Blue Line Logistics: ”Prijs waterstof moet halveren”

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Een artist impression van de 'Zulu 6' met de modulaire waterstofinstallatie op de achtersteven van het schip
Een artist impression van de ‘Zulu 6’ met de modulaire waterstofinstallatie op de achtersteven van het schip © Flagships

Compagnie Fluvial de Transport (CFT), hoofdaandeelhouder van Blue Line Logistics (BLL), laat een van de nieuwe ‘Zulu’-schepen nog dit jaar op waterstof varen. Volgens Antoon Van Coillie (BLL) is waterstof vandaag nog dubbel zo duur als diesel.

Blue Line Logistics laat momenteel twee nieuwe ‘Zulu’-schepen bouwen in Roemenië. Een van die schepen, de ‘Zulu 6’ wordt in het kader van het Europese innovatieproject ‘Flagships’ uitgerust om op waterstof te varen. CFT, de Franse hoofdaandeelhouder van BLL en onderdeel van de Sogestran Group, is partner in het Flagships-project en gaat het schip inzetten op de Seine in Parijs. Daar ontwikkelt het bedrijf een nieuwe activiteit rond stadsdistributie met vrachtschepen.

‘Zulu 6’

Zowel de EU als de scheepvaartindustrie zien waterstof als een sleutelelement in de strijd tegen de klimaatverandering. In 2018 ontving het Flagships-project vijf miljoen euro steun van het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 in het kader van de Fuel Cells and Hydrogen Joint Untertaking (FCH JU) voor de ontwikkeling van twee waterstofschepen, een in Frankrijk en een in Noorwegen. In Frankrijk zou oorspronkelijk een duwboot op waterstof gebouwd worden, maar omdat een vrachtschip een ruimer potentieel bood, werd uiteindelijk gekozen voor de ‘Zulu 6’ van BLL. De ervaring met de ‘Zulu’-schepen in België speelde daarbij een belangrijke rol.

De ‘Zulu 6’ is momenteel in aanbouw in Roemenië en wordt normaal in september van dit jaar opgeleverd. Nog voor het eind van het jaar moet het schip operationeel zijn. Het schip zal varen met waterstof uit elektrolyse via brandstofcellen.

Het is daarmee een van de eerste binnenschepen op waterstof in Europa. Het Nederlandse Future Proof Shipping komt tegen het eind van het jaar met een bestaand schip dat omgebouwd wordt om op waterstof te varen tussen Rotterdam en Antwerpen.

Prijs waterstof

Volgens Antoon Van Coillie, oprichter van Blue Line Logistics, vormt de prijs van waterstof vandaag nog een probleem. “Een kilo waterstof komt in verbruik ongeveer overeen met drie tot vier liter diesel. Als een liter diesel vijftig eurocent kost, dan mag een kilogram waterstof niet meer dan twee euro per kilogram kosten om concurrentieel te zijn. Nu is dat nog vier tot vijf euro”, zegt hij.

De ‘Zulu 6’ krijgt naast de modulaire waterstofaandrijving een diesel-elektrische motor en zal dus zowel op diesel als op waterstof kunnen varen. De waterstof zal geleverd worden door lokale leveranciers in de Parijse regio.

‘Zulu 5’

Tegen juni wordt de nieuwe ‘Zulu 5’ vanuit Roemenië in België verwacht. “De ‘Zulu’s’ 5 en 6 zijn beide maxi ‘Zulu’s. Ze zijn 8 meter breed tegenover iets meer dan 6 meter voor de huidige ‘Zulu’s’. Doordat ze breder zijn, zijn ze geschikt voor het transport van grote afvalcontainers van 40 à 45 m³. Vanaf juni gaan we met de ‘Zulu 5’ met een aantal klanten testvaarten doen. Als er voldoende economische vraag is, blijft het schip in België”, besluit Van Coillie.

Koen Heinen