Amper 113 elektrische vrachtwagens in België ingeschreven in 2023

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
20220630 Elektrisch laden Snel
Laadinfrastructuur e-truck © Snel Logistic Solutions

In België werden er in 2023 in totaal 10.058 nieuwe vrachtwagens van meer dan 3,5 ton ingeschreven, een stijging met 17,4%. Slechts een fractie van de nieuwe inschrijvingen zijn elektrische trucks. “Voor lange afstanden zijn e-trucks zelfs nog geen optie”, geeft Philippe Degraef van Febetra aan.

De cijfers voor België lopen gelijk met de Europese cijfers. In Europa werden er vorig jaar 346.986 nieuwe vrachtwagens ingeschreven, een stijging met 16,3%.  Maar liefst 95,7% van deze trucks heeft nog altijd een dieselmotor.

Lees verder onder de grafiek

Grafiek inschrijvingen vrachtwagens
Grafiek inschrijvingen vrachtwagens in 2023 in Europa (c) ACEA

In België werden er in totaal 10.058 nieuwe vrachtwagens ingeschreven, tegenover 8.566 nieuwe inschrijvingen in 2022 (+17,4%). Ook hier was de overgrote meerderheid dieseltrucks, met 9.842 eenheden.

De elektrische vrachtwagens maken in ons land maar een fractie uit van het totaal. Met 113 nieuwe inschrijvingen van e-trucks is dat slechts 1,1%. In vergelijking met de 24 elektrische vrachtwagens die in 2022 werden ingeschreven, is dat wel een stijging met 370,8%, maar de aantallen blijven marginaal.

De cijfers gelden voor alle vrachtwagens vanaf 3,5 ton.

“Geen verrassing”

“Deze cijfers zijn niet verrassend”, zegt Philippe Degraef, general manager van sectorfederatie Febetra. “Een dergelijke elektrische vrachtwagen is nog altijd drie maal zo duur als de dieselvariant. De ’total cost of ownership’ is nog veel te hoog. Alle verladers willen zo groen mogelijk transport, maar slechts bitter weinig van hen zijn bereid om ervoor te betalen …”

Door de beperkte actieradius zijn elektrische vrachtwagens alleen maar geschikt voor korte ritten of stadsdistributie. Voor lange afstanden vormen ze geen volwaardig alternatief en zijn ze vandaag zelfs geen optie. Ook de infrastructuur ontbreekt, bij mijn weten is er nog geen enkele openbare laadpaal voor elektrische vrachtwagens.”

Bestelwagens

In Europa werden er vorig jaar bijna 1,5 miljoen nieuwe bestelwagens ingeschreven, een toename met 14,6% ten opzichte van 2022. Zowat 82,6% van die nieuwe bestelwagens was uitgerust met een dieselmotor, tegenover 85,7% in 2022. Hier waren de elektrische bestelwagens wel al goed voor een marktaandeel van 7,4%. Een jaar eerder was dat nog 5,4%.

Er werden vorig jaar in de EU ook 32.593 nieuwe bussen in het verkeer gebracht, een toename met 19,4%. Bij de bussen was 62,3% vorig jaar uitgerust met een dieselmotor en 15,9% met een elektrische aandrijving.

Grafiek brandstof vrachtwagens
Grafiek brandstof vrachtwagens in Europa in 2023 (c) ACEA
Amper 113 elektrische vrachtwagens in België ingeschreven in 2023 – Flows

Amper 113 elektrische vrachtwagens in België ingeschreven in 2023

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
20220630 Elektrisch laden Snel
Laadinfrastructuur e-truck © Snel Logistic Solutions

In België werden er in 2023 in totaal 10.058 nieuwe vrachtwagens van meer dan 3,5 ton ingeschreven, een stijging met 17,4%. Slechts een fractie van de nieuwe inschrijvingen zijn elektrische trucks. “Voor lange afstanden zijn e-trucks zelfs nog geen optie”, geeft Philippe Degraef van Febetra aan.

De cijfers voor België lopen gelijk met de Europese cijfers. In Europa werden er vorig jaar 346.986 nieuwe vrachtwagens ingeschreven, een stijging met 16,3%.  Maar liefst 95,7% van deze trucks heeft nog altijd een dieselmotor.

Lees verder onder de grafiek

Grafiek inschrijvingen vrachtwagens
Grafiek inschrijvingen vrachtwagens in 2023 in Europa (c) ACEA

In België werden er in totaal 10.058 nieuwe vrachtwagens ingeschreven, tegenover 8.566 nieuwe inschrijvingen in 2022 (+17,4%). Ook hier was de overgrote meerderheid dieseltrucks, met 9.842 eenheden.

De elektrische vrachtwagens maken in ons land maar een fractie uit van het totaal. Met 113 nieuwe inschrijvingen van e-trucks is dat slechts 1,1%. In vergelijking met de 24 elektrische vrachtwagens die in 2022 werden ingeschreven, is dat wel een stijging met 370,8%, maar de aantallen blijven marginaal.

De cijfers gelden voor alle vrachtwagens vanaf 3,5 ton.

“Geen verrassing”

“Deze cijfers zijn niet verrassend”, zegt Philippe Degraef, general manager van sectorfederatie Febetra. “Een dergelijke elektrische vrachtwagen is nog altijd drie maal zo duur als de dieselvariant. De ’total cost of ownership’ is nog veel te hoog. Alle verladers willen zo groen mogelijk transport, maar slechts bitter weinig van hen zijn bereid om ervoor te betalen …”

Door de beperkte actieradius zijn elektrische vrachtwagens alleen maar geschikt voor korte ritten of stadsdistributie. Voor lange afstanden vormen ze geen volwaardig alternatief en zijn ze vandaag zelfs geen optie. Ook de infrastructuur ontbreekt, bij mijn weten is er nog geen enkele openbare laadpaal voor elektrische vrachtwagens.”

Bestelwagens

In Europa werden er vorig jaar bijna 1,5 miljoen nieuwe bestelwagens ingeschreven, een toename met 14,6% ten opzichte van 2022. Zowat 82,6% van die nieuwe bestelwagens was uitgerust met een dieselmotor, tegenover 85,7% in 2022. Hier waren de elektrische bestelwagens wel al goed voor een marktaandeel van 7,4%. Een jaar eerder was dat nog 5,4%.

Er werden vorig jaar in de EU ook 32.593 nieuwe bussen in het verkeer gebracht, een toename met 19,4%. Bij de bussen was 62,3% vorig jaar uitgerust met een dieselmotor en 15,9% met een elektrische aandrijving.

Grafiek brandstof vrachtwagens
Grafiek brandstof vrachtwagens in Europa in 2023 (c) ACEA