CEO Philip Salaerts over duurzame groei van Distrilog

Interview, Warehousing
Flowsredactie
CEO Philip Salaerts van Distrilog
CEO Philip Salaerts van Distrilog © Distrilog

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht CEO Philip Salaerts de duurzame strategie toe van Distrilog.

Het familiebedrijf Distrilog is gespecialiseerd in transport en logistiek in diverse segmenten. Het biedt oplossingen op maat voor uiteenlopende sectoren, gaande van distributie van geconditioneerde foodproducten tot en met vervoer en opslag van seveso-producten. Met 1.600 werknemers en een omzet van 166 miljoen euro in 2022, beschikt Distrilog over 21 eigen sites. Tot de klanten behoren retailers zoals Delhaize en Colruyt, maar ook hun toeleveranciers. De logistieke speler is als Vlaams bedrijf stevig in handen van de familie Salaerts. Met Philip Salaerts aan het hoofd van de groep zet de logistieke speler verder in op duurzame expansie.

“Vandaag realiseren we een groei over alle divisies heen”, zegt Salaerts. “We zien voornamelijk een organische ontwikkeling waarbij een aantal grote klanten de volumes kunnen consolideren. De sterkste toename realiseren we in het foodsegment, meteen ook ons grootste. Daar hebben we ook een belangrijke stap gezet met de overname van De Rocker. Dat was een referentie in geconditioneerde food logistics, een sector waar we sterke groeiambities hebben. Door de overname beschikken we over nog meer expertise om onze klanten beter te kunnen bedienen.”

Ook op het vlak van duurzaamheid heeft Distrilog al een en ander gerealiseerd. “Op ons magazijn ligt er voor 55.000 m2 aan zonnepanelen om aan onze energiebehoefte te voldoen. Enkel zonnepanelen volstaan uiteraard niet”, zegt Salaerts. “We hebben ook twee e-trucks besteld bij Volvo, wat in eerste instantie voor korte afstanden zal zijn. Het is voor mij alvast een stuk van de oplossing. Daarnaast geloof ik ook sterk in HVO, en ook waterstof kan een rol spelen in een duurzamere toekomst.”

“Bij Distrilog hebben we dus al een heel aantal groene initiatieven genomen, gaande van zonnepanelen op de magazijnen, ledverlichting, zuinige koelinstallaties, bio-lng enzovoort”, somt Salaerts op. “We hebben ook geprobeerd om een windmolen te plaatsen, maar dat is tot mijn grote spijt niet gelukt. Het is noodzakelijk om meer in te zetten op vergroening, maar ook financieel moet het plaatje wel kloppen. Europa moet er zeker niet voor terugdeinzen om hierin een voortrekkersrol op te nemen, maar men moet wel opletten dat men zijn concurrentiepositie niet in het gedrang brengt.”

Salaerts maakt zich daarbij vooral zorgen om de elektriciteitsvoorziening. “De overheid spant vandaag de kar voor het paard: ze moedigt de omschakeling naar elektrisch transport aan, maar de voorziening volgt absoluut niet, en het netwerk evenmin”, waarschuwt hij. Als oplossing ziet Salaerts mogelijkheden in de opslag van elektriciteit. “Persoonlijk verwacht ik veel van batterijparken in de buurt van bepaalde sites met bijvoorbeeld zonneparken, zoals bij ons op de magazijnen. Eigenlijk zouden er op alle daken zonnepanelen moeten liggen”, besluit hij met een glimlach.

CEO Philip Salaerts over duurzame groei van Distrilog – Flows

CEO Philip Salaerts over duurzame groei van Distrilog

Interview, Warehousing
Flowsredactie
CEO Philip Salaerts van Distrilog
CEO Philip Salaerts van Distrilog © Distrilog

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht CEO Philip Salaerts de duurzame strategie toe van Distrilog.

Het familiebedrijf Distrilog is gespecialiseerd in transport en logistiek in diverse segmenten. Het biedt oplossingen op maat voor uiteenlopende sectoren, gaande van distributie van geconditioneerde foodproducten tot en met vervoer en opslag van seveso-producten. Met 1.600 werknemers en een omzet van 166 miljoen euro in 2022, beschikt Distrilog over 21 eigen sites. Tot de klanten behoren retailers zoals Delhaize en Colruyt, maar ook hun toeleveranciers. De logistieke speler is als Vlaams bedrijf stevig in handen van de familie Salaerts. Met Philip Salaerts aan het hoofd van de groep zet de logistieke speler verder in op duurzame expansie.

“Vandaag realiseren we een groei over alle divisies heen”, zegt Salaerts. “We zien voornamelijk een organische ontwikkeling waarbij een aantal grote klanten de volumes kunnen consolideren. De sterkste toename realiseren we in het foodsegment, meteen ook ons grootste. Daar hebben we ook een belangrijke stap gezet met de overname van De Rocker. Dat was een referentie in geconditioneerde food logistics, een sector waar we sterke groeiambities hebben. Door de overname beschikken we over nog meer expertise om onze klanten beter te kunnen bedienen.”

Ook op het vlak van duurzaamheid heeft Distrilog al een en ander gerealiseerd. “Op ons magazijn ligt er voor 55.000 m2 aan zonnepanelen om aan onze energiebehoefte te voldoen. Enkel zonnepanelen volstaan uiteraard niet”, zegt Salaerts. “We hebben ook twee e-trucks besteld bij Volvo, wat in eerste instantie voor korte afstanden zal zijn. Het is voor mij alvast een stuk van de oplossing. Daarnaast geloof ik ook sterk in HVO, en ook waterstof kan een rol spelen in een duurzamere toekomst.”

“Bij Distrilog hebben we dus al een heel aantal groene initiatieven genomen, gaande van zonnepanelen op de magazijnen, ledverlichting, zuinige koelinstallaties, bio-lng enzovoort”, somt Salaerts op. “We hebben ook geprobeerd om een windmolen te plaatsen, maar dat is tot mijn grote spijt niet gelukt. Het is noodzakelijk om meer in te zetten op vergroening, maar ook financieel moet het plaatje wel kloppen. Europa moet er zeker niet voor terugdeinzen om hierin een voortrekkersrol op te nemen, maar men moet wel opletten dat men zijn concurrentiepositie niet in het gedrang brengt.”

Salaerts maakt zich daarbij vooral zorgen om de elektriciteitsvoorziening. “De overheid spant vandaag de kar voor het paard: ze moedigt de omschakeling naar elektrisch transport aan, maar de voorziening volgt absoluut niet, en het netwerk evenmin”, waarschuwt hij. Als oplossing ziet Salaerts mogelijkheden in de opslag van elektriciteit. “Persoonlijk verwacht ik veel van batterijparken in de buurt van bepaalde sites met bijvoorbeeld zonneparken, zoals bij ons op de magazijnen. Eigenlijk zouden er op alle daken zonnepanelen moeten liggen”, besluit hij met een glimlach.