Transportfederatie TLV: “Pure pestbelasting schiet doel voorbij”

Nieuws, Transport
Bart Meyvis
Vrachtwagen van Van Steenbergen op de Ring rond Antwerpen
Vrachtwagen van Van Steenbergen op de Ring rond Antwerpen © Philippe Van Dooren

Het Europees Parlement stemde woensdag 22 juni 2022 voor een emissiehandelssysteem (ETS) voor commercieel wegvervoer. De maatregel zadelt de wegvervoerder weer op met een kostenverhoging van 0,25 euro/km. Volgens Lode Verkinderen (TLV) is ETS een nieuwe pestbelasting.

Lode Verkinderen, directeur van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert teleurgesteld op de maatregel: “Hij zal de vergroening van de sector niet versnellen. Voor de vervoerder is ETS niets meer dan een nieuwe pestbelasting.”

Door de beslissing om enkel het commercieel goederenvervoer over de weg al op 1 januari 2024 – één jaar eerder dan de Commissie heeft voorgesteld – onder ETS te laten vallen, zullen de wegvervoerders niet minder rijden. De goederen moeten op hun bestemming geraken. De sector zal ook niet sneller ‘vergroenen’ en overschakelen naar zero-emissiealternatieven, want de maatregel maakt de alternatieven niet competitief of sneller beschikbaar. Aldus het persbericht van TLV.

Extra kostprijsverhoging

Nog volgens de beroepsfederatie zal het enige gevolg zijn dat de Vlaamse wegvervoerder niet alleen de stijgende energie- en dieselprijzen, het in februari 2022 ingevoerde Mobility Package en het nijpende gebrek aan chauffeurs moet verduren, maar ook nog eens een extra 0,25 euro kostprijsverhoging. En dat de klant weer meer zal moeten betalen voor zijn producten. Bovendien hebben de stijgende energieprijzen aangetoond dat het integraal doorrekenen van de gestegen kosten aan de opdrachtgever, allesbehalve eenvoudig is, noch algemeen aanvaard. Precies door de gemiddelde grootte van de Belgische transportondernemingen zijn zij extra kwetsbaar voor iedere nieuwe kostenverhogende maatregel. 

Personenwagens

Wat volgens TLV nog meer steekt, is dat personenwagens uitgesloten worden van de maatregel tot minstens 2029, ondanks het feit dat zij 60% van de totale CO2-uitstoot van het wegvervoer uitmaken. “Ook de omschakeling naar groene alternatieven is zowel op financieel als technologisch vlak voor personenwagens veel haalbaarder.”  

Meer laadinfrastructuur

Hoe kan de doelstelling in de praktijk dan wel bereikt worden volgens TLV? Door meer laadinfrastructuur voor emissievrije trucks beschikbaar te maken en sterkere, blijvende financiële ondersteuning aan te bieden zodat transportondernemingen kunnen investeren in zero-emissie zware voertuigen.

In een Tweet zegt Verkinderen dat hij hoopt dat België de belangen van de transporteurs zal verdedigen.

Want de Raad van Ministers moet zich nog uitspreken over de maatregel.

Transportfederatie TLV: “Pure pestbelasting schiet doel voorbij” – Flows

Transportfederatie TLV: “Pure pestbelasting schiet doel voorbij”

Nieuws, Wegtransport
Bart Meyvis
Vrachtwagen van Van Steenbergen op de Ring rond Antwerpen
Vrachtwagen van Van Steenbergen op de Ring rond Antwerpen © Philippe Van Dooren

Het Europees Parlement stemde woensdag 22 juni 2022 voor een emissiehandelssysteem (ETS) voor commercieel wegvervoer. De maatregel zadelt de wegvervoerder weer op met een kostenverhoging van 0,25 euro/km. Volgens Lode Verkinderen (TLV) is ETS een nieuwe pestbelasting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Profiteer deze maand van 40% korting op een Flows abonnement en lees Flows voor slechts 17,40 29,00 per maand.

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login