Agrifirm kiest voor binnenvaart via Grobbendonkse terminal Van Moer

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Een duwbak zorgt voor extra capaciteit op de regelmatige verbinding tussen DLCT en de haven van Antwerpen
Een duwbak zorgt voor extra capaciteit op de regelmatige verbinding tussen DLCT en de haven van Antwerpen © Van Moer Logistics/Erik

Voor zijn nieuwe productieafdeling van concentraten in Grobbendonk kiest Agrifirm voor de export van zijn producten voor de binnenvaart. Het sluit hiervoor een partnership met de Dennie Lockefeer Container Terminal (DLCT) van Van Moer Logistics.

De nieuwe productie start deze maand op. Het in agrarische grondstoffen gespecialiseerde Agrifirm kiest voor de export van een groot deel van de productie voor een intermodale oplossing via de nabijgelegen Dennie Lockefeer Container Terminal (DLCT). Het waren terminaloperator Van Moer Logistics en het adviesbureau Multimodaal Vlaanderen die het bedrijf van die stap konden overtuigen. In totaal gaat het om 2.500 20’ containers die jaarlijks met de binnenvaart vervoerd worden. Hierdoor wordt een equivalent van 5.000 vrachtwagenritten of 268.000 kilometers over de weg via de E313 en de ring van Antwerpen bespaard. Agrifirm maakt voor een groot deel van de aanvoer van grondstoffen al geruime tijd gebruik van de binnenvaart.

Tien jaar intermodaal

De nieuwe samenwerking met Agrifirm valt voor Van Moer Logistics samen met tien jaar intermodale activiteiten. Die startten in 2011 met de overname van de terminal langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Grimbergen. “De binnenvaart vermarkten was toen bijna even moeilijk als een MacBook aan Bill Gates verkopen. Bedrijven maakten zich nog geen kopzorgen over hun ecologische voetafdruk en ook de publieksopinie was nog niet warm te krijgen voor een ecologischer transportbeleid”, blikt Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics, terug op die beginperiode.

Vandaag beheert Van Moer Logistics 8 terminals in Antwerpen, Brussel en Leuven en via het gezamenlijke filiaal WeBarge, samen met Manuport Logistics, beschikt het over een vloot van 9 binnenschepen. In 2020 vervoerden zij een recordaantal van 318.000 teu met de binnenvaart. Tot het intermodale klantenbestand behoren ondertussen grote bedrijven als Caterpillar, Umicore, Stanley Black & Decker, Converse, Carrefour en H&M.

“Met de Europese Green Deal in het vooruitzicht hopen we nog meer bedrijven te overtuigen van de maatschappelijke meerwaarde van de binnenvaart. Daarom willen we onze intermodale afdeling ook in de toekomst verder blijven uitbouwen. We geloven sterk dat intermodaliteit een cruciale rol zal spelen in de verduurzaming van de transportsector”, besluit Jo Van Moer.

Koen Heinen