Containercrisis: ook spoorvervoer China-Europa slibt dicht

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Spoor Luik-Zhengzhou
Spoor Luik-Zhengzhou © Crossrail

De congestie bij het spoorvervoer tussen China en Europa begint aardig op te lopen met tot 50 wachtende treinen vorige week. Volgens Johan Gemels van Liège Logistics Intermodal zijn er ook bijna geen slots te krijgen.

Transport- en logistiekgroep Geodis zegt in The Loadstar dat COVID-19 in de Chinese provincie Xinjiang voor congestie zorgt aan de grensovergang met Kazachstan. Daar stonden vorige week een vjiftigtal treinen vast.

Een derde capaciteit minder

Door de capaciteitsproblemen in de zeevaart en de luchtvracht zijn de spoorvolumes op de route China-Europa in de eerste helft van dit jaar met 52% gegroeid tot 707.000 teu. Volgens de Chinese operator New Silkroad Intermodal lopen de vertragingen sinds vorige maand fors op. Treinen die gepland waren om in augustus te vertrekken, zijn uitgesteld tot september, waardoor de slots van deze maand al ingenomen zijn. Het bedrijf verwacht dat de capaciteit voor de bloktreinen op de route hierdoor met 30% terugvalt.

Johan Gemels van Liège Logistics Intermodal (LLI) in Luik, waar verschillende China-treinen toekomen, bevestigt de problemen. “Er komen nog wel treinen toe, maar met slots die achteruitgeschoven zijn. Het wordt ook steeds moeilijker om slots te krijgen. Als je nu slots aanvraagt, moet je al wachten tot oktober”, zegt hij.

18.000 dollar per container

De spooroperatoren kondigden ook al prijsstijgingen aan van tussen 600 en 1.500 dollar per 40’ container vanaf begin september. Volgens de Chinese operator New Silkroad Intermodal lopen de tarieven in september, afhankelijk van de route, al op tot 18.000 dollar per container.

Koen Heinen