Binnenvaart woedend over hoge boetes in Antwerpse haven

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Aan deze kade geldt een duidelijk meerverbod
Aan deze kade geldt een duidelijk meerverbod © Port of Antwerp

In een anonieme brief uit een boze schipper in grove bewoordingen zijn ongenoegen over een boete van 1.500 euro die hij kreeg voor het onrechtmatig aanmeren in de haven van Antwerpen. Volgens binnenvaartorganisaties zijn ligplaatsen een oud zeer.

De schipper in kwestie kreeg een boete van 1.500 euro omdat hij op een plaats aangemeerd lag, waar dat volgens het Havenbedrijf niet mocht, om zijn vrouw, proviand en auto aan boord te nemen. “Eigenlijk zouden we als binnenvaart heel de haven moeten lamleggen, dwars voor sluizen en kanalen. Dit duurt geen 24 uur en je hebt een compromis”, schrijft hij. Hij vraagt zich ook af waarom schippers net zoals havenarbeiders en ander havenpersoneel geen Alfapass kunnen krijgen. Volgens hem gebeurt er niets en komen er ook geen ligplaatsen bij. “Port of Antwerp, jullie zijn niets zonder de binnenvaart. Neem actie voordat wij actie nemen”, besluit hij.

Vraag naar ligplaatsen terecht

In een reactie geeft het Havenbedrijf toe dat er een vraag is naar meer autoafzetplaatsen voor de binnenvaart en dat die vraag terecht is. “We zijn permanent op zoek naar bijkomende plaatsen waar dat veilig kan”, zegt Gert Ickx van Port of Antwerp. De locaties waar nu al autoafzetplaatsen beschikbaar zijn, staan op een recente plooikaart.

“Op vraag van de binnenvaartorganisaties tijdens ons ‘Permanent Overleg Binnenvaart’ komt er midden september een overleg tussen de belangenorganisaties en onze directie. Daar komen autoafzetplaatsen zeker aan bod. Wat dit specifieke geval betreft, is er op de plaats waar de schipper de boete heeft opgelopen al jaren een meerverbod van kracht dat ook duidelijk is aangegeven”, benadrukt hij. (zie foto)

Binnenvaartorganisaties

Sabrina Kegels van de Algemene Schippersbond in Antwerpen is op de hoogte van het verhaal. “Het doet volop de ronde op sociale media. Dit is iets dat leeft onder de binnenschippers. De binnenvaart mag komen en gaan in de haven, als ze maar zo weinig mogelijk last bezorgt aan de haven”, geeft zij haar mening.

“De haven is heel streng in het toepassen van boetes. Voor het minste riskeer je een boete van 1.000 of 1.250 euro, bijvoorbeeld voor een schipper die even aanmeert om zijn kinderen die van school komen, aan boord te laten. Het Havenbedrijf zou wat flexibeler moeten zijn. Er zijn te weinig ligplaatsen. Ik zit zelf in een aantal comités voor de binnenvaart. Sinds 9/11 zijn de beveiligingsmaatregelen zeer streng geworden. Aan elke kade staan hekken. Vijf minuten ergens aanmeren waar het niet mag en je hebt prijs. Onlangs is er ook een voorval geweest met een ziekenwagen die niet tot bij een schip geraakte. Maar het Havenbedrijf is voor geen rede vatbaar”, besluit ze.

Jo Van Duynslaeger, voorzitter van de binnenvaartorganisatie VBR, zegt dat het probleem met de ligplaatsen een dossier is dat al 25 jaar aansleept. “Er zijn er de laatste jaren wel enkele bijgekomen maar dat is nog altijd te weinig. Het blijft een constante zorg. Een oplossing zou zijn dat men het in de concessieovereenkomst zou verplichten om een ligplaats voor schepen te voorzien”, zegt hij. De hoge boetes vindt ook hij al te gortig en hij begrijpt dat schippers hierdoor woedend worden.

Koen Heinen

Binnenvaart woedend over hoge boetes in Antwerpse haven – Flows

Binnenvaart woedend over hoge boetes in Antwerpse haven

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen
Aan deze kade geldt een duidelijk meerverbod
Aan deze kade geldt een duidelijk meerverbod © Port of Antwerp

In een anonieme brief uit een boze schipper in grove bewoordingen zijn ongenoegen over een boete van 1.500 euro die hij kreeg voor het onrechtmatig aanmeren in de haven van Antwerpen. Volgens binnenvaartorganisaties zijn ligplaatsen een oud zeer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.