Kurt Joosen over nachttransport: “Schaf kilometerheffing af”

Nieuws, Transport
Julie Desmet
Kurt Joosen, general manager Transport Joosen
Kurt Joosen, general manager Transport Joosen © FREEWHEEL productions

Volgens Kurt Joosen (Transport Joosen) zijn meer samenwerking en de afschaffing van de kilometerheffing, de sleutels tot het succes van nachttransport. “We moeten nog beter communiceren opdat we elkaar overdag niet in de weg lopen.”

Tijdens het Flowsevent ‘Container Trends’ op 17 november 2022 werd nog maar eens duidelijk dat nachtwerk nodig is om de druk van de ketel (de congestieproblematiek) te halen. “Ik ben een groot voorstander van nachttransport”, vertelt Kurt Joosen, general manager van Joosen Group. “We hebben zo’n zeventig trucks die ’s nachts in de Antwerpse haven rondrijden. Meer dan 80% van de transporteurs die naar Antwerpen komen, zijn bedrijven met een vloot van tien tot vijftien vrachtwagens. Zij zijn zeker uitgerust om nachttransporten te organiseren en extra kosten te dragen.”

Samen sterk

“We willen nachttransport stimuleren, maar moeten daarvoor wel met alle grote verladers (de ontvangers) zoals Van Moer, Luik Natie en Tabaknatie sterk staan”, gaat hij verder. “Met wat we ’s nachts doen, staan we niet overdag in de weg van onze collega’s. We moeten daarom nog beter communiceren en kijken of we nachttransport niet kunnen optimaliseren zodat we elkaar overdag niet in de weg lopen.”

Kilometerheffing

Een ander aspect dat volgens Joosen motiverend kan werken is de kilometerheffing. “Als we die bijvoorbeeld tijdens de nacht van 22.00 uur tot 6.00 uur kunnen verminderen of afschaffen, kunnen we de verladers misschien wel over de streep trekken. De kilometerheffing bedraagt toch al snel 7 à 8 % van de totale vrachtprijs. De terminals, waaronder PSA, MPET en DP World, en de depots zijn allemaal open, maar we moeten wel de verladers aan onze kant krijgen. Het is belangrijk om hierover na te denken en volgens mij zeker mogelijk in de toekomst.”

Waar naartoe?

Dirk Van den Bosch, CEO van DP World Antwerp, gaat volledig akkoord. “We moeten de verladers meekrijgen in het verhaal. Zij werken – bij wijze van spreken – tussen 8.00 uur en 17.00 uur. De vraag die zich dan stelt is: ‘Waar moet je met een opgepikte container ’s nachts naartoe?’ Dat lukt voor de grotere operatoren, maar we weten natuurlijk dat de markt veel groter is.”

Politiek

“Cru gesteld gebruikt men nu ongeveer de helft van onze aflevercapaciteit”, gaat hij verder. “Als je doorheen de hele nacht kan afleveren, creëer je meer efficiëntie en kunnen we op onze terminal veel meer aan. Dit is toch echt iets dat samen moet worden bekeken. De politiek zal ook een rol moeten spelen om nachtwerk aantrekkelijker te maken.”

Een-op-een

“Ook de rederijen moeten in het verhaal meestappen”, pikt Joosen in. “Als we last minute een ‘change of depot’ aanvragen, moeten we daarvoor betalen. We willen een een-op-eengesprek met de rederij over hoe het komt dat een container van depot moest veranderen of waarom we de lege container pas later konden afzetten. We willen niets liever dan het proces optimaliseren, maar er zijn te veel tussenpartijen betrokken om helder met de carrier te kunnen communiceren.”