Sluiting Belgisch luchtruim: gevolgen voor cargo Luik en Brussel
De sluiting van het Belgische luchtruim voor Russische vliegtuigen kan leiden tot economische werkloosheid bij Liege Airport, waar twee Russische cargomaatschappijen actief zijn. Brussels Airport verwacht eerder beperkte gevolgen.
Ursula von der Leyen maakte zondag 27 februari bekend dat de Europese Unie het luchtruim voor Russische vliegtuigen sluit. Die sluiting kan gevolgen hebben voor Liege Airport. “Dit zal niet alleen gevolgen hebben voor de goederenstroom, maar ook voor de werknemers die goederen laden en lossen. Economische werkloosheid is niet uitgesloten”, zo meldde woordvoerder Christian Delcourt aan Belga.
Op Liege Airport zijn twee Russische cargomaatschappijen actief: Atran met drie tot zes vluchten per week en AirBridgeCargo, dat elf vluchten per week uitvoert. Volgens Delcourt verwerkt de luchthaven 86.000 ton in opdracht van AirBridgeCargo, goed voor zo’n 6% van het totale volume van 1,4 miljoen ton.
Zondagmiddag zijn nog vluchten van Atran en AirBridgeCArgo vanop de luchthaven van Luik vertrokken. Russische luchtvaartmaatschappijen hebben 24 uur om hun vliegtuigen naar huis te brengen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.