Hoofd ontwikkeling DAF: “Verbrandingsmotor verbieden Europese flater”

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
DAF XF op waterstof
DAF XF op waterstof © Philippe Van Dooren

“In Europese kringen gaan steeds meer stemmen op om de verbrandingsmotor binnenkort te verbieden. Dat zou een historische vergissing zijn. Want dan sluit je een beloftevolle optie voor de toepassing van waterstof uit”, zegt Ron Borsboom.

Bij de presentatie van de nieuwe generatie zware trucks van DAF Trucks zei de directeur productontwikkeling Ron Borsboom dat DAF nu al rekening houdt met de toekomstige aandrijvingen. Een ervan is waterstof. “Daarbij wordt meestal gedacht aan brandstofcellen die de batterij van extra elektriciteit voorzien om op lange afstanden te rijden. Wij denken dat waterstof ook aangewend kan worden als brandstof in een verbrandingsmotor (ICE, internal combustion engine). DAF houdt beide opties open, omdat het niet duidelijk is welke de grootste toekomst heeft. Wij werken aan de ontwikkeling van beide”, zegt hij.

“Het probleem is dat Europese kringen – vooral leden van het Europees Parlement – de verbrandingsmotor een op een gelijkstellen met het gebruik van fossiele brandstoffen. Dus willen velen dat type motor op termijn verbieden. Dat zou een historische vergissing zijn, want dat zou de deur sluiten voor het gebruik van waterstof als brandstof, terwijl zo’n motor perfect CO2-emissieloos is. Net als bij een brandstofcel bestaat de uitstoot uit waterdamp. Er is op Europees niveau wat waterstof betreft een tekort aan de technologische kennis, wat de juiste keuzes bedreigt”, waarschuwt Borsboom.

Brandstofmotoren in auto’s zouden tegen 2035 verboden worden. “Velen beschouwen de truck als een grotere auto, maar dat is natuurlijk onzin”, zegt hij.

Wedstrijd nog open

“Zowel brandstofcellen op waterstof als de ICE op waterstof hebben, op basis van de technologie die we vandaag kennen, een energierendement van 50%. Beide technologieën hebben hun voordelen en hun nadelen. Wij zijn er nog niet uit welke de beste is. Daarom moeten we beide opties openhouden: de wedstrijd is nog open”, stelt hij.

Warmteafvoer

Ruw geschetst: het belangrijkste item in de discussie is de afvoer van warmte. Brandstofcellen produceren veel warmte. Ze dienen afgevoerd te worden met behulp van een koelvloeistof. Die hele installatie is zwaar en volumineus, wat een groot nadeel is. Met een verbrandingsmotor wordt de warmte via verschillende onderdelen afgevoerd zoals met een dieselmotor.

“Een tweede argument is dat brandstofcellen zeer kwetsbaar zijn voor onzuiverheden in de waterstof. De kwaliteit moet dus te allen tijde optimaal zijn. Dat aspect speelt niet bij een verbrandingsmotor. En een derde aspect is dat je met een brandstofcel nog altijd een batterij nodig hebt als buffer. Hoe zwaarder de truck, hoe groter de batterij moet zijn”, vervolgt hij.

“Daarom schrijven we de ICE zeker niet af. DAF investeert volop in research & development voor waterstoftechnologie. Wij hebben niet alleen een prototype ontwikkeld van een elektrische truck met brandstofcellen, maar nu ook een prototype van een XF met ICE op waterstof. Dat rijdt nu al, zodat wij het uitvoerig kunnen testen (zie foto). Dat moet ons helpen om de juiste technologiekeuze te maken”, zegt hij.

Groene waterstof

Overigens benadrukt Borsboom dat – welke technologie ook gekozen wordt – de gebruikte waterstof ‘groen’ moet zijn. “Dat veronderstelt dat men het komende decennium massaal zal moeten investeren in de productie ervan. Dat aspect wordt in Europese middens vaak onderschat. Hetzelfde geldt trouwens voor de productie van groene elektriciteit. Die onderschatting komt voort uit het feit dan men in Europa nog steeds te weinig nadenkt in termen van ‘well to wheel’ en te veel in ‘tank to wheel’. Het debat zou er anders uitzien als de Europese overheden bereid zouden zijn om ‘well to wheel’ te redeneren”, besluit Borsboom.

Philippe Van Dooren