Ook grote hinder op Brusselse ring vanaf maandag 18 maart

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Werkzaamheden Leonardtunnel
Werkzaamheden Leonardtunnel © JDN

Gedurende een half jaar zal er vanaf maandag 18 maart grote hinder zijn op de Brusselse ring. Er breekt een nieuwe fase aan in de renovatie van de Leonardtunnel. De hinder op de binnenring zal aanhouden tot eind oktober. Deze zomer zal er ook hinder zijn op de buitenring en op de E411.

Niet alleen op de Antwerpse ring wordt er druk gewerkt in het kader van de Oosterweelverbinding. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt vanaf maandag 18 maart ook aan de toegangen van de Leonardtunnel op de Brusselse ring, meer bepaald aan de wanden van de toegangen. Het beton van die wanden wordt vernieuwd. “Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, heeft de aannemer ruimte nodig”, aldus AWV. “Een rijstrook wordt afgesloten op de uitvoegstrook aan de buitenkant van de wanden, waar het verkeer van de binnenring (dat vanuit Zaventem komt) voorsorteert om de E411 richting Namen te nemen. Het verkeer zal al van net voor de toegang van de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg (van een rijstrook i.p.v. twee rijstroken) rijden.”

De aannemer zal in de nacht van zondag 17 maart op maandag 18 maart de werf voorbereiden. Op maandag 18 maart zal de situatie op het schema hieronder dus al in de vroege ochtend in voege zijn:

Werkzaamheden Leonardtunnel (c) AWV
Werkzaamheden Leonardtunnel (c) AWV

Het Vlaams Verkeerscentrum adviseert weggebruikers om de komende maanden alternatieven (bijv. de trein) te gebruiken. Als je toch de oostelijke ring neemt, kan je best voor je vertrek de verkeersinformatie raadplegen.

Nachtelijke werken

De aannemer zal ook de verbinding van de E411 (voor het verkeer dat uit Namen komt) en de buitenring (richting Zaventem) versmallen vanaf maandagochtend 18 maart, meldt het AWV. Daardoor zal mogelijk ook het verkeer vanuit Namen richting Zaventem of richting Brussel enige hinder ondervinden. Het Verkeerscentrum verwacht dat deze hinder enigszins beperkt zal blijven, omdat deze verbinding ook in de toestand zonder werken versmalt van twee rijstroken naar een rijstrook. De strook waar het verkeer over een rijstrook beschikt, zal nu iets langer zijn dan in de toestand zonder werken.

“De werken aan de toegangen gebeuren met een techniek genaamd ‘hydrodemolition’: een soort van hogedrukreiniger die het ‘oude’ beton losmaakt”, aldus het AWV. “Bij die techniek komen er stukken beton los en zou er een risico zijn op schade voor voorbijrijdende wagens. Daarom zal de komende weken het gros van de werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren, wanneer de tunnel afgesloten is – de tunnel van de ring is al sinds april 2023 gesloten op weeknachten voor de renovatie. De rijstrook op de voorsorteerstrook moet wegens veiligheidsredenen ook overdag afgesloten blijven – hoewel er dan niet altijd gewerkt zal worden.”

Spookrijden

Vanaf begin juli vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer ook de vloerplaten van de tunnelkokers van de ring. Tijdens die werken zal het verkeer van de buitenring, m.a.w., het verkeer vanuit Waterloo, altijd door een van de kokers kunnen rijden. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de buitenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door de koker van de binnenring rijden. Die bestuurders zullen dan als het ware ‘spookrijden’. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de binnenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door hun ‘eigen’ koker (die van de buitenring) kunnen rijden. Het verkeer van de binnenring, m.a.w. het verkeer dat vanuit Zaventem komt, zal bovengronds over het Leonardkruispunt omgeleid worden. Deze situatie zal in voege blijven tot eind oktober.

Lees verder onder de kaart.

Werken buitenring Leonardtunnel (c) AWV
Werken buitenring Leonardtunnel (c) AWV

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de renovatie van de Leonardtunnel opgedeeld in korte en lange fasen die elkaar zodanig opvolgen, dat al die weggebruikers de komende maanden toch nog alle kanten uit kunnen. De werken aan de toegangen gebeuren voor de vernieuwing van de vloerplaat, zodat het verkeer op de ring in de zomer toch nog de twee rijrichtingen (binnenring en buitenring) kan gebruiken – weliswaar met veel vertragingen, vooral voor de binnenring.

“Werken in de Leonardtunnel is geen sinecure, want de tunnels maken deel uit van een druk verkeersknooppunt én ze liggen midden in het Zoniënwoud”, aldus Kylie Joly, projectleider van Wegen en Verkeer. “Op de E411 en de ring samen passeren op een gemiddelde werkdag in totaal meer dan honderdduizend voertuigen. Omdat de tunnels midden in het Zoniënwoud werken, en omdat de niveauverschillen te groot zijn, kunnen we ook niet met tijdelijke parallelwegen werken. Daardoor zal er heel wat verkeershinder zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer excuseert zich daarvoor bij de weggebruikers.”

Ook grote hinder op Brusselse ring vanaf maandag 18 maart – Flows

Ook grote hinder op Brusselse ring vanaf maandag 18 maart

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Werkzaamheden Leonardtunnel
Werkzaamheden Leonardtunnel © JDN

Gedurende een half jaar zal er vanaf maandag 18 maart grote hinder zijn op de Brusselse ring. Er breekt een nieuwe fase aan in de renovatie van de Leonardtunnel. De hinder op de binnenring zal aanhouden tot eind oktober. Deze zomer zal er ook hinder zijn op de buitenring en op de E411.

Niet alleen op de Antwerpse ring wordt er druk gewerkt in het kader van de Oosterweelverbinding. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt vanaf maandag 18 maart ook aan de toegangen van de Leonardtunnel op de Brusselse ring, meer bepaald aan de wanden van de toegangen. Het beton van die wanden wordt vernieuwd. “Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, heeft de aannemer ruimte nodig”, aldus AWV. “Een rijstrook wordt afgesloten op de uitvoegstrook aan de buitenkant van de wanden, waar het verkeer van de binnenring (dat vanuit Zaventem komt) voorsorteert om de E411 richting Namen te nemen. Het verkeer zal al van net voor de toegang van de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg (van een rijstrook i.p.v. twee rijstroken) rijden.”

De aannemer zal in de nacht van zondag 17 maart op maandag 18 maart de werf voorbereiden. Op maandag 18 maart zal de situatie op het schema hieronder dus al in de vroege ochtend in voege zijn:

Werkzaamheden Leonardtunnel (c) AWV
Werkzaamheden Leonardtunnel (c) AWV

Het Vlaams Verkeerscentrum adviseert weggebruikers om de komende maanden alternatieven (bijv. de trein) te gebruiken. Als je toch de oostelijke ring neemt, kan je best voor je vertrek de verkeersinformatie raadplegen.

Nachtelijke werken

De aannemer zal ook de verbinding van de E411 (voor het verkeer dat uit Namen komt) en de buitenring (richting Zaventem) versmallen vanaf maandagochtend 18 maart, meldt het AWV. Daardoor zal mogelijk ook het verkeer vanuit Namen richting Zaventem of richting Brussel enige hinder ondervinden. Het Verkeerscentrum verwacht dat deze hinder enigszins beperkt zal blijven, omdat deze verbinding ook in de toestand zonder werken versmalt van twee rijstroken naar een rijstrook. De strook waar het verkeer over een rijstrook beschikt, zal nu iets langer zijn dan in de toestand zonder werken.

“De werken aan de toegangen gebeuren met een techniek genaamd ‘hydrodemolition’: een soort van hogedrukreiniger die het ‘oude’ beton losmaakt”, aldus het AWV. “Bij die techniek komen er stukken beton los en zou er een risico zijn op schade voor voorbijrijdende wagens. Daarom zal de komende weken het gros van de werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren, wanneer de tunnel afgesloten is – de tunnel van de ring is al sinds april 2023 gesloten op weeknachten voor de renovatie. De rijstrook op de voorsorteerstrook moet wegens veiligheidsredenen ook overdag afgesloten blijven – hoewel er dan niet altijd gewerkt zal worden.”

Spookrijden

Vanaf begin juli vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer ook de vloerplaten van de tunnelkokers van de ring. Tijdens die werken zal het verkeer van de buitenring, m.a.w., het verkeer vanuit Waterloo, altijd door een van de kokers kunnen rijden. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de buitenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door de koker van de binnenring rijden. Die bestuurders zullen dan als het ware ‘spookrijden’. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de binnenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door hun ‘eigen’ koker (die van de buitenring) kunnen rijden. Het verkeer van de binnenring, m.a.w. het verkeer dat vanuit Zaventem komt, zal bovengronds over het Leonardkruispunt omgeleid worden. Deze situatie zal in voege blijven tot eind oktober.

Lees verder onder de kaart.

Werken buitenring Leonardtunnel (c) AWV
Werken buitenring Leonardtunnel (c) AWV

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de renovatie van de Leonardtunnel opgedeeld in korte en lange fasen die elkaar zodanig opvolgen, dat al die weggebruikers de komende maanden toch nog alle kanten uit kunnen. De werken aan de toegangen gebeuren voor de vernieuwing van de vloerplaat, zodat het verkeer op de ring in de zomer toch nog de twee rijrichtingen (binnenring en buitenring) kan gebruiken – weliswaar met veel vertragingen, vooral voor de binnenring.

“Werken in de Leonardtunnel is geen sinecure, want de tunnels maken deel uit van een druk verkeersknooppunt én ze liggen midden in het Zoniënwoud”, aldus Kylie Joly, projectleider van Wegen en Verkeer. “Op de E411 en de ring samen passeren op een gemiddelde werkdag in totaal meer dan honderdduizend voertuigen. Omdat de tunnels midden in het Zoniënwoud werken, en omdat de niveauverschillen te groot zijn, kunnen we ook niet met tijdelijke parallelwegen werken. Daardoor zal er heel wat verkeershinder zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer excuseert zich daarvoor bij de weggebruikers.”