Werken aan Oosterweelknoop en Royerssluis starten deze zomer

Nieuws, Transport
Michiel Leen
Concepttekening van de 'Oosterweelknoop', Antwerpen Rechteroever
Concepttekening van de ‘Oosterweelknoop’, Antwerpen Rechteroever © Lantis

Aannemersconsortium Rinkoniên start in de loop van de zomer met de werken aan de Oosterweelknoop en de Royerssluis in het kader van de Oosterweelverbinding, meldt bouwheer Lantis. De verschillende partijen tekenden woensdag een overeenkomst.

Eerder dit jaar maakten Lantis en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken al bekend dat de uitvoering van de werken werd gegund aan Rinkoniên. De voorbije maanden werd achter de schermen onderhandeld over het concrete samenwerkingscontract. Dat is nu rond. “Nu het contract is ondertekend, kunnen we volop aan de slag met het ontwerp”, zegt projectdirecteur Niels Verschraege. “In deze fase bekijken we of we bepaalde zaken op een betere of efficiëntere manier kunnen uitvoeren zodat alle partijen hierbij winnen. Dat vraagt een open en transparante samenwerking. Daar hebben we de afgelopen maanden een stevige basis voor gelegd.”

Schakel

De zogenaamde Oosterweelknoop moet het zuidelijke deel van de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting geven op de Antwerpse ring, door de schakel te vormen tussen de nieuwe Scheldetunnel en Kanaaltunnels. De nabije Royerssluis wordt dan weer gerenoveerd, verlengd en verbreed om er een performante binnenvaartsluis van te maken die moderne binnenschepen efficiënt en vlot kan behandelen. Samen kost het project zowat 500 miljoen euro.

Toegang Albertkanaal

“We bouwen de Royerssluis om naar een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen efficiënt en vlot zal behandelen”, zegt Antwerps schepen voor de Haven, Annick De Ridder. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor de binnenvaart in Vlaanderen en de Vlaamse economie. Met alle betrokken partners maken we 288 miljoen euro vrij om de bereikbaarheid van de haven en de toegankelijkheid van het Albertkanaal te verbeteren.” 

“Met de bouw van de Oosterweelknoop en de renovatie van de Royerssluis werken we aan een betere ontsluiting voor de haven en meer mogelijkheden voor goederenvervoer via het water”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken (Open Vld). “Dat is niet alleen belangrijk voor onze economie, maar ook essentieel als we Vlaanderen bereikbaar willen houden en de levenskwaliteit in de Antwerpse regio willen verbeteren.”

Michiel Leen