Wereldprimeur: BCTN met eerste binnenschip op waterstof in lijndienst

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'H2 Barge 1' van BCTN vaart tussen Rotterdam en Meerhout.
De ‘H2 Barge 1’ van BCTN vaart tussen Rotterdam en Meerhout. © BCTN

Vanaf begin juni vaart BCTN met de ‘H2 Barge 1’ in een reguliere lijndienst tussen Rotterdam en Meerhout. Het gaat om een bestaand schip dat geretrofit werd om op waterstof te varen. Met het zero-emissieschip wordt jaarlijks 2.000 ton CO2 bespaard.

De retrofit van het schip nam 1,5 jaar in beslag. De komst van het schip werd al in maart 2021 aangekondigd. BCTN werkt voor dit project samen met partners Nike, Future Proof Shipping en Air Liquide. Begin volgende maand wordt de ‘H2 Barge 1’ ingezet op een reguliere dienst tussen de haven van Rotterdam en de containerterminal van BCTN langs het Albertkanaal in Meerhout.

Voortrekkersrol

Met dit zero-emissieschip is BCTN niet aan zijn proefstuk toe. “BCTN heeft al een aantal jaren de weg naar ‘zero emissie’ ingeslagen. Dat wordt ingegeven door onze klanten die ons continu inspireren en motiveren, waardoor we de lat telkens hoger dienen te leggen”, zegt David Huybrechts, general manager van BCTN België.

Om ook in de toekomst de weg naar zero emissie te blijven bewandelen, onderzoekt BCTN verschillende mogelijkheden. “Een combinatie van batterijschepen en waterstofschepen, elektrische kranen, elektrische en waterstoftrucks zullen ingezet worden om op korte termijn onze doelstellingen inzake duurzaamheid te behalen. Dat past allemaal in onze eigen bedrijfsdoelstelling maar uiteraard ook in de ‘Green Deal’-doelstelling van Europa en Vlaanderen. We willen hierin een voortrekkersrol spelen, maar dat kan alleen maar slagen met de support van sterke partners”, besluit Huybrechts.

Waterstoftankcontainers

De waterstof wordt aan boord gebracht in verwisselbare tankcontainers. Begin deze maand werd de logistiek van deze waterstoftankcontainers al getest op de terminal in Meerhout met een ‘dry run’. Voorlopig mogen de containers met waterstof niet op de terminal blijven staan en moeten ze direct aan boord van het schip geladen worden. Aan boord van het schip wordt de waterstof via een brandstofcel omgezet in elektrische stroom.

Wereldprimeur: BCTN met eerste binnenschip op waterstof in lijndienst – Flows

Wereldprimeur: BCTN met eerste binnenschip op waterstof in lijndienst

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
De 'H2 Barge 1' van BCTN vaart tussen Rotterdam en Meerhout.
De ‘H2 Barge 1’ van BCTN vaart tussen Rotterdam en Meerhout. © BCTN

Vanaf begin juni vaart BCTN met de ‘H2 Barge 1’ in een reguliere lijndienst tussen Rotterdam en Meerhout. Het gaat om een bestaand schip dat geretrofit werd om op waterstof te varen. Met het zero-emissieschip wordt jaarlijks 2.000 ton CO2 bespaard.

De retrofit van het schip nam 1,5 jaar in beslag. De komst van het schip werd al in maart 2021 aangekondigd. BCTN werkt voor dit project samen met partners Nike, Future Proof Shipping en Air Liquide. Begin volgende maand wordt de ‘H2 Barge 1’ ingezet op een reguliere dienst tussen de haven van Rotterdam en de containerterminal van BCTN langs het Albertkanaal in Meerhout.

Voortrekkersrol

Met dit zero-emissieschip is BCTN niet aan zijn proefstuk toe. “BCTN heeft al een aantal jaren de weg naar ‘zero emissie’ ingeslagen. Dat wordt ingegeven door onze klanten die ons continu inspireren en motiveren, waardoor we de lat telkens hoger dienen te leggen”, zegt David Huybrechts, general manager van BCTN België.

Om ook in de toekomst de weg naar zero emissie te blijven bewandelen, onderzoekt BCTN verschillende mogelijkheden. “Een combinatie van batterijschepen en waterstofschepen, elektrische kranen, elektrische en waterstoftrucks zullen ingezet worden om op korte termijn onze doelstellingen inzake duurzaamheid te behalen. Dat past allemaal in onze eigen bedrijfsdoelstelling maar uiteraard ook in de ‘Green Deal’-doelstelling van Europa en Vlaanderen. We willen hierin een voortrekkersrol spelen, maar dat kan alleen maar slagen met de support van sterke partners”, besluit Huybrechts.

Waterstoftankcontainers

De waterstof wordt aan boord gebracht in verwisselbare tankcontainers. Begin deze maand werd de logistiek van deze waterstoftankcontainers al getest op de terminal in Meerhout met een ‘dry run’. Voorlopig mogen de containers met waterstof niet op de terminal blijven staan en moeten ze direct aan boord van het schip geladen worden. Aan boord van het schip wordt de waterstof via een brandstofcel omgezet in elektrische stroom.