Rhenus, Maersk, Rail Connected, Pelican Train, miljardenkost en brand

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Liebherr LR1200 Hydrogen Crane
Liebherr LR1200 Hydrogen Crane © Adrighem

Vertragingen in het luchtvrachtvervoer verwacht, vrachtwagens vertegenwoordigen 58% van de 5 miljard filekosten, last-miledelivery met de Pelican Train-fiets met capaciteit van 3.000 liter aan cargo en nog meer kort nieuws.

MILJARDENKOST FILES –

Het tijdverlies, het extra brandstofverbruik en de bijkomende uitstoot van files in België hebben in 2023 ruim 5 miljard euro gekost. Dat is een stijging van 4% tegenover 2022. Dat blijkt uit cijfers van het Belgian Mobility Dashboard. Oktober en november waren de maanden met de hoogste kosten, respectievelijk 552 miljoen en 513 miljoen euro. De kosten lagen het laagst in zomermaand juli (271 miljoen euro). Personenwagens waren goed voor 42% van de kosten. Lichte en zware vrachtwagens vertegenwoordigden respectievelijk 23 en 35%. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en sectorfederatie Febiac berekenen elke maand hoeveel de files kosten. De cijfers worden steeds gepubliceerd via het Belgian Mobility Dashboard. (YDS)

RHENUS –

De Rhenusgroep herstructureert nu zijn groepageactiviteiten in Europa na een succesvolle testperiode in Duitsland. De operatie moet kortere levertijden opleveren en hogere frequenties door dagelijkse verbindingen en vertrekken over het hele continent. De groep maakt hiervoor gebruik van de efficiëntie-verhogende wegvervoeroplossing Groupage Network 2.0. Tot nu toe waren die hoogfrequente diensten enkel beschikbaar in sterk geïndustrialiseerde regio’s. Met de nieuwe structuur worden dagelijkse vertrekken aangeboden vanuit alle regio’s in Europa naar alle bestemmingen onafgezien waar de klant is gevestigd. Er wordt gebruikgemaakt van een hubstructuur in verschillende landen met een centrale Europese hub in het Duitse Hilden (Noordrijn-Westfalen) waar de lading wordt geconsolideerd naargelang de bestemming om ze van daaruit verder te verdelen. De transittijd van een groupagezending daalt daardoor met gemiddeld 34%. (KH)

RAIL CONNECTED –

Rail Connected, het programma dat informatie-uitwisseling tussen vervoerders, rail operators en terminals regelt, gaat in januari 2024 de testfase in met de functionaliteit ‘samenstelling trein’, meldt Havenbedrijf Rotterdam. Bij het platform zijn onder andere APM Terminals Maasvlakte II, Combi Terminal Twente-Rotterdam en Contargo aangesloten. Doel is dat informatie-uitwisseling tussen alle partijen efficiënter wordt en minder handmatige handelingen nodig zijn. Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Havenbedrijf Rotterdam. (JKV).

WATERSTOFPOMP –

Bij Texaco aan de Beneluxweg in Terneuzen komt het eerste groene waterstoftankstation van Zeeuws-Vlaanderen. Het project wordt gerealiseerd door H4A, De Hoop Terneuzen, Multraship Towage & Salvage, Syndus Group en exploitant De Pooter Olie. De EU en Provincie Zeeland geven de partijen een cheque van 647.436 euro voor het project. De bouw van de waterstofpomp is inmiddels gestart en als alles volgens planning verloopt, moet het station binnen een half jaar gereed zijn, meldt vakblad Tankpro. (JKV).

PELICAN CYCLES –

De Parijse cargofietsenfabrikant, Pelican Cycles, die nauw samenwerkt met Decathlon, heeft een elektrisch fiets ontworpen voor last-mile delivery: de Pelican Train. Die elektrische fiets kan in maximumconfiguratie worden voorzien van twee aanhangers met het laadvermogen van een kleine bestelbus. Zelf spreekt het bedrijf over een elektrische fietstrein met een capaciteit van maximum 3.000 liter aan cargo. De fietstrein kan geleverd worden met in open of dichte configuratie en heeft een bereik van 50 kilometer met maximum belading. (BM)

LIEBHERR –

De Nederlandse waterstofspecialist Reedyk heeft samen met kraanbedrijf Adrighem uit het Nederlandse Vierpolders de eerste hijskraan gebouwd die werkt op waterstof (zie foto). De oorspronkelijk op diesel werkende Liebherr LR1200 onderging hiervoor een revolutionaire transformatie. Volledig aangedreven door waterstof, behoudt de kraan, met een hefvermogen van 200 ton,  zijn robuustheid, snelheid, kracht en veiligheid. De kraan kan zich volledig zelf opbouwen. De ombouw naar waterstof nam zo’n 4 maanden in beslag. (BM)

MAERSK –

Maersk Tankers heeft tankeroperator Penfield Marine overgenomen. Het bedrijf wil met de overname een grootschalig bedrijf voor ruwe olie en productentankers creëren. Samen zullen ze ongeveer 240 schepen beheren, waaronder ongeveer 45 schepen die eigendom zijn van gelieerde bedrijven. Het gecombineerde bedrijf zal opereren onder de naam Maersk Tankers en het hoofdkantoor zal gevestigd zijn in Kopenhagen. Tina Revsbech wordt CEO. De transactie werd afgesloten op 2 januari 2024. De prijs en voorwaarden van de transactie werden niet bekendgemaakt. (BM)

BOEING –

Verwacht wordt dat er deze week vertragingen in het vrachtvervoer zullen zijn, nadat de Federal Aviation Administration (FAA) heeft beslist om 171 Boeing 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond te houden. De reden is een ongeluk op een vlucht van Alaska Airlines op 5 januari. Het vliegtuig was net na 17.00 uur opgestegen van Portland International Airport toen een deur gedeeltelijk afbrak. Bij de eerste inspecties zijn loszittende onderdelen aan het licht gekomen, zo meldt de luchtvaartmaatschappij maandagavond. (MDV)

BRAND –

Bij een brand aan boord van het onder Panamese vlag varende containerschip ‘Stride’ in de haven van Houston in Texas, zijn twee bemanningsleden om het leven gekomen. Een derde is met brandwonden in kritieke toestand afgevoerd naar het ziekenhuis. De lokale brandweer en de Amerikaanse kustwacht melden dat de brand is geblust en dat er een onderzoek loopt naar de oorzaak van de brand. De 2.174-teu ‘Stride’ (bouwjaar 1997) lag afgemeerd bij Barbours Cut Container Terminal toen er in de vroege ochtend van 8 januari 2023 brand uitbrak in de machinekamer van het schip. De ‘Stride’ is eigendom van Danaos Shipping en wordt gecharterd door COSCO. (JD)

Rhenus, Maersk, Rail Connected, Pelican Train, miljardenkost en brand – Flows

Rhenus, Maersk, Rail Connected, Pelican Train, miljardenkost en brand

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Liebherr LR1200 Hydrogen Crane
Liebherr LR1200 Hydrogen Crane © Adrighem

Vertragingen in het luchtvrachtvervoer verwacht, vrachtwagens vertegenwoordigen 58% van de 5 miljard filekosten, last-miledelivery met de Pelican Train-fiets met capaciteit van 3.000 liter aan cargo en nog meer kort nieuws.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login