PSA vraagt begrip voor extreme wachttijden aan Kaai 913

Nieuws, Transport
Bart Meyvis
20220826 - de file op de N101 ter hoogte van Kaai 913
File op de N101 ter hoogte van Kaai 913 © Flows

Het was vrijdag 26 augustus weer een zwarte dag voor de vrachtwagenchauffeurs die in kilometerslange rijen in de beide richtingen van de N101 stonden aan te schuiven om de Noordzee Terminal ter hoogte van Kaai 913 binnen te rijden. PSA wijt dat aan een combinatie van factoren.

Vrachtwagenchauffeurs meldden wachttijden van drie tot zes uur om hun vracht te kunnen laden of lossen bij de PSA Noordzee Terminal op vrijdag 26 augustus. “Het is al de hele week zo”, zegt Jürgen Den Hert, operationeel manager bij LDH-Trans uit Gent. “Onze mensen zijn het beu. Het is lang wachten om binnen te geraken bij PSA, maar eens binnen geldt de wet van de sterkste. Wie voorzichtig omgaat met zijn materiaal, laat regelmatig anderen voor. Gefrustreerde chauffeurs botsen tegen elkaar”, beschrijft Den Hert de situatie voor het inchecken. 

Slaven van reders

Den Hert: “Wij horen veel chauffeurs zeggen dat het voor hen op die manier niet meer hoeft. Er is al een groot tekort aan chauffeurs, maar dit soort praktijken zal leiden tot een nog groter tekort. De helden van de weg zijn de slaven van de reders geworden.”

Niet structureel

Vincent Thijs, coordinator corporate communication bij PSA Belgium zegt: “Het klopt dat het zeer druk is op de Noordzee Terminal. We zitten met een combinatie van verschillende factoren, die maken dat de truckflow niet optimaal verloopt. We namen echter al actie om het probleem op te lossen. Het is in ieder geval niet structureel van aard.”

Werken en IT

“Tal van factoren liggen aan de basis van de lange wachttijden. Verstoorde vaarschema’s maken dat schepen buiten hun ‘proforma window’ aankomen. Bijkomend zijn er enkele kraanverplaatsingen op Kaai 869 aan de gang ter voorbereiding van de renovatiewerken daar, waardoor er volume van 869 naar 913 overgeheveld wordt. Daarnaast zijn er grote asfalteringswerken op Kaai 913, waardoor er tijdelijk minder yard capaciteit is. En er zijn deze week veel leveringen van export, wat ook voor extra druk zorgt. Door de lage waterstanden van de Rijn krijgen we dan nog te maken met lage bargevolumes en we kampen nog met een IT-storing, die tegen maandag 29 augustus om 21.30 uur zou moeten opgelost zijn,” zegt Thijs.

Maatregelen

“PSA heeft al enkele maatregelen getroffen om de pleinbezetting te verlagen, waardoor het plannen optimaler kan verlopen, en de truckflow dus ook weer vlotter zal zijn. Zo zullen er verschillende schepen lossen op Kaai 869 in plaats van op Kaai 913. Dat is zo heel concreet voor het schip ‘Kyoto Express’. Er zullen dit weekend ook meer schepen laden dan lossen. We nemen daarnaast veertig extra containerstacks in gebruik wanneer de asfalteringswerken op 913 achter de rug zijn en stellen fase 3 van de asfalteringswerken met een week uit, zodat we de pleinbezetting weer kunnen laten zakken. Hopelijk hebben al die maatregelen een positief effect op de truckflow en kan die dan vanaf begin volgende week weer vlotter verlopen”, besluit Thijs.

 

Klik op de video hiernaast om een impressie te krijgen van de lange file aan de Noordzee Terminal.