Maersk zit achter eerste rechtstreekse trein tussen Vietnam en Luik

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De eerste containertrein tussen Vietnam en Luik in het station Yen Vien in Hanoi
De eerste containertrein tussen Vietnam en Luik in het station Yen Vien in Hanoi © Ratraco Railway Trading & Transport/Maersk

Op 20 juli is in het Vietnamese Hanoi een eerste containertrein vertrokken richting Luik. Het gaat om een dedicated trein van Maersk voor sportartikelenfabrikant Decathlon. De reisduur bedraagt ongeveer negentien dagen.

De eerste rechtstreekse trein van Vietnam naar Luik vertrok woensdagmorgen vanuit het station Yen Vien in Hanoi. De trein van Ratraco Railway Trading and Transport, een onderdeel van de Vietnam Railways Corporation, rijdt in opdracht van Maersk en vervoert 23 40’-containers gevuld met textiel, schoenen en elektronica, voornamelijk voor Decathlon. Volgens een Vietnamese bron zou het gaan om acht containertreinen per maand. Volgens diezelfde bron gaat de lading vanuit Luik over de weg naar Rotterdam.

Via Zhengzhou

“In het Chinese Zhengzhou neemt de operator waarmee we reeds samenwerken voor treinen naar Luik, de trein over en worden containers bij- en afgeladen. De trein doet er vier dagen langer over dan de treinen uit Zhengzhou. De vermoedelijke reisduur bedraagt negentien dagen, maar met de overstromingen in Zhengzhou is niet duidelijk wanneer de trein daar zal aankomen. Ook de politieke situatie in Wit-Rusland kan voor vertraging zorgen. Momenteel raakt daar heel wat spoorvervoer opgestopt. Voorlopig hebben wij daar wat de treinen uit China die in Luik toekomen, nog geen hinder van”, zegt Johan Gemels van Liege Logistics Intermodal (LLI).

Of de trein uit Hanoi op LLI zal afgehandeld worden of op Trilogiport, is nog niet beslist. “Vermoedelijk zal het wel LLI worden omdat de treinen uit Zhengzhou daar normaal altijd afgehandeld worden. We hebben nog wat tijd om te beslissen”, zegt Gemels.

Scheepvaartcongestie

Volgens Gemels kiest een bedrijf als Maersk de trein boven de scheepvaartroute omwille van de congestie in de containervaart. “We krijgen heel veel aanvragen omdat de maritieme route overboekt is. Probleem is dat de Chinezen nogal terughoudend zijn omdat er te weinig teruglading is. Zolang de congestie aan de maritieme kant aanhoudt, zal er toch meer voor de trein gekozen worden. We hebben al verschillende partijen die tot eind dit jaar een tot twee treinen per maand geboekt hebben”, besluit Gemels.

Koen Heinen