Minister Gilkinet investeert extra in spoor Montzenroute

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet
Federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet © KH

Federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet wil extra investeren in de bestaande Montzenroute. Die verbindt de haven van Antwerpen met het Ruhrgebied. De minister reageert daarmee op een parlementaire vraag voor een andere goederenspoorlijn.

Wouter Raskin, parlementslid voor N-VA, had in een schriftelijke parlementaire vraag aan minister Gilkinet gevraagd of hij de heropening van de spoorlijn 18 tussen Winterslag/Genk en Zonhoven voor goederenvervoer wou onderzoeken. Die spoorlijn liep door het natuurgebied De Teut in Zonhoven en in 1994 werd de oude spoorbedding omgevormd tot fietspad.

Ontsluiting naar Antwerpen

In een reactie zegt minister Gilkinet dat de federale regering meer mensen en goederen wil vervoeren met het spoor, ook vanuit Limburg. “Voor het goederenvervoer is de ambitie om het vervoerde volume per spoor te verdubbelen tegen 2030. Met het Boost Plan investeer ik 365 miljoen euro in het spoor. Mijn prioriteiten zijn een betere dienstverlening met toegankelijkere treinen en stations, aantrekkelijkere tarieven en een betere infrastructuur. De reactivering van lijn 18, die in een waardevol natuurgebied ligt, is op dit moment niet onmiddellijk aan de orde. Wel zal ik extra investeren in de bestaande Montzenroute, met een betere capaciteit van die lijn, een hogere snelheid van de treinen en langere treinen, om Limburg goed te ontsluiten naar de Antwerpse haven en het zuiden van het land”, benadrukt de minister.

Wouter Raskin werd ondertussen ook al teruggefloten door zijn partijgenote Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA), die in Het Belang van Limburg laat weten dat er geen sprake kan zijn van een trein door natuurgebied De Teut. “Onhaalbaar en onwenselijk”, zegt ze.

Koen Heinen