Binnenschip in aanvaring met plezierjacht op Schelde in Temse

Nieuws, Binnenvaart
Yannick De Spiegeleir
Aanvaring binnenschip met plezierjacht
Aanvaring binnenschip met plezierjacht © Ingezonden video

In Temse is het tot een aanvaring gekomen tussen een binnenschip en een plezierjacht op de Schelde. De bestuurder van het plezierjacht verklaarde verblind te zijn door de zon.

De aanvaring gebeurde op donderdag 7 september om 19.30 uur. Het jacht van zo’n zeven meter lang wou aanmeren aan een van de steigers van de jachthaven aan De Zaat in Temse, maar net op dat moment werd de kapitein naar eigen zeggen verblind door de laagstaande zon, zo schrijven Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Claxonneren

Daardoor merkte de bestuurder van het jacht het Nederlandse binnenschip Nivoma dat richting Antwerpen voer, niet op. De binnenschipper waarschuwde het plezierjacht door luid te claxonneren. De kapitein van het plezierjacht maakte daarop een bruusk manoeuvre waardoor het tot een stevige aanvaring kwam. Het binnenschip ramde het plezierjachtje in de flank en sleurde het tientallen meters mee.

Toen werd aangegeven dat er niemand gewond was en de schade leek mee te vallen, zette het binnenschip zijn reis verder. Het jacht meerde aan een van de steigers aan. Getuigen hadden ondertussen de hulpdiensten verwittigd. Politie, brandweer en medische diensten snelden massaal ter plaatse, maar alles bleek al bij al goed mee te vallen. Een vrouw aan boord van het jacht liep een snee op aan een van de voeten.

Met een goede verstandhouding en wederzijds begrip kan je harmonieus samen varen

De aanvaring op de Schelde in Temse is lang niet het eerste incident dat zich afspeelt tussen een cargoschip en een plezierjacht. Toch kunnen beroepsvaart- en pleziervaart hand in hand gaan als bepaalde regels en voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen, stelt De Vlaamse Waterweg. “Met een goede verstandhouding en wederzijds begrip kan je harmonieus samen varen”, zegt Liliane Stinissen, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg.

Dode hoek

Op de webstek visuris.be vinden recreatieve schippers een waslijst met tips en aanbevelingen. Zo bestaat er net als bij vrachtwagens ook een dode hoek bij schepen. “In de dode hoek kan de schipper van een vrachtschip je niet zien. Een eenvoudige regel is: als je de stuurhut van het vrachtschip kunt zien, kan de schipper jou ook zien”, verduidelijkt Stinissen. “Belangrijk is ook om vrachtschepen de nodige ruimte te geven. Blijf uit de onmiddellijke buurt van de beroepsvaart, zeker tijdens manoeuvers. Je houdt best rekening met de grote afstand die een vrachtschip nodig heeft om te stoppen. Met De Vlaamse Waterweg hebben we verschillende folders gepubliceerd onder meer rond de belangrijkste vaarregels voor pleziervaart, veilig en correct schutten (door een sluis gaan, red.) en vaarsnelheden.”

Binnenschip in aanvaring met plezierjacht op Schelde in Temse – Flows

Binnenschip in aanvaring met plezierjacht op Schelde in Temse

Nieuws, Binnenvaart
Yannick De Spiegeleir
Aanvaring binnenschip met plezierjacht
Aanvaring binnenschip met plezierjacht © Ingezonden video

In Temse is het tot een aanvaring gekomen tussen een binnenschip en een plezierjacht op de Schelde. De bestuurder van het plezierjacht verklaarde verblind te zijn door de zon.

De aanvaring gebeurde op donderdag 7 september om 19.30 uur. Het jacht van zo’n zeven meter lang wou aanmeren aan een van de steigers van de jachthaven aan De Zaat in Temse, maar net op dat moment werd de kapitein naar eigen zeggen verblind door de laagstaande zon, zo schrijven Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Claxonneren

Daardoor merkte de bestuurder van het jacht het Nederlandse binnenschip Nivoma dat richting Antwerpen voer, niet op. De binnenschipper waarschuwde het plezierjacht door luid te claxonneren. De kapitein van het plezierjacht maakte daarop een bruusk manoeuvre waardoor het tot een stevige aanvaring kwam. Het binnenschip ramde het plezierjachtje in de flank en sleurde het tientallen meters mee.

Toen werd aangegeven dat er niemand gewond was en de schade leek mee te vallen, zette het binnenschip zijn reis verder. Het jacht meerde aan een van de steigers aan. Getuigen hadden ondertussen de hulpdiensten verwittigd. Politie, brandweer en medische diensten snelden massaal ter plaatse, maar alles bleek al bij al goed mee te vallen. Een vrouw aan boord van het jacht liep een snee op aan een van de voeten.

Met een goede verstandhouding en wederzijds begrip kan je harmonieus samen varen

De aanvaring op de Schelde in Temse is lang niet het eerste incident dat zich afspeelt tussen een cargoschip en een plezierjacht. Toch kunnen beroepsvaart- en pleziervaart hand in hand gaan als bepaalde regels en voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen, stelt De Vlaamse Waterweg. “Met een goede verstandhouding en wederzijds begrip kan je harmonieus samen varen”, zegt Liliane Stinissen, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg.

Dode hoek

Op de webstek visuris.be vinden recreatieve schippers een waslijst met tips en aanbevelingen. Zo bestaat er net als bij vrachtwagens ook een dode hoek bij schepen. “In de dode hoek kan de schipper van een vrachtschip je niet zien. Een eenvoudige regel is: als je de stuurhut van het vrachtschip kunt zien, kan de schipper jou ook zien”, verduidelijkt Stinissen. “Belangrijk is ook om vrachtschepen de nodige ruimte te geven. Blijf uit de onmiddellijke buurt van de beroepsvaart, zeker tijdens manoeuvers. Je houdt best rekening met de grote afstand die een vrachtschip nodig heeft om te stoppen. Met De Vlaamse Waterweg hebben we verschillende folders gepubliceerd onder meer rond de belangrijkste vaarregels voor pleziervaart, veilig en correct schutten (door een sluis gaan, red.) en vaarsnelheden.”