Eerste binnenschip op waterstof vaart eind 2021 op Antwerpen-Rotterdam

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Het binnenschip Maas krijgt tegen eind 2021 een aandrijving op waterstof
Binnenschip ‘Maas’ © Future Proof Shipping/ Holland Shipyards Group

De Nederlandse bedrijven Future Proof Shipping (FPS) en Holland Shipyards Group (HSG) rusten een bestaand binnenschip tegen eind dit jaar uit met een aandrijfsysteem op waterstof. Het schip zal tussen Rotterdam en Antwerpen varen.

Het binnenschip ‘Maas’, een 110 meter lang en 11,45 meter breed containerschip, krijgt op de werf van HSG in Hardinxveld een aandrijfsysteem op waterstof. Zo zal het 100% emissievrij kunnen varen. Het project werd al in oktober 2019 aangekondigd tijdens een evenement rond vergroening van de binnenvaart in de haven van Brussel. Het schip zou aanvankelijk al begin dit jaar gaan varen, maar dat wordt dus eind dit jaar.

Volgens een woordvoerster van beide bedrijven is de aandrijving op waterstof duurder dan een conventioneel systeem. “Wanneer dat prijsverschil wordt verrekend in de eindprijs van een product, dan wordt het verschil heel klein. Afhankelijk van het product gaat het dan om enkele eurocents per item en voor sommige producenten betekent dat een goede investering”, zegt ze.

Het project geniet steun van de Nederlandse overheid, het Interreg North Sea programma en het stimuleringsprogramma voor duurzame binnenvaart van de haven van Rotterdam. 

Modulair

Het bestaande aandrijfsysteem wordt uit het schip verwijderd en in de plaats komt een modulair systeem. Dat bestaat uit elektrische motoren, waterstoftanks, een brandstofcelsysteem om waterstof in elektriciteit om te zetten en een batterijsysteem. De hogedruk-waterstoftanks, de brandstofcellen en het batterijsysteem zijn afzonderlijke units die verwijderd kunnen worden voor onderhoud of vervanging.

Laadruimte

De waterstoftanks en de brandstofcellen komen in de laadruimte van het schip in twee 40’-containers. “Het retrofitten van een schip met zero-emissietechnologie vergt enige compromissen op het vlak van ruimte. In totaal neemt het de ruimte van 4 20’-containers in”, zeggen de initiatiefnemers.

Antwerpen-Rotterdam

De ‘Maas’ gaat met containers varen tussen Rotterdam en Antwerpen of Meerhout zoals in  2019 aangekondigd. Door de aandrijving op waterstof wordt jaarlijks zo’n 2.000 ton aan CO2-uitstoot vermeden. Wat het bunkeren van waterstof betreft, zullen de lege waterstoftanks telkens vervangen worden door gevulde. “De regelgeving voorziet voorlopig nog niet in bunkerprocedures voor waterstof, daarom opteren we voorlopig om met verwisselbare tanks te werken”, besluit de woordvoerster.

Koen Heinen