Tweede waterstofschip BCTN op maidentrip tussen Geel en Antwerpen

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'H2 Barge 2' van BCTN aan het laden in Geel.
De ‘H2 Barge 2’ van BCTN aan het laden in Geel. © BCTN

Operator BCTN test een tweede waterstofschip, de ‘H2 Barge 2’, op een maidentrip tussen zijn terminal aan het Albertkanaal in Geel en de MPET-terminal in de Antwerpse haven. Met een maximum payload wordt onder meer het verbruik getest.

In mei vorig jaar had BCTN al een wereldprimeur met het eerste waterstofschip, de ‘H2 Barge 1’, in een lijndienst tussen Rotterdam en Meerhout. Nu is er dus een tweede waterstofschip, dat momenteel wordt getest. “We zijn testen aan het doen met een maximum payload op een maidentrip tussen Geel en MPET in de haven van Antwerpen. Het is de eerste keer dat we met een waterstofschip naar de Antwerpse haven varen. De reden dat we voor de terminal in Geel kiezen, is dat daar containers met zwaardere lading beschikbaar zijn. De tonnage is belangrijk om te weten wat het verbruik van het schip is met een maximum payload”, legt David Huybrechts, general manager BCTN België, uit.

Het schip maakt gebruik van twee 40′-containers met waterstofcilinders, goed voor 600 kg waterstof. Daarmee kunnen we heen en weer tussen Meerhout en Rotterdam. Telkens het schip een stop maakt, wordt een container gewisseld voor een volle. “Nu verloopt dat nog via een retoursysteem, maar op termijn willen we dichterbij over waterstof beschikken. Daarom zijn de grote chemiebedrijven nabij onze terminal in Meerhout belangrijk”, zegt hij.

Nog geen vaste route

Huybrechts benadrukt dat het nog om een test gaat en dat dit nog geen vaste route is voor dit schip. “Wij zijn dan wel een voortrekker op het vlak van zero-emissietransport, maar we blijven wel voorzichtig. De klanten moeten meestappen in dit verhaal. De verplichte rapportages die op de bedrijven afkomen, kunnen wel eens pijnlijk duidelijk maken dat sommige klanten niet goed bezig zijn op dit vlak. Aan het gebruik van waterstof hangt een extra kostenplaatje en de overheid zou kunnen helpen om de stap kleiner te maken”,  benadrukt hij.

Oproep

“Als het minder goed gaat in de markt, komt er druk op de kosten en wordt verduurzamen voor sommige bedrijven minder belangrijk. Ik wil nog eens een oproep doen dat men dit moet zien als een investering op langere termijn. Ook wij blijven hierin investeren. Getuige daarvan het feit dat dit tweede schip een ander type is dan het eerste, met nieuwe technologie. Het eerste waterstofschip is ondertussen ook opnieuw naar de werf geweest voor een upgrade dankzij nieuwe inzichten”, legt hij uit.

Missie

“Wij hebben een missie die moet leiden tot zero-emissietransport, zonder fossiele brandstoffen. De eerste elektrische trucks worden eind 2024 in Meerhout in gebruik genomen, zodat we eind dit jaar ‘end tot end’-zero-emissietransport kunnen aanbieden”, besluit Huybrechts.

Tweede waterstofschip BCTN op maidentrip tussen Geel en Antwerpen – Flows

Tweede waterstofschip BCTN op maidentrip tussen Geel en Antwerpen

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'H2 Barge 2' van BCTN aan het laden in Geel.
De ‘H2 Barge 2’ van BCTN aan het laden in Geel. © BCTN

Operator BCTN test een tweede waterstofschip, de ‘H2 Barge 2’, op een maidentrip tussen zijn terminal aan het Albertkanaal in Geel en de MPET-terminal in de Antwerpse haven. Met een maximum payload wordt onder meer het verbruik getest.

In mei vorig jaar had BCTN al een wereldprimeur met het eerste waterstofschip, de ‘H2 Barge 1’, in een lijndienst tussen Rotterdam en Meerhout. Nu is er dus een tweede waterstofschip, dat momenteel wordt getest. “We zijn testen aan het doen met een maximum payload op een maidentrip tussen Geel en MPET in de haven van Antwerpen. Het is de eerste keer dat we met een waterstofschip naar de Antwerpse haven varen. De reden dat we voor de terminal in Geel kiezen, is dat daar containers met zwaardere lading beschikbaar zijn. De tonnage is belangrijk om te weten wat het verbruik van het schip is met een maximum payload”, legt David Huybrechts, general manager BCTN België, uit.

Het schip maakt gebruik van twee 40′-containers met waterstofcilinders, goed voor 600 kg waterstof. Daarmee kunnen we heen en weer tussen Meerhout en Rotterdam. Telkens het schip een stop maakt, wordt een container gewisseld voor een volle. “Nu verloopt dat nog via een retoursysteem, maar op termijn willen we dichterbij over waterstof beschikken. Daarom zijn de grote chemiebedrijven nabij onze terminal in Meerhout belangrijk”, zegt hij.

Nog geen vaste route

Huybrechts benadrukt dat het nog om een test gaat en dat dit nog geen vaste route is voor dit schip. “Wij zijn dan wel een voortrekker op het vlak van zero-emissietransport, maar we blijven wel voorzichtig. De klanten moeten meestappen in dit verhaal. De verplichte rapportages die op de bedrijven afkomen, kunnen wel eens pijnlijk duidelijk maken dat sommige klanten niet goed bezig zijn op dit vlak. Aan het gebruik van waterstof hangt een extra kostenplaatje en de overheid zou kunnen helpen om de stap kleiner te maken”,  benadrukt hij.

Oproep

“Als het minder goed gaat in de markt, komt er druk op de kosten en wordt verduurzamen voor sommige bedrijven minder belangrijk. Ik wil nog eens een oproep doen dat men dit moet zien als een investering op langere termijn. Ook wij blijven hierin investeren. Getuige daarvan het feit dat dit tweede schip een ander type is dan het eerste, met nieuwe technologie. Het eerste waterstofschip is ondertussen ook opnieuw naar de werf geweest voor een upgrade dankzij nieuwe inzichten”, legt hij uit.

Missie

“Wij hebben een missie die moet leiden tot zero-emissietransport, zonder fossiele brandstoffen. De eerste elektrische trucks worden eind 2024 in Meerhout in gebruik genomen, zodat we eind dit jaar ‘end tot end’-zero-emissietransport kunnen aanbieden”, besluit Huybrechts.