OPINIE - OPINIE – Reul (UPTR): “Investeer geld kilometerheffing in parkings”

Opinie, Wegtransport
Te gast
Vrachtwagens op snelweg
Vrachtwagens op snelweg © Flows/SV

Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR, hoopt dat Vlaanderen en Wallonië in 2024 werk maken van propere snelwegparkings en sanitair met inkomsten uit de kilometerheffing. “Bij de start van het nieuwe jaar horen goede voornemens.”

Reul hoopt dat Vlaanderen en Wallonië in 2024 werk maken van propere snelwegparkings en sanitair met inkomsten uit de kilometerheffing. “Bij de start van het nieuwe jaar horen goede voornemens.”

“Het is een uitstekende gewoonte om gedurende de maand januari uw wensen over te maken. Het is ook gebruikelijk om zichzelf goede voornemens op te leggen. In 2023 zal het gebruikers van de Waalse snelwegen niet ontgaan zijn dat wegbeheerder Sofico massaal heeft geïnvesteerd in een mediacampagne rond afvalsortering.”

20220119 Michaël Reul
Michaël Reul

“Naast haar goede wensen voor het nieuwe jaar, stelt UPTR als goed voornemen aan de verantwoordelijken van Sofico voor om meer aandacht te schenken aan zij die het meeste bijdragen aan de financiering van de Waalse weg- en waterinfrastructuur. In 2022 betaalden transporteurs 275 miljoen euro om gebruik te maken van het Waalse wegennet. Met de schandalige prijsverhoging bovenop de indexering, die aan vervoerders wordt opgelegd, zullen zij in 2023 zelfs 320 miljoen euro moeten betalen.”

In Wallonië is er tenminste de zekerheid dat het geld geïnvesteerd wordt in de mobiliteit, in tegenstelling tot in Vlaanderen

“De kilometerheffing is goed voor bijna 75% van de inkomsten van Sofico. Wegverlichting, beveiliging, vangrails, parkings, afvalverwijdering, geluidsisolatiepanelen enzovoort zijn ten bate van alle weggebruikers. Het dient evenwel gezegd te worden dat men in Wallonië ten minste zekerheid heeft dat dit geld geïnvesteerd wordt in de mobiliteit, in tegenstelling tot in Vlaanderen waar het in de algemene pot verdwijnt. De kilometerheffing was in 2022 goed voor 544 miljoen euro in Vlaanderen. Dat maakt de uitbreiding van het wegennet onderworpen aan de kilometerheffing met 686 kilometer in Vlaanderen des te erger. Dit terwijl de toestand van de parkings en het sanitair in Vlaanderen even erg te noemen is als in Wallonië.”

“UPTR, in samenspraak met zijn zusterfederaties en de vakbonden, heeft al gevraagd om van de parkingproblematiek een prioriteit te maken. Veiligheid, gemak en gezondheid zijn duidelijk begrippen die zowel Lydia Peeters en haar Waalse tegenhanger in hun goede voornemens moeten opnemen in het kader van de investeringen in 2024. Gelukkig nieuwjaar en een goede sanitaire gezondheid voor iedere weggebruiker.”

Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR

OPINIE – Reul (UPTR): “Investeer geld kilometerheffing in parkings” – Flows

OPINIE - OPINIE – Reul (UPTR): “Investeer geld kilometerheffing in parkings”

Opinie, Wegtransport
Te gast
Vrachtwagens op snelweg
Vrachtwagens op snelweg © Flows/SV

Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR, hoopt dat Vlaanderen en Wallonië in 2024 werk maken van propere snelwegparkings en sanitair met inkomsten uit de kilometerheffing. “Bij de start van het nieuwe jaar horen goede voornemens.”

Reul hoopt dat Vlaanderen en Wallonië in 2024 werk maken van propere snelwegparkings en sanitair met inkomsten uit de kilometerheffing. “Bij de start van het nieuwe jaar horen goede voornemens.”

“Het is een uitstekende gewoonte om gedurende de maand januari uw wensen over te maken. Het is ook gebruikelijk om zichzelf goede voornemens op te leggen. In 2023 zal het gebruikers van de Waalse snelwegen niet ontgaan zijn dat wegbeheerder Sofico massaal heeft geïnvesteerd in een mediacampagne rond afvalsortering.”

20220119 Michaël Reul
Michaël Reul

“Naast haar goede wensen voor het nieuwe jaar, stelt UPTR als goed voornemen aan de verantwoordelijken van Sofico voor om meer aandacht te schenken aan zij die het meeste bijdragen aan de financiering van de Waalse weg- en waterinfrastructuur. In 2022 betaalden transporteurs 275 miljoen euro om gebruik te maken van het Waalse wegennet. Met de schandalige prijsverhoging bovenop de indexering, die aan vervoerders wordt opgelegd, zullen zij in 2023 zelfs 320 miljoen euro moeten betalen.”

In Wallonië is er tenminste de zekerheid dat het geld geïnvesteerd wordt in de mobiliteit, in tegenstelling tot in Vlaanderen

“De kilometerheffing is goed voor bijna 75% van de inkomsten van Sofico. Wegverlichting, beveiliging, vangrails, parkings, afvalverwijdering, geluidsisolatiepanelen enzovoort zijn ten bate van alle weggebruikers. Het dient evenwel gezegd te worden dat men in Wallonië ten minste zekerheid heeft dat dit geld geïnvesteerd wordt in de mobiliteit, in tegenstelling tot in Vlaanderen waar het in de algemene pot verdwijnt. De kilometerheffing was in 2022 goed voor 544 miljoen euro in Vlaanderen. Dat maakt de uitbreiding van het wegennet onderworpen aan de kilometerheffing met 686 kilometer in Vlaanderen des te erger. Dit terwijl de toestand van de parkings en het sanitair in Vlaanderen even erg te noemen is als in Wallonië.”

“UPTR, in samenspraak met zijn zusterfederaties en de vakbonden, heeft al gevraagd om van de parkingproblematiek een prioriteit te maken. Veiligheid, gemak en gezondheid zijn duidelijk begrippen die zowel Lydia Peeters en haar Waalse tegenhanger in hun goede voornemens moeten opnemen in het kader van de investeringen in 2024. Gelukkig nieuwjaar en een goede sanitaire gezondheid voor iedere weggebruiker.”

Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR