David Huybrechts (BCTN): “Duurzaamheid is meer dan elektrisch schip”

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Heinen
David Huybrechts
David Huybrechts, general manager BCTN België © BCTN

Terminaloperator BCTN voelt zich moreel verplicht om als een van de grotere spelers in de Benelux de lat steeds hoger te leggen op het vlak van duurzaamheid. Het bedrijf wil hierin een voortrekkersrol spelen, niet alleen voor de eigen business, maar ook voor de community. Het bedrijf wil zijn zero-emissieambitie tegen 2030 waarmaken.

In ons meest recente Flows magazine belichten we het thema duurzaamheid. BCTN had in 2018 al een plan voor de ‘road to zero emission’. “We zijn een voorloper op dat vlak”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België. “We spraken al een aantal jaren geleden de ambitie uit om tegen 2030 zero emissie mogelijk te maken. We hebben alle actuele technieken bekeken, analyses gemaakt, businesscases uitgewerkt en investeren tot vandaag nog altijd. Duurzame oplossingen zijn nog altijd duur terwijl er niet altijd ruimte is voor toeslagen. Meestal gaat dat dan ten koste van de eigen marges. Toch willen we die voortrekkersrol blijven spelen, niet alleen voor onze eigen business, maar ook voor de community.”

Van nature duurzaam

“Vanuit onze eigen business doen we van nature al aan duurzaam transport”, legt Huybrechts uit. “Maar als je stilstaat en de rest verbetert, dan is die duurzaamheidsvoorsprong snel weg. Duurzaamheid is ook breed. Trucks kunnen ook op het vlak van CO2 een voorsprong nemen. Onze schepen met een oude motor van twintig tot dertig jaar oud zijn dan niet meer de duurzaamste oplossing. Hybride schepen met een generator die elektriciteit opwekt, leiden ook tot een daling van het brandstofverbruik met 30% en ook de CO2-uitstoot daalt met 30%. Dat is maar een tussenstap. Onze schepen zijn intussen zo ontwikkeld dat we de generator op termijn kunnen vervangen door een brandstofcel, ammoniak, waterstof, enzovoort.”

Inspirerend

Die zoektocht naar steeds nieuwere en duurzamere technieken werkt volgens hem inspirerend. “Daardoor zien we veel meer mogelijkheden dan alleen maar onze schepen. Zo hebben we ook al elektrische kranen en reachstackers, rijden we met elektrische trucks en komen er waterstoftrucks.”

In percentage is dat nog altijd beperkt. Het gros werkt nog altijd met fossiele brandstof. “Maar we hebben een pad ingeslagen en houden onze investeringen tegen het licht: wat is de best mogelijke technologie? Zo kwamen we tot de vaststelling dat er in onze hele organisatie nog geen zonnepanelen aanwezig waren. Vorig jaar hebben we de eerste zonnepanelen geïnstalleerd. In Den Bosch hebben we ondertussen ook een windmolen staan”, legt Huybrechts uit.

Meer dan elektrisch schip

BCTN wil ook aantonen dat zero emissie meer is dan een elektrisch schip. “Voor onze werknemers hebben we een fietsplan uitgerold. Als bedrijf willen we hen stimuleren zodat wie binnen een straal van tien kilometer van het bedrijf woont met de fiets komt werken. We ondersteunen hen hierbij. Op die manier sparen we weer parkeerplaatsen uit op onze sites. Anderzijds hebben we ook moeten investeren in fietsenstallingen en stopcontacten voor e-bikes. De elektriciteit wekken we zelf op met onze zonnepanelen en zo is de cirkel rond.”

Ideeën aanbrengen

Ook de medewerkers kunnen nog meer inspanningen leveren. “We vragen hen om ideeën aan te brengen op het vlak van duurzaamheid. We serveren bijvoorbeeld geen losse melkjes meer bij de koffie, maar er zit wel melkpoeder in de koffieautomaat. Zo vermijden we verpakking en moeten we ze niet meer bestellen. Plastic roerstaafjes hebben we eerst vervangen door houten exemplaren, maar uiteindelijk gebruiken we nu de metalen lepeltjes die er al waren. Zo creëren we minder afval. Ik ben trots dat we niet alleen naar de grotere zaken kijken.”

Ook paperless is zoiets. Alles wordt gedigitaliseerd. “Facturen kun je op iedere locatie bekijken. Afdrukken is niet meer van deze tijd. Hetzelfde geldt voor de vrachtbrief of CMR die wordt vervangen door de e-CMR. We moeten onze klanten hiervan nog overtuigen. In onze sector worden nog veel papieren gevraagd. Die stap naar duurzaamheid wordt niet altijd even vlot gezet. We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is”, benadrukt hij.

Alleen Euro6-trucks

BCTN wil dat transporteurs die voor hen rijden alleen nog Euro6-trucks inzetten. “Ze moeten zich engageren voor het pad dat wij voor ogen hebben en de weg naar duurzaamheid samen met ons inslaan. Kunnen ze dat niet, dan zullen we samen met hen bekijken wat mogelijk is.”

Op het vlak van schepen pakt BCTN eerst de grote schepen aan. “De bereidheid van de eigenaars is er. Bij de kleinere schepen is de uitdaging groter. We investeren geen half miljoen in een oud schip waarvan de eigenaar binnen een paar jaar met pensioen gaat. We willen wel onze verantwoordelijkheid nemen, want verduurzaming is strikt noodzakelijk.”

Principes aan de kant voor euro’s

Kenmerkend dit jaar zijn de lagere volumes in de hele supplychain. “Door de daling van de volumes komt er snel druk op duurzaamheid. Er is ook veel truckcapaciteit beschikbaar waardoor de goede intenties rond duurzaamheid snel worden vergeten. Principes worden aan de kant gezet voor euro’s. Met die dip in de markt moeten we niet onmiddellijk panikeren. Ook in moeilijke tijden willen we blijven investeren in duurzaamheid. Nu is er juist ruimte om daarmee bezig te zijn. In de markt zie ik helaas een tegengestelde modal shift”, zegt Huybrechts.

Consolideren

BCTN acht het moment ook rijp om te consolideren wat al gerealiseerd is. “In mei namen we ons waterstofschip in de vaart en dat is niet altijd vlekkeloos verlopen. We evalueren dat nu en optimaliseren verder. Het is ook belangrijk om op te lijsten wat gedaan is en hoe we kunnen valideren wat de impact is van het waterschip op de omzet bijvoorbeeld. Wat moet ik doen om aan zero emissie te geraken, hoe kan ik dat berekenen, enzovoort? Iedereen praat over duurzaamheid, maar niemand weet wat de exacte impact is. Waar komen stroom en waterstof vandaan? We moeten de logistiek in kaart brengen om appelen met appelen te vergelijken. Iedereen roept de duurzaamste te zijn, maar is dat wel zo?”, vraagt hij zich af.

Goede tussenoplossing

Ook de komende maanden blijft BCTN verder investeren in duurzaamheid. “In het najaar worden onze waterstoftrucks in gebruik genomen en starten we een proefproject met een e-reachstacker. Ook die resultaten willen we meenemen om te bepalen wat de echte kost is. We zullen ook een test doen met HVO (biobrandstof). Dat is misschien een goede tussenoplossing om een paar jaar te overbruggen. Zo’n reachstacker koop je niet in een showroom, die wordt op bestelling gemaakt. Degene die we al hadden besteld, wordt volgend jaar geleverd. Die moet eerst nog een aantal jaar meedraaien. Een ding staat vast: dé oplossing is vandaag nog niet gevonden. De som van alle componenten moet ons naar zero emissie leiden”, besluit Huybrechts.

David Huybrechts (BCTN): “Duurzaamheid is meer dan elektrisch schip” – Flows

David Huybrechts (BCTN): “Duurzaamheid is meer dan elektrisch schip”

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Heinen
David Huybrechts
David Huybrechts, general manager BCTN België © BCTN

Terminaloperator BCTN voelt zich moreel verplicht om als een van de grotere spelers in de Benelux de lat steeds hoger te leggen op het vlak van duurzaamheid. Het bedrijf wil hierin een voortrekkersrol spelen, niet alleen voor de eigen business, maar ook voor de community. Het bedrijf wil zijn zero-emissieambitie tegen 2030 waarmaken.

In ons meest recente Flows magazine belichten we het thema duurzaamheid. BCTN had in 2018 al een plan voor de ‘road to zero emission’. “We zijn een voorloper op dat vlak”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België. “We spraken al een aantal jaren geleden de ambitie uit om tegen 2030 zero emissie mogelijk te maken. We hebben alle actuele technieken bekeken, analyses gemaakt, businesscases uitgewerkt en investeren tot vandaag nog altijd. Duurzame oplossingen zijn nog altijd duur terwijl er niet altijd ruimte is voor toeslagen. Meestal gaat dat dan ten koste van de eigen marges. Toch willen we die voortrekkersrol blijven spelen, niet alleen voor onze eigen business, maar ook voor de community.”

Van nature duurzaam

“Vanuit onze eigen business doen we van nature al aan duurzaam transport”, legt Huybrechts uit. “Maar als je stilstaat en de rest verbetert, dan is die duurzaamheidsvoorsprong snel weg. Duurzaamheid is ook breed. Trucks kunnen ook op het vlak van CO2 een voorsprong nemen. Onze schepen met een oude motor van twintig tot dertig jaar oud zijn dan niet meer de duurzaamste oplossing. Hybride schepen met een generator die elektriciteit opwekt, leiden ook tot een daling van het brandstofverbruik met 30% en ook de CO2-uitstoot daalt met 30%. Dat is maar een tussenstap. Onze schepen zijn intussen zo ontwikkeld dat we de generator op termijn kunnen vervangen door een brandstofcel, ammoniak, waterstof, enzovoort.”

Inspirerend

Die zoektocht naar steeds nieuwere en duurzamere technieken werkt volgens hem inspirerend. “Daardoor zien we veel meer mogelijkheden dan alleen maar onze schepen. Zo hebben we ook al elektrische kranen en reachstackers, rijden we met elektrische trucks en komen er waterstoftrucks.”

In percentage is dat nog altijd beperkt. Het gros werkt nog altijd met fossiele brandstof. “Maar we hebben een pad ingeslagen en houden onze investeringen tegen het licht: wat is de best mogelijke technologie? Zo kwamen we tot de vaststelling dat er in onze hele organisatie nog geen zonnepanelen aanwezig waren. Vorig jaar hebben we de eerste zonnepanelen geïnstalleerd. In Den Bosch hebben we ondertussen ook een windmolen staan”, legt Huybrechts uit.

Meer dan elektrisch schip

BCTN wil ook aantonen dat zero emissie meer is dan een elektrisch schip. “Voor onze werknemers hebben we een fietsplan uitgerold. Als bedrijf willen we hen stimuleren zodat wie binnen een straal van tien kilometer van het bedrijf woont met de fiets komt werken. We ondersteunen hen hierbij. Op die manier sparen we weer parkeerplaatsen uit op onze sites. Anderzijds hebben we ook moeten investeren in fietsenstallingen en stopcontacten voor e-bikes. De elektriciteit wekken we zelf op met onze zonnepanelen en zo is de cirkel rond.”

Ideeën aanbrengen

Ook de medewerkers kunnen nog meer inspanningen leveren. “We vragen hen om ideeën aan te brengen op het vlak van duurzaamheid. We serveren bijvoorbeeld geen losse melkjes meer bij de koffie, maar er zit wel melkpoeder in de koffieautomaat. Zo vermijden we verpakking en moeten we ze niet meer bestellen. Plastic roerstaafjes hebben we eerst vervangen door houten exemplaren, maar uiteindelijk gebruiken we nu de metalen lepeltjes die er al waren. Zo creëren we minder afval. Ik ben trots dat we niet alleen naar de grotere zaken kijken.”

Ook paperless is zoiets. Alles wordt gedigitaliseerd. “Facturen kun je op iedere locatie bekijken. Afdrukken is niet meer van deze tijd. Hetzelfde geldt voor de vrachtbrief of CMR die wordt vervangen door de e-CMR. We moeten onze klanten hiervan nog overtuigen. In onze sector worden nog veel papieren gevraagd. Die stap naar duurzaamheid wordt niet altijd even vlot gezet. We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is”, benadrukt hij.

Alleen Euro6-trucks

BCTN wil dat transporteurs die voor hen rijden alleen nog Euro6-trucks inzetten. “Ze moeten zich engageren voor het pad dat wij voor ogen hebben en de weg naar duurzaamheid samen met ons inslaan. Kunnen ze dat niet, dan zullen we samen met hen bekijken wat mogelijk is.”

Op het vlak van schepen pakt BCTN eerst de grote schepen aan. “De bereidheid van de eigenaars is er. Bij de kleinere schepen is de uitdaging groter. We investeren geen half miljoen in een oud schip waarvan de eigenaar binnen een paar jaar met pensioen gaat. We willen wel onze verantwoordelijkheid nemen, want verduurzaming is strikt noodzakelijk.”

Principes aan de kant voor euro’s

Kenmerkend dit jaar zijn de lagere volumes in de hele supplychain. “Door de daling van de volumes komt er snel druk op duurzaamheid. Er is ook veel truckcapaciteit beschikbaar waardoor de goede intenties rond duurzaamheid snel worden vergeten. Principes worden aan de kant gezet voor euro’s. Met die dip in de markt moeten we niet onmiddellijk panikeren. Ook in moeilijke tijden willen we blijven investeren in duurzaamheid. Nu is er juist ruimte om daarmee bezig te zijn. In de markt zie ik helaas een tegengestelde modal shift”, zegt Huybrechts.

Consolideren

BCTN acht het moment ook rijp om te consolideren wat al gerealiseerd is. “In mei namen we ons waterstofschip in de vaart en dat is niet altijd vlekkeloos verlopen. We evalueren dat nu en optimaliseren verder. Het is ook belangrijk om op te lijsten wat gedaan is en hoe we kunnen valideren wat de impact is van het waterschip op de omzet bijvoorbeeld. Wat moet ik doen om aan zero emissie te geraken, hoe kan ik dat berekenen, enzovoort? Iedereen praat over duurzaamheid, maar niemand weet wat de exacte impact is. Waar komen stroom en waterstof vandaan? We moeten de logistiek in kaart brengen om appelen met appelen te vergelijken. Iedereen roept de duurzaamste te zijn, maar is dat wel zo?”, vraagt hij zich af.

Goede tussenoplossing

Ook de komende maanden blijft BCTN verder investeren in duurzaamheid. “In het najaar worden onze waterstoftrucks in gebruik genomen en starten we een proefproject met een e-reachstacker. Ook die resultaten willen we meenemen om te bepalen wat de echte kost is. We zullen ook een test doen met HVO (biobrandstof). Dat is misschien een goede tussenoplossing om een paar jaar te overbruggen. Zo’n reachstacker koop je niet in een showroom, die wordt op bestelling gemaakt. Degene die we al hadden besteld, wordt volgend jaar geleverd. Die moet eerst nog een aantal jaar meedraaien. Een ding staat vast: dé oplossing is vandaag nog niet gevonden. De som van alle componenten moet ons naar zero emissie leiden”, besluit Huybrechts.