CEO Satellic (uitbater kilometerheffing) slaat deur achter zich dicht

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Elisabeth Verbrugge
Elisabeth Verbrugge © Satellic

Elisabeth Verbrugge, CEO van Satellic, heeft het bedrijf op 1 juli verlaten. Volgens sommige bronnen gebeurde dat met slaande deuren, maar dat wordt door de woordvoerder ontkend. Michael Reul (UPTR) vraagt dat de toekomstige CEO het roer omgooit.

Het vertrek van Verbrugge wordt gemeld door L-Post, een vrij confidentieel medium dat doorgaans goed geïnformeerd is. Inmiddels bevestigde Satellic het nieuws.

Volgens de nieuwssite sloeg ze de deur achter zich dicht. Volgens andere bronnen was er ruzie met Johan Schoups, de topman van Viapass, Satellics opdrachtgever. Dat spreekt de woordvoerder van Satellic tegen. “Verbrugge is nog een jonge vrouw die haar carrière een nieuwe wending in een andere sector wou geven. Haar vertrek is niet zo plots: de zoektocht naar een CEO startte al een paar weken geleden”, zegt hij.  

Verbrugge trad in maart 2016 in dienst bij Satellic als head of Procurement, Supplier & Contract Management. Ze werd in juli 2018 benoemd tot CEO nadat Thomas Pferr voorzitter van Satellic werd. “Dankzij haar leiderschap kon de onderneming met succes de stap zetten van de projectfase naar de operationele fase en Satellic definitief vestigen als een referentie in de Europese tollingsector”, zegt deze. “Het is met diepe spijt dat ik haar ontslag heb ontvangen en met groot respect voor haar keuze dat ik het heb aanvaard.”

Marktaandeel gekelderd

Mogelijk heeft haar vertrek te maken met het feit dat het marktaandeel van Satellic van ruim 90% in april 2016 (de lancering van de kilometerheffing) geslonken is tot amper 40%, zegt L-Post. Dat zou grotendeels te wijten zijn aan het feit dat de OBU’s (On Board Units) van Satellic niet interoperabel zijn en dus enkel in België te gebruiken. Of dat cijfer van 40% correct is, valt moeilijk uit te maken. In Wallonië is het marktaandeel alvast gedaald tot bijna 50% maar het is de vraag wat het in Vlaanderen en Brussel is. Toch is de tendens overduidelijk: hoe meer dienstenaanbieders op de markt komen, hoe zwakker het aandeel is.

In totaal zijn de OBU’s van zes operatoren in België erkend en drie hebben een aanvraag tot erkenning ingediend. Volgens officiële cijfers van Sofico (de uitbater van het wegennet in Wallonië) had Satellic in februari 2021 nog maar 52,7% marktaandeel, gevolgd door Telepass (13,3%), TMS Total 12,8%, Toll4Europe 12,7% en Axxès 7,8%. De kilometerheffing in België is een toonbeeld van interoperabiliteit in Europa maar het was volgens kenners in de markt een flater om de OBU van Satellic uitsluitend werkzaam te maken in België.

Volgens de woordvoerder van Satellic moet de beslissing om geen interoperabele OBU te gebruiken, gezien worden in de context van de periode van de lancering. “België pionierde toen en de context was dan ook complex. Om een nieuwe OBU in de markt te zetten, moet het wettelijke kader aangepast worden en zouden Viapass en Satellic het eens moeten worden over niet alleen de hardware, maar ook de software”, zegt hij.

“Nieuwe wind nodig”

Michael Reul, secretaris-generaal van UPTR, hoopt alvast dat de aanstelling van een nieuwe CEO gepaard zal gaan met een nieuwe wind binnen Satellic. “Dat de OBU niet interoperabel is, is maar één aspect van het verlies aan marktaandeel. Nog steeds krijgen gebruikers boetes omdat de OBU nog altijd niet naar behoren werkt en vaak in panne valt. En de klantendienst laat nog altijd te wensen over. Zo krijgen we regelmatig meldingen van vervoerders die hun borg niet of onvolledig terugkrijgen wanneer ze hun OBU na vijf jaar inwisselen. Zij krijgen te horen dat het toestel niet meer gaaf is en dus hun borg kwijt zijn”.

Philippe Van Dooren