Van Moer breidt lng-vloot uit naar containertransport

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Van Moer Scania
Van Moer Scania © Van Moer Logistics

Van Moer Logistics heeft 40 nieuwe trucks besteld bij Scania waarvan 16 lng-trekkers. Naast 10 lng-trucks voor distributie zullen 6 voertuigen ook ingezet worden voor containertransport. Het gaat om een vervangings- én uitbreidingsinvestering.

Van Moer Logistics beschikt over een vloot van zo’n vijfhonderd vrachtwagens. “Ongeveer de helft van de investering is een uitbreiding van de vloot, de andere helft is een vervanging”, verduidelijkt Felien Van Oost, marketing & communication manager bij Van Moer.

Opvallend is dat Van Moer verder investeert in lng-trucks. De huidige vloot met twintig lng-trucks van Volvo wordt uitgebreid met zestien LNG-trekkers van Scania: tien voor distributie en zes voor tankcontainertransport. De vierentwintig overige voertuigen rijden op diesel. Het feit dat Van Moer lng-voertuigen nu ook zal inzetten voor containervervoer toont aan dat ze geloven in het businessmodel achter vloeibaar aardgas.

Duurzamer

“Lng is duurzamer dan diesel, ook al scoren de moderne Euro 6-dieselmotoren al heel wat beter dan de vorige generaties. Volledig overschakelen op lng doen we nog niet, maar we bekijken per route en werkgebied wat mogelijk is. Waar we kunnen rijden op lng, doen we dat ook en we bekijken ook nog andere aandrijfvormen voor in de toekomst”, bevestigt Stefan Raes, fleet coordinartor van Van Moer.

Ook de samenwerking met Delhaize speelt een rol. Van Moer nam in 2022 Wambacq Peeters over, de toenmalige huistransporteur van de supermarktketen. De samenwerking werd vorig jaar verlengd. De trucks op vloeibaar aardgas (lng) passen in de strategie van Delhaize om haar CO2-voetafdruk te verminderen. “We zetten een honderdtal vrachtwagens in voor de distributieactiviteiten van Delhaize en die hadden hun werk het afgelopen jaar”, zegt Van Oost. “Daarnaast leveren we aan de chemiesector, doen we containertransporten, uitzonderlijke transporten, … noem maar op. Die uiteenlopende activiteiten zorgden op het einde van de rit voor een status quo of zelfs een lichte stijging van de activiteiten tijdens de ingewikkelde periode van het voorbije jaar.”

Belang vrachtwagens

Van Moer zet al langer in op multimodaal vervoer. “Het voorbije jaar vervoerden we 53% van ons volume via de binnenvaart, een aandeel dat tegen 2025 moet stijgen tot 70%. Maar dat betekent niet dat we niet meer investeren in vrachtwagens. Integendeel, vrachtwagens blijven cruciaal voor de first en last mile en zorgen voor de nodige flexibiliteit in onze logistieke keten”, aldus CEO Jo Van Moer.

Yannick De Spiegeleir