LOGOS: “We vormen een brug tussen potentiële kandidaten en bedrijven”

Flowsmagazine, Varia
Koen Dejaeger
Een van de cruciale rollen van LOGOS: een brug vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven.
Een van de cruciale rollen van LOGOS: een brug vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven. © Port of Antwerp-Bruges

In het Flowsmagazine rond opleiding en carrière, leggen we ons oor te luisteren bij LOGOS. Dat is het opleidingsfonds van het paritair comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek. Greet Adriaenssen en Siegfried Desmalines geven meer uitleg.

LOGOS is het opleidingsfonds van zo’n 57.000 bedienden bij ca 3.700 bedrijven. 85% van de medewerkers werkt voor een bedrijf in Vlaanderen tegenover 15% in Brussel en Wallonië. Het gaat daarbij over de maritieme sector, alle transportbedrijven (van wegvervoer tot luchtvracht), logistieke bedrijven, maar ook controle en inspectie (douane), rederijen en scheepsagenten tot spooroperatoren en treinbestuurders …

Wat LOGOS precies voor die sector doet, vragen we aan Greet Adriaenssen en Siegfried Desmalines. “Een eerste cruciale rol is het bijscholen van bedienden uit de sector. Onze werkmiddelen komen via de RSZ-bijdragen van de werkgevers, maar vloeien terug naar de bedrijven in de vorm van opleidingen en subsidies”, licht Greet toe. “Het opleidingsaanbod bij LOGOS is erop gericht om de competenties van de mensen op niveau te houden zodat ze binnen hun werkomgeving kunnen blijven functioneren en evolueren. Denk daarbij aan IT-opleidingen zoals Excel of Power BI, communicatietrainingen rond coachen of een team leiden …”

Opleidingsbudget

Daarnaast beschikken de bedrijven bij LOGOS ook over een opleidingsbudget. Het bedrijf kan dan zelf de opleiding invullen en dient daarvoor een subsidieaanvraag in bij LOGOS.

Een volgende belangrijke pijler binnen LOGOS is werken aan instroom, denk daarbij aan knelpuntberoepen zoals de expediteur of de douanedeclarant. Met het werkzoekendenproject expedition skills wil het mensen opleiden en toeleiden naar de bedrijven.

Daarbij wordt er gekeken naar alle verschillende profielen, van hooggeschoolde anderstaligen tot zij-instromers. “Eén van de belangrijke rollen van LOGOS is om aan het einde van het traject een brug te vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven”, zegt Greet.

Op het gebied van instroom is de situatie vandaag echter zeer uitdagend. “Er zijn nu eenmaal veel minder werkzoekenden: mensen met ervaring zijn vaak al aan het werk.”

Onderwijs

Als derde cruciale rol ziet LOGOS zich als een brug tussen bedrijf en onderwijs. “Het feit dat er vandaag nog steeds weinig instroom is vanuit het reguliere onderwijs, is een uitdaging”, klinkt het. Daarom zet LOGOS ook sterk in op samenwerking met scholen die een sectorgerichte studierichting aanbieden.

Het doet dat door de promotie en ondersteuning van de nieuwe 3de graad ‘Internationale handel en logistiek’ in de dubbele finaliteit (TSO) die vanaf september 2023 wordt uitgerold. Dubbele finaliteit betekent dat je na het afstuderen ofwel terechtkunt op de arbeidsmarkt, ofwel nog kunt verder studeren.

Sinds 2019 bestaat op aangeven van LOGOS ook het graduaat ‘Transport en Logistiek’. Minimum 30% van deze tweejarige opleiding moet een student in een bedrijf volgen. Het werkplekleren zal de volgende jaren verder aan belang winnen. Bedrijven krijgen hierdoor de mogelijkheid hun kandidaat werknemers mee op te leiden. Tegelijk pleit LOGOS er bij de beleidsmakers in Brussel voor om de wetgeving rond werkplekleren niet gelijk te schakelen met het duaal leren in het secundair onderwijs.

Een boodschap die LOGOS aan de bedrijven uitdraagt, is er een van meer samenwerking : “Een samenwerking met een onderwijsinstelling is dan ook de beste HR-investering die je als bedrijf kunt doen om op lange termijn jong talent in huis te halen. aldus Siegfried.

Meer info via logosinform.be.

LOGOS: “We vormen een brug tussen potentiële kandidaten en bedrijven” – Flows

LOGOS: “We vormen een brug tussen potentiële kandidaten en bedrijven”

Flowsmagazine, Varia
Koen Dejaeger
Een van de cruciale rollen van LOGOS: een brug vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven.
Een van de cruciale rollen van LOGOS: een brug vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven. © Port of Antwerp-Bruges

In het Flowsmagazine rond opleiding en carrière, leggen we ons oor te luisteren bij LOGOS. Dat is het opleidingsfonds van het paritair comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek. Greet Adriaenssen en Siegfried Desmalines geven meer uitleg.

LOGOS is het opleidingsfonds van zo’n 57.000 bedienden bij ca 3.700 bedrijven. 85% van de medewerkers werkt voor een bedrijf in Vlaanderen tegenover 15% in Brussel en Wallonië. Het gaat daarbij over de maritieme sector, alle transportbedrijven (van wegvervoer tot luchtvracht), logistieke bedrijven, maar ook controle en inspectie (douane), rederijen en scheepsagenten tot spooroperatoren en treinbestuurders …

Wat LOGOS precies voor die sector doet, vragen we aan Greet Adriaenssen en Siegfried Desmalines. “Een eerste cruciale rol is het bijscholen van bedienden uit de sector. Onze werkmiddelen komen via de RSZ-bijdragen van de werkgevers, maar vloeien terug naar de bedrijven in de vorm van opleidingen en subsidies”, licht Greet toe. “Het opleidingsaanbod bij LOGOS is erop gericht om de competenties van de mensen op niveau te houden zodat ze binnen hun werkomgeving kunnen blijven functioneren en evolueren. Denk daarbij aan IT-opleidingen zoals Excel of Power BI, communicatietrainingen rond coachen of een team leiden …”

Opleidingsbudget

Daarnaast beschikken de bedrijven bij LOGOS ook over een opleidingsbudget. Het bedrijf kan dan zelf de opleiding invullen en dient daarvoor een subsidieaanvraag in bij LOGOS.

Een volgende belangrijke pijler binnen LOGOS is werken aan instroom, denk daarbij aan knelpuntberoepen zoals de expediteur of de douanedeclarant. Met het werkzoekendenproject expedition skills wil het mensen opleiden en toeleiden naar de bedrijven.

Daarbij wordt er gekeken naar alle verschillende profielen, van hooggeschoolde anderstaligen tot zij-instromers. “Eén van de belangrijke rollen van LOGOS is om aan het einde van het traject een brug te vormen tussen potentiële kandidaten en bedrijven”, zegt Greet.

Op het gebied van instroom is de situatie vandaag echter zeer uitdagend. “Er zijn nu eenmaal veel minder werkzoekenden: mensen met ervaring zijn vaak al aan het werk.”

Onderwijs

Als derde cruciale rol ziet LOGOS zich als een brug tussen bedrijf en onderwijs. “Het feit dat er vandaag nog steeds weinig instroom is vanuit het reguliere onderwijs, is een uitdaging”, klinkt het. Daarom zet LOGOS ook sterk in op samenwerking met scholen die een sectorgerichte studierichting aanbieden.

Het doet dat door de promotie en ondersteuning van de nieuwe 3de graad ‘Internationale handel en logistiek’ in de dubbele finaliteit (TSO) die vanaf september 2023 wordt uitgerold. Dubbele finaliteit betekent dat je na het afstuderen ofwel terechtkunt op de arbeidsmarkt, ofwel nog kunt verder studeren.

Sinds 2019 bestaat op aangeven van LOGOS ook het graduaat ‘Transport en Logistiek’. Minimum 30% van deze tweejarige opleiding moet een student in een bedrijf volgen. Het werkplekleren zal de volgende jaren verder aan belang winnen. Bedrijven krijgen hierdoor de mogelijkheid hun kandidaat werknemers mee op te leiden. Tegelijk pleit LOGOS er bij de beleidsmakers in Brussel voor om de wetgeving rond werkplekleren niet gelijk te schakelen met het duaal leren in het secundair onderwijs.

Een boodschap die LOGOS aan de bedrijven uitdraagt, is er een van meer samenwerking : “Een samenwerking met een onderwijsinstelling is dan ook de beste HR-investering die je als bedrijf kunt doen om op lange termijn jong talent in huis te halen. aldus Siegfried.

Meer info via logosinform.be.