Haven Genk ook in de afhandeling van gewone bulk, goederen in silo’s en vloeibare opslag in tanks. Bestaande installaties worden gerenoveerd.

In het algemeen wil Haven Genk zich ook toespitsen op het spoorvervoer. “Door de ruimte die vrijkomt, kunnen we ook meer treinen laden en lossen. We kunnen goederen overslaan van het water naar het spoor. Oversized goederen zijn moeilijk te vervoeren via het spoor”, besluit Heike Ulburghs.