Sitra’s Nederlandse dochter Amerongen Kamphuis plots failliet

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Vrachtwagen Amerongen Kamphuis
Vrachtwagen Amerongen Kamphuis © Amerongen-Kamphuis

Het Nederlandse transportbedrijf Amerongen Kamphuis is vorige week onverwacht failliet verklaard. Sitra uit Ieper had het pas drie jaar geleden overgenomen. Door problemen met de verzekeringen zaten verschillende chauffeurs in het buitenland vast.

Amerongen Kamphuis, een bedrijf dat in 2002 ontstond uit de fusie van twee bedrijven uit Barneveld, is actief in het groepagevervoer van koel- en vriesproducten. De focus ligt op de Benelux, de Duitstalige landen, Scandinavië en Italië. Het telt 150 mensen en beschikt over een wagenpark van zo’n honderd trekkende eenheden. Het bedrijf werd in december 2018 door Sitra overgenomen.

Reden onduidelijk

Dinsdag 19 oktober 2021 – drie jaar na de overname – werd het bedrijf onverwacht failliet verklaard. Over de reden van dat plotse faillissement is het nog gissen. In Ieper kregen wij het antwoord ‘geen commentaar’.

Volgens curator Priscilla Trip van Dommerholt Advocaten wordt de oorzaak nog onderzocht. “Mogelijk heeft het faillissement met de coronacrisis te maken. In het begin van de crisis vielen sommige activiteiten stil waardoor het bedrijf afscheid moest nemen van een aantal mensen. Toen ze werden hervat, konden de posten door het chauffeurstekort niet meer ingevuld worden”, zegt ze.

Op sociale media wordt gewag gemaakt van wanbeleid door het management, waardoor twee van de grootste klanten zijn vertrokken. Daardoor verloor het bedrijf – volgens iemand die anoniem postte op sociale media – de helft van de jaaromzet. De curator kon dat niet bevestigen noch ontkennen. “We zijn nog volop bezig met het onderzoek”, zegt ze. 

Chauffeurs vast in buitenland

Na het faillissement besliste de rechter dat het bedrijf nog twee weken zou verder werken, zodat er gemakkelijker een eventuele doorstart kan gerealiseerd worden. Toch kwam er een kink in de kabel: sommige vrachtwagens bleken onverzekerd. Volgens sommige berichten waren ook de tolkasten voor de Duitse LKW-Maut afgeschakeld. Daardoor raakten dertien chauffeurs eind vorige week noodgedwongen in het buitenland vast.

Volgens de curator was het onduidelijk of de trucks al dan niet verzekerd waren. “We hebben dan het zekere voor het onzekere genomen en de vrachtwagens tijdelijk stilgelegd”, zegt Trip.

Zaterdagnamiddag kregen de chauffeurs het bericht dat ze mochten doorrijden.

Inmiddels wordt verder naar een potentiële overnemer gezocht.

Philippe Van Dooren