Nu ook congestie op spoorroute vanuit China

Nieuws, Transport
Koen Heinen
© DB

De Chinese spooroperator China Railways last een tijdelijke stop in voor uitgaande treinen via de grensovergangen met Kazakstan en Mongolië. Door uitbraken van COVID-19 is de capaciteit beperkt en staan er zo’n 150 goederentreinen te wachten.

De tijdelijke stop is sinds begin deze week van kracht en loopt tot 1 november, zo meldt Railfreight.com. De maatregel is een gevolg van de congestie aan de grensovergangen tussen China enerzijds en Kazakstan en Mongolië anderzijds door uitbraken van COVID-19. Aan de grensovergang met Kazakstan in Alashankou was het aantal transiterende treinen daardoor teruggevallen van zestien tot vijf à zes per dag. Door de beperkte capaciteit staan er ondertussen honderdvijftig goederentreinen en zevenduizend wagons te wachten. Nog eens vijfduizend wagons liepen onderweg vertraging op.

Infrastructuurwerken

Naast COVID-19 zorgen ook infrastructuurwerken op de Euraziatische spoorroute voor congestie. Dat is onder meer het geval aan de grensovergang tussen Wit-Rusland en Polen in Malaszewicze. Door infrastructuurwerken was de capaciteit daar in augustus gedurende een tweetal weken tot de helft beperkt. De gevolgen daarvan op de doorstroming laten zich nu nog voelen. Ook daar staan nog vijfhonderd containers te wachten. De vertragingen lopen op tot tien à zestien dagen.

Geen alternatief

De zee-spoorroute via het Russische Kaliningrad, die eerder tijdens de coronacrisis als alternatieve route werd gebruikt, heeft door de toenemende trafieken ook te kampen met wachtende containers voor transshipment, als gevolg van de congestie in de Europese havens. Veel van die transshipmentlading gaat naar Hamburg, maar daar bedraagt de gemiddelde wachttijd 2,5 dagen. In september was amper 32% van de inkomende schepen op tijd.

Koen Heinen